2019-02-06, 15:40
Medlem
Ja, jag fattar anledningen till att man papperskorgar istället för att flytta trådar. Blir ju ohållbart om man kan posta precis var man vill och sedan kunna förvänta sig att tråden hamnar rätt. I synnerhet när det inte är helt självklart var tråden ska ligga.

Men det är jävligt tröttsamt när jag som icke-TS blir straffad för det. Den tråden jag pratar om nu är den här. Diskussionen har kommit igång, och jag väntade på svar från användaren Lottalakej. Om jag bara hade skrivit ett inlägg utan citat hade det varit lätt att kopiera över, men nu blir det ett jäkla meck om man ska fixa det på ett bra sätt eftersom jag inte bara citerat utan även styckat upp citatet. Jag kan ju heller inte få till en korrekt citatbox automatiskt eftersom jag får meddelandet "du har inte behörighet till den här sidan" när jag klickar på citera. Återstår alltså att göra exakt allt manuellt.

Går det inte att göra någonting åt det här? Spontant tänker jag mig något i stil med en funktion för att bara kunna kopiera över ett inlägg till en valfri tråd. Ett annat alternativ är att moderatorerna istället för att kasta trådar lägger dem rätt, men med en varning.
Citera
2019-02-06, 20:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Ja, jag fattar anledningen till att man papperskorgar istället för att flytta trådar. Blir ju ohållbart om man kan posta precis var man vill och sedan kunna förvänta sig att tråden hamnar rätt. I synnerhet när det inte är helt självklart var tråden ska ligga.

Men det är jävligt tröttsamt när jag som icke-TS blir straffad för det. Den tråden jag pratar om nu är den här. Diskussionen har kommit igång, och jag väntade på svar från användaren Lottalakej. Om jag bara hade skrivit ett inlägg utan citat hade det varit lätt att kopiera över, men nu blir det ett jäkla meck om man ska fixa det på ett bra sätt eftersom jag inte bara citerat utan även styckat upp citatet. Jag kan ju heller inte få till en korrekt citatbox automatiskt eftersom jag får meddelandet "du har inte behörighet till den här sidan" när jag klickar på citera. Återstår alltså att göra exakt allt manuellt.

Går det inte att göra någonting åt det här? Spontant tänker jag mig något i stil med en funktion för att bara kunna kopiera över ett inlägg till en valfri tråd. Ett annat alternativ är att moderatorerna istället för att kasta trådar lägger dem rätt, men med en varning.

Flera orsaker att spontant säga nej.

- Moderatorer ska inte curla användare genom att flytta trådar som placerats på fel ställe utan att ha tänkt efter först.
- Du har inte en susning om användaren inte redan får en varning när den tattiga trådstarten papperskorgas.
- Trådar papperskorgas inte bara för att de är felplacerade. Det kan i minst lika många fall handla om regelbrott för 0.xx.
- Ditt inlägg kan vara en del av regelbrottet varför det vore direkt felaktigt att möjliggöra att det upprepas genom en funktion.
- Du som användare i forumet ska ha en hygglig regelkunskap. Om du då lägger tid på att posta ett "genomtänkt" inlägg i en tattig tråd kan du bara skylla dig själv för.
- Alla användare är ansvariga för sina egna inlägg. Vill du verkligen framföra det du vill ha sagt är det inget större arbete att ctrl-c och ctrl-v även med uppstyckning. Alternativt skapa ny tråd eller PM:a användaren det var så viktigt att svara.

Nej, att enkelt kopiera regelbrott från papperskorgen låter inte som en bra idé.
Citera
2019-02-06, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Flera orsaker att spontant säga nej.

- Moderatorer ska inte curla användare genom att flytta trådar som placerats på fel ställe utan att ha tänkt efter först.
Om de får en varning samtidigt tycker jag inte att det är att curla dem.
Citat:
- Du har inte en susning om användaren inte redan får en varning när den tattiga trådstarten papperskorgas.
Helt rätt. Det vet jag inte. Säger bara att jag tycker att det är tillräckligt och rätt åtgärd om det kommit igång en bra diskussion.
Citat:
- Trådar papperskorgas inte bara för att de är felplacerade. Det kan i minst lika många fall handla om regelbrott för 0.xx.
Stämmer, men nu är det just 0.02 jag menar. Även 0.01 känns rätt lämplig eftersom en kass rubrik är hyfsat lätt att åtgärda. Om trådstarten som inlägg ska tas bort av någon anledning går detta förstås inte att göra.
Citat:
- Ditt inlägg kan vara en del av regelbrottet varför det vore direkt felaktigt att möjliggöra att det upprepas genom en funktion.
Om så vore, ge mig en varning då. Hur tänker du här egentligen? Då kan vi lika gärna ta bort funktionen att posta inlägg från första början. Man kan ju bryta mot en regel.
Citat:
- Du som användare i forumet ska ha en hygglig regelkunskap. Om du då lägger tid på att posta ett "genomtänkt" inlägg i en tattig tråd kan du bara skylla dig själv för.
Fast det finns rätt gott om bra och genomtänkta trådstarter som korgas enbart för att de är postade på fel ställe. Den tråden jag länkade var kanske inget bra exempel på just det dock.
Citat:
- Alla användare är ansvariga för sina egna inlägg. Vill du verkligen framföra det du vill ha sagt är det inget större arbete att ctrl-c och ctrl-v även med uppstyckning. Alternativt skapa ny tråd eller PM:a användaren det var så viktigt att svara.
Du förenklar problemet till en halmgubbe. I det aktuella fallet hade jag bara skrivit ett enda inlägg, men jag har varit med om det här när man skrivit tiotals inlägg som svar till ett flertal användare och tråden är på tio sidor. Att de är i fel subforum är en anledning, och jag kan med mycket medvilja gå med på att det är något jag kunde ha kollat upp själv. Men när TS missar den stora samlingstråden är det en annan sak. Eller tycker att man får skylla sig själv för att man inte söker efter liknande trådar innan man postar i en nystartad tråd?
Senast redigerad av Sugminstorasalta 2019-02-06 kl. 21:00.
Citera
2019-02-06, 21:28
Medlem
najass avatar
Det går alltid att be en moderator om hjälp. Papperskorgen har egna mods, men det går i princip att fråga vem som. Det går nog alltid att hitta nån som har tid och är villig. Nu har jag PM:at dig ditt inlägg med citeringarna, hoppas det blev rätt.
Citera
2019-02-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det går alltid att be en moderator om hjälp. Papperskorgen har egna mods, men det går i princip att fråga vem som. Det går nog alltid att hitta nån som har tid och är villig. Nu har jag PM:at dig ditt inlägg med citeringarna, hoppas det blev rätt.
Jo, jag såg ditt inlägg och jag vill tacka så mycket för det. Väldigt vänligt att göra det på eget bevåg.

Men jag tror inte att det är en så bra lösning, helt enkelt för att för att om det ska fungera bra så måste massor av användare PM:a mod för detta. Om inte flertalet gör det så är ju diskussionen mer eller mindre dödad ändå. Och om alla användare i en tråd skulle göra det så skulle det bli alldeles för många PM till mods, och arbetsbelastningen skulle bli mångfaldigt högre än att flytta en tråd rätt.

Så jag lutar nog åt att den bästa åtgärden är att om en någorlunda bra diskussion har kommit igång och trådstarten är ok så bör tråden flyttas till rätt ställe. Om den istället ska sammanfogas med en samlingstråd är det inte lika viktigt att trådstarten är bra.
Citera
2019-02-07, 07:38
Medlem
Tycker man att en tråd borde ha flyttats någon annanstans än till papperskorgen så går det att rapportera själva trådflytten, antingen för 0.06 (om man tycker det var en felaktig moderatorsåtgärd) eller 0.00 (annat, vet ej). Kanske då att moderatorer i papperskorgen flyttar tråden till där den bäst passar.
Citera
2019-02-07, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Tycker man att en tråd borde ha flyttats någon annanstans än till papperskorgen så går det att rapportera själva trådflytten, antingen för 0.06 (om man tycker det var en felaktig moderatorsåtgärd) eller 0.00 (annat, vet ej). Kanske då att moderatorer i papperskorgen flyttar tråden till där den bäst passar.
Inte för att vara sådan, men du har ju uppenbarligen ingen koll på vad 0.06 innebär.

Sen tror jag inte modsen i PK skulle bry sig om en sådan begäran, men jag kan ha fel.
Citera
2019-02-07, 14:27
Medlem
Citat:
Inte för att vara sådan, men du har ju uppenbarligen ingen koll på vad 0.06 innebär.

Sen tror jag inte modsen i PK skulle bry sig om en sådan begäran, men jag kan ha fel.

I reglerna står om 0.06 att "Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden", men det är under alla omständigheter lätt att kalla en konstig slängning för en moderatorsåtgärd, och det valet ligger närmast till hands i det fallet. Skriver man tydligt varför man tycker att det var fel att slänga tråden kan det hända att den flyttas någon annanstans, hittade ett exempel (FB) Amerikanska delstater tillåter abort fram till födseln.
Citera
2019-02-07, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
I reglerna står om 0.06 att "Moderatorsåtgärder ska inte kommenteras i tråden", men det är under alla omständigheter lätt att kalla en konstig slängning för en moderatorsåtgärd, och det valet ligger närmast till hands i det fallet. Skriver man tydligt varför man tycker att det var fel att slänga tråden kan det hända att den flyttas någon annanstans, hittade ett exempel (FB) Amerikanska delstater tillåter abort fram till födseln.
Som sagt så har du helt missuppfattat när man ska rapportera för 0.06. En klassiker när folk får en varning för det är när trådstarten är
Citat:
Eftersom en idiotmoderator korgade min förra tråd så gör jag ett nytt försök

blablabla
Ett annat exempel på 0.06 är
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Mod
Rubrik ändrad. Gammal rubrik: X Ny rubrik: Y

/Mod
Vad fan? Den gamla rubriken var ju bättre?
eller
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Mod
Trådar sammanfogade

/Mod
Min tråd ska inte sammanfogas med den här. Det är en annan frågeställning.

Regeln syftar till kommenterande av moderatorsåtgärder. Inte moderatorsåtgärder i sig. Den är inte på något sätt tillämplig här.
Citera
2019-02-07, 15:10
Medlem
Citat:
Som sagt så har du helt missuppfattat när man ska rapportera för 0.06. En klassiker när folk får en varning för det är när trådstarten är

Ett annat exempel på 0.06 är

eller

Regeln syftar till kommenterande av moderatorsåtgärder. Inte moderatorsåtgärder i sig. Den är inte på något sätt tillämplig här.

Jag skapade därför just tråden (FB) Ändra 0.06 från Moderatorsåtgärder till Kommenterade moderatorsåtgärder.
Citera
2019-02-08, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Ska man straffas för att man försöker förstå andra och styra upp en tråd där de kanske inte lyckas formulera hela problematiken?

Kan vi inte bara sluta diskutera, och rapportera varandra? Om ett inlägg är över ens intelligens/kunskap, låter man bli att svara, om det är under rapporterar man det.
Citera
2019-02-08, 21:13
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristusJ
Ska man straffas för att man försöker förstå andra och styra upp en tråd där de kanske inte lyckas formulera hela problematiken?

Kan vi inte bara sluta diskutera, och rapportera varandra? Om ett inlägg är över ens intelligens/kunskap, låter man bli att svara, om det är under rapporterar man det.

Straffas? Ja, självklart.

Är du så jävla dum att du skriver ett totalt off topic-inlägg som svar till någon annan användare oavsett vad denne än skrivit så får du ju stå ditt kast. Det är ingen som helst ursäkt för atg du bryter mot reglerna att någon "triggat" dig.

Trådar skulle spåra ut fullständigt om så inte vore fallet.

Det kan ju ett barn begripa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in