Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-02-08, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Tycker du det är stor skillnad?
Gångra det med 100, 25000:- kontra 40000:-. Procentuellt så är det stor skillnad. Ville bara tillrättavisa dig, det är inte en OT diskussion.
Citera
2019-02-09, 07:10
Medlem
SameOldStorys avatar
Åk för fan inte till akuten då du inte har något där att göra. Det här är inget akut.
Citera
2019-02-09, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovedrug
Jag har brutit minst ett revben. Kan man besöka sjukhus, begära att få bröstet röntgat och få besked och bara besked, och vad kostar det isåfall?

Vet att revbenen läker av sig självt.
Oftast röntgas inte revben. Låter lungor bra och andning är ok så brukar inget mer göras.
Har du fler problem är ont av ditt misstänkta revbensbrott?
Citera
2019-02-09, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Åk för fan inte till akuten då du inte har något där att göra. Det här är inget akut.
Instämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av mullemulle
Oftast röntgas inte revben. Låter lungor bra och andning är ok så brukar inget mer göras.
Har du fler problem är ont av ditt misstänkta revbensbrott?
Ont vid inandning, kan inte ligga på den sidan som det misstänkta brottet finns, gör ont att hosta, nysa, skratta och sitta i 45 grader.
Citera
2019-02-09, 13:13
Medlem
Citat:
Instämmer.

Ont vid inandning, kan inte ligga på den sidan som det misstänkta brottet finns, gör ont att hosta, nysa, skratta och sitta i 45 grader.

Linda med gasbinda kan vara något ? Då minskar smärta vid nysning , hosta mm.
Något revben eller två gick av när jag var i 12 årsåldern. Mor lindade ett lakan runt bålen.
Citera
2019-02-09, 17:31
Medlem
Citat:
Instämmer.

Det låter som det skulle kunna vara ett brutet revben, men även om du uppsöker läkare så är det inte troligt att de röntgar. Jag har brutit revben vid ett par tillfällen och ingen gång är det röntgat, det gör helt enkelt ingen skillnad. Pappa blev röntgad en gång, då tyckte de inte lungan lät klockren, 4 brott var det och röntgen visade ingen kollapsad lunga så det gjordes inte mer. Han sov på soffan några veckor då sängen var sämre att ligga i.
Det tar sin tid att läka och man får försöka hitta positioner att sova i mm som fungerar.
Till skillnad från när jag brutit andra ben, där de första dygnen gör klart mest ont, så har det tagit längre tid innan revbensfrakturen gör mindre ont. Troligen för att den är i rörelse hela tiden.

Krya på dig!
Citera
2019-02-09, 21:27
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Slösa inte tid och pengar för dig eller systemet, ingen vettig doktor röntgar revbenen.
Samma behandling vid ”stukning” som brutna revben, alltså smärtlindrande och råd om att ta det lugnt. Om det är brutet tar det en månad minst innan du blir av med smärtan.
Citera
2019-02-09, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mullemulle
Det låter som det skulle kunna vara ett brutet revben, men även om du uppsöker läkare så är det inte troligt att de röntgar. Jag har brutit revben vid ett par tillfällen och ingen gång är det röntgat, det gör helt enkelt ingen skillnad. Pappa blev röntgad en gång, då tyckte de inte lungan lät klockren, 4 brott var det och röntgen visade ingen kollapsad lunga så det gjordes inte mer. Han sov på soffan några veckor då sängen var sämre att ligga i.
Det tar sin tid att läka och man får försöka hitta positioner att sova i mm som fungerar.
Till skillnad från när jag brutit andra ben, där de första dygnen gör klart mest ont, så har det tagit längre tid innan revbensfrakturen gör mindre ont. Troligen för att den är i rörelse hela tiden.

Krya på dig!
Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Slösa inte tid och pengar för dig eller systemet, ingen vettig doktor röntgar revbenen.
Samma behandling vid ”stukning” som brutna revben, alltså smärtlindrande och råd om att ta det lugnt. Om det är brutet tar det en månad minst innan du blir av med smärtan.
Då sover jag i soffan för andra natten i rad ikväll då. Tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in