• 1
  • 2
2019-02-08, 21:21
Medlem
Brunbeverns avatar
Jag är ingen som gillar principen att frysa mat och fjanta med matlådor själv, men kan ändå komma med ett tips om det är enkelhet du eftersträvar...

Ta fram en kastrull bara och fyll med vatten, sedan slänger du i en eller två högrevsbitar och några hackade lökar och kryddor/buljong/osv, man brukar kunna få tag i 1 kilo högrev för 100-lappen när de har rabatt. Är du snål så kan du alltid köpa griskött (fast det är inte lika gott enligt mig). Gå och gör annat medan du väntar och låt det koka i några timmar under lock. Det enda du behöver se till här är att vattnet inte försvinner.

När några timmar har gått, så kommer köttet vara så mört och gott att du fått till något som är godare än ungefär 95% av alla maträtter, fastän du inte behövt lägga någon tid på det. Under processen (eller efter processen är klar) så kan du koka upp valfria rotfrukter som tillbehör.
Senast redigerad av Brunbevern 2019-02-08 kl. 21:23.
Citera
2019-02-09, 13:06
Bannlyst
Detta låter inte så gott, men kan äta det flera gånger om dagen.

Hacka och stek lök, häll i 2 burkar tonfisk och rör om. Tillsätt 5 dl grädde och höll i antingen fryst dill, eller fryst persilja.

Krydda med vegeta

Serveras med ris! Detta är enkelt och billigt. Och bland det godaste billiga maten man kan äta enligt mig.
Citera
2019-02-09, 18:23
Medlem
Spyrrans avatar
Du kan börja med att utgå från vilka maträtter som du gillar. Sedan fundera på hur bra/dåliga de är att frysa in. Det brukar exempelvis inte vara någon höjdare att frysa in vissa potatisrätter, även om exempelvis potatisgratäng är ok att frysa in.

Gillar du exempelvis gratänger och matpajer så är det inga problem med att göra storkok (använd gärna flera ugnsformar, om du vill göra mer än en sats). Vissa av dem är löjligt lätta att tillaga också. Att exempelvis göra pajdeg (går att köpa färdig annars), äggstanning och fixa någon fyllning är ofta väldigt enkelt. Bra om man inte är van vid att laga mat och vill ha något enkelt.

Köttfärsrätter funkar också fint att göra storkok på, och frysa in. Pannbiff, köttbullar, lasagne, köttfärssås, chili con carne osv.

Många typer av soppor och grytor brukar vara enkla att tillaga och frysa in. Om de innehåller potatis, så kan det vara en bra ide att skippa potatisen vid tillagningen. Att koka potatis senare och servera till den uppvärmda grytan eller soppan istället. Samma sak om den ska innehålla exempelvis crème fraiche. Uteslut vid tillagning, och lägg till när maten är uppvärmd istället.

Mycket av maten går att värma upp i kastrull på spisen eller i ugnen. Så att du saknar mikrovågsugn är inget problem egentligen.
Citera
2019-02-09, 21:07
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
så kan det vara en bra ide att skippa potatisen vid tillagningen

Man kan fylla halva matlådan med vad man nu gillar för potatis, kokt, mos etc. och frysa in den, sedan dagen efter fyller man upp andra halvan med sås/kött/köttfärs och fryser in igen.

så har man en hel måltid som är skapligt fräsch vid upptining.
Citera
2019-02-10, 22:23
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Man kan fylla halva matlådan med vad man nu gillar för potatis, kokt, mos etc. och frysa in den, sedan dagen efter fyller man upp andra halvan med sås/kött/köttfärs och fryser in igen.

så har man en hel måltid som är skapligt fräsch vid upptining.

Fast just kokt potatis och potatismos tycker jag funkar dåligt att frysa in. Kokt potatis blir lätt lite vattnig och smakar inte lika bra. Potatismoset får ofta annan konsistens, och smaken försämras. Då funkar det bättre att göra om potatismoset till potatisbullar och frysa in, eller steka den kokta potatisen och frysa in. Enligt min erfarenhet.
Citera
2019-02-11, 00:32
Medlem
TraXzmans avatar
Enkelt är nog en köttlåda

Tex:

https://www.kokaihop.se/recept/kassl...g-pa-mitt-satt

Men du kan byta ut kassler till vilket kött du vill eller blanda kött ... (inte fisk med nöt eller fläsk förstås)

purjolök, lök, små primörer whatever som du steker lite lätt på innan eller kokar lite
Ta lika delar grädde 2 dl med lika delar creme fraiche (smaksatt kanske) blanda 2 dl och rör ner i en form med kokt eldente pasta eller ris, potatis och stekt kött... vispa ihop några ägg och blanda i formen.. krydda och smaka av... lägg ett osttäcke på... koka extra makaroner, ris eller potatis vid sidan om och släng in i ugnen

Blir nog energirikt, tillräckligt gott och enkelt
Citera
2019-02-11, 00:36
Medlem
Swe1227s avatar
Jag har också funderat på storkok, men det är så drygt att göra, enformigt och inget gott med fryst mat heller. Jag lagar hellre varje dag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in