Citat:
Ursprungligen postat av
Mackan52
Nu spekulerar jag men hade det bara varit att de snodde sprit från ett gäng lokala moonshiners hade deras straff nog bara varit blåa ögon och ett par knäckta ben. Mord och försvinnanden lockar till sig snokande snutar och publicitet som moonshiners inte vill ha i trakten.
Det fanns en "familj" som opererade i Birmingham fast det var bara fram till 1938 så de är uteslutna men det fanns och finns familjer som opererar i Florida och Louisiana, men även om de stal moonshine från en leverantör till någon av dessa tror jag ändå dödligt våld kan vara en relativt överdriven påföljd för deras tilltag, men det är inte en utesluten förklaring. Och som jag sa, spårlösa försvinnanden luktar maffia långa vägar, att få folk att försvinna var och är deras specialitet.
Ett annan möjlighet kan vara Ku Klux Klan som var extremt aktiva och inflytelserika under 50-60 talet i Alabama ända upp på regeringsnivå speciellt i Birmingham som under den här tiden hade öknamnet "Bombingham" för alla sprängdåd kopplade till KKK.
Det kan låta långsökt för vita ortsbor var knappast på toppen av klanens dödslistor men det kan ha varit till följd av att de försvunna såg något de inte borde ha sett, att klanen misstagit dem för några andra eller andra faktorer. Jag petar bara in att klanen är en av de få grupper som har kapacitet att få folk att helt försvinna samt inflytandet att få polisen att sluta bry sig. Under den här tiden hade Klanen mer eller mindre ett "brottsmonopol" i Alabama.
Men som sagt spekulation.
Om de dödades för att de stal sprit så var tillverkaren ett av två:
1. Maffiamedlem eller hade starka band till en familj.
2. Klanmedlem.
Hade det bara varit nån lokal brännarliga i farten är jag övertygad att både kropparna och bilen hade hittats i ett dike och gärningsmännen hade hamnat i elektriska stolen.
Säg inte det!
Många av dessa "moonshiners" som då höll på med detta hade hembränning som levebröd. Inte alltid så lätt i den amerikanska södern med arbete som uppe i norr. Jag tror att skulle de tre försvunna ha snott hemkört så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att det kom att bli
mycket hårda tag. Fanns alla möjligheter i dessa trakter att se till att tre kroppar och en bil försvann för alltid utan ett enda spår.
KKK som du tar upp tror jag inte på. Mig veterligen har heller aldrig KKK anklagats för att ha varit inblandade i deras försvinnande och död.
Det kan ha handlat om en "moonshiner" som arbetade för maffian men lika gärna lokala förmågor med mycket god lokal kännedom. Återigen: Jag är säker på att ev. stjäla hemkört sågs
mycket allvarligt på med påföljande mycket allvarliga påföljder. Det var som att ta brödfödan ur munnen på dem.
I en filmen
The Coalminers Daughter 1980 (om Loretta Lynn) så stjäl en "moonshiner" från en "yrkeskollega" varvid han kom att lönnmördas. I o f s utspelade sig detta under 1940-talet men visar på att sådana handlingar såg man mycket allvarligt på.
https://www.imdb.com/title/tt0080549/
Publicerat den 25 februari 2015:
http://katiburns.com/wp-content/uploads/2-25-15Our_Way.pdf
Citat:
"The most popular theory is that the Dyes and Brasher
were involved in an illegal moonshine ring and were
murdered by a moonshiner they had crossed. Their
bodies and car were buried under a section of highway
that was under construction at the time in Jefferson
County."