2019-02-05, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte ofta men någon gång dyker ett olöst massförsvinnande upp.

Även om personerna som försvann var släkt med varandra så kan man inte anse att deras försvinnande var familjerelaterat som när en familj med barn försvinner. I detta fall fanns vad jag har förstått inga misstankar om en olycka.

Under kvällen den 3 mars 1956 klev bröderna Billy Howard och Robert Earl Dye tillsammans med deras äldre kusin Dan Brasher in i en bil och körde iväg. Detta var sista gången som någon såg trion. Åtminstone vad känt är.

Publicerat den 2 oktober 2016:

https://www.alabamaheritage.com/from-the-vault/-the-brasher-dye-disappearance

Citat:

"It was raining late in the evening of March 3, 1956, when brothers Billy Howard and Robert Earl Dye and their older cousin, Dan Brasher, left a relative's house in the rural backwoods of northern Jefferson County. They drove off in Billy’s 1947 green Ford for a party in Robinwood, just outside Morris, then disappeared into the Alabama night.

Theories regarding the disappearance abound-from the men being murdered at the party to an execution-style shooting in a Blount County cave. A few strands of human hair fished out of an abandoned coal shaft led to speculation the men had been dumped there. The one constant in every theory was that moonshine played a pivotal role."

https://www.google.se/maps/place/Jefferson+County,+Alabama,+USA/@33.641604,-87.0329068,10z/data=!4m5!3m4!1s0x8888de0150477323:0x98d56e0a4b324 68c!8m2!3d33.4914122!4d-86.9824288

https://www.google.se/maps/place/Blount+County,+Alabama,+USA/@34.6110792,-88.3719789,8z/data=!4m5!3m4!1s0x888997878509c575:0xfb1559f9b4681 a11!8m2!3d34.0145152!4d-86.4996546

Någon som har hört talats om detta olösta massförsvinnande tidigare? Hade hembränning i dessa trakter något att göra med deras försvinnande?
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-02-05 kl. 15:31.
Citera
2019-02-05, 15:42
Medlem
Mackan52s avatar
Luktar maffian långa vägar om det här bara vid första anblick. De kanske blev vittnen till något de helst inte hade velat bli, de kanske blåste någon de inte borde blåst eller så kanske de var misstänkta informatörer, det här var ju under JE Hoover så brottslingar var inte lite paranoida.
Citera
2019-02-05, 16:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hembränningsbryggerier.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Luktar maffian långa vägar om det här bara vid första anblick. De kanske blev vittnen till något de helst inte hade velat bli, de kanske blåste någon de inte borde blåst eller så kanske de var misstänkta informatörer, det här var ju under JE Hoover så brottslingar var inte lite paranoida.

Bröderna och deras betydligt äldre kusin kan mycket väl ha blivit vittne till något de inte skulle ha sett.

De kan också ha stulit hembränt från någon "moonshiners" bryggeri. Det lär nog ha funnits en hel del sådana i dessa trakter 1956. Misstankarna fanns också att de själva var inblandade i illegal sprittillverkning.

Detta massförsvinnande handlar inte om vare sig självmord eller olycka utan handlar om ett grovt brott.

Denna länk är publicerad den 15 oktober 2012 av en släkting till Dan Brasher.

https://rootdigger61.wordpress.com/2012/10/15/brasher-mystery-2/

Citat:

"About midnight on Saturday, March 3, 1956, Daniel Alec Brasher, age 38, of Morris, Alabama and two of his cousins, Billy Howard Dye, age 19, and Robert Earl Dye, age 23, both of Fultondale, left the home of Daniel’s mother, Mrs. Sarah Ellen Brasher. They apparently set out for a night of drinking and dancing in area nightspots. It was reported that the men had a minor argument and then headed to Robert’s home and dropped off his wife, Audrey, about 1:30 a.m. From there, they drove another couple to their home in Robinwood, before heading back toward Morris. Daniel’s mother said they returned to her house between 2 a.m. and 3 a.m. for a short while, before leaving again in Billy’s car (a 1947 dark green four-door Ford). The men and the car were last seen headed down Crooked Creek Road between Morris and Buckshort Road."

https://www.google.se/maps/place/Morris,+Alabama+35116,+USA/@33.7331475,-86.9984501,11z/data=!4m5!3m4!1s0x88890742d11a0691:0xfb5bf557f703b b26!8m2!3d33.7481576!4d-86.8086048

Alla nämnda orter ligger norr om storstaden Birmingham i Alabama och ytterligare en bit norröver ligger gränsen till Tennessee.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-02-05 kl. 17:07.
Citera
2019-02-05, 17:25
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Bröderna och deras betydligt äldre kusin kan mycket väl ha blivit vittne till något de inte skulle ha sett.

De kan också ha stulit hembränt från någon "moonshiners" bryggeri. Det lär nog ha funnits en hel del sådana i dessa trakter 1956. Detta massförsvinnande handlar inte om vare sig självmord eller olycka utan handlar om ett grovt brott.

Denna länk är publicerad den 15 oktober 2012 av en släkting till Dan Brasher.

https://rootdigger61.wordpress.com/2012/10/15/brasher-mystery-2/

Citat:

"About midnight on Saturday, March 3, 1956, Daniel Alec Brasher, age 38, of Morris, Alabama and two of his cousins, Billy Howard Dye, age 19, and Robert Earl Dye, age 23, both of Fultondale, left the home of Daniel’s mother, Mrs. Sarah Ellen Brasher. They apparently set out for a night of drinking and dancing in area nightspots. It was reported that the men had a minor argument and then headed to Robert’s home and dropped off his wife, Audrey, about 1:30 a.m. From there, they drove another couple to their home in Robinwood, before heading back toward Morris. Daniel’s mother said they returned to her house between 2 a.m. and 3 a.m. for a short while, before leaving again in Billy’s car (a 1947 dark green four-door Ford). The men and the car were last seen headed down Crooked Creek Road between Morris and Buckshort Road."

https://www.google.se/maps/place/Morris,+Alabama+35116,+USA/@33.7331475,-86.9984501,11z/data=!4m5!3m4!1s0x88890742d11a0691:0xfb5bf557f703b b26!8m2!3d33.7481576!4d-86.8086048

Alla nämnda orter ligger norr om storstaden Birmingham i Alabama och ytterligare en bit norröver ligger gränsen till Tennessee.

Nu spekulerar jag men hade det bara varit att de snodde sprit från ett gäng lokala moonshiners hade deras straff nog bara varit blåa ögon och ett par knäckta ben. Mord och försvinnanden lockar till sig snokande snutar och publicitet som moonshiners inte vill ha i trakten.

Det fanns en "familj" som opererade i Birmingham fast det var bara fram till 1938 så de är uteslutna men det fanns och finns familjer som opererar i Florida och Louisiana, men även om de stal moonshine från en leverantör till någon av dessa tror jag ändå dödligt våld kan vara en relativt överdriven påföljd för deras tilltag, men det är inte en utesluten förklaring. Och som jag sa, spårlösa försvinnanden luktar maffia långa vägar, att få folk att försvinna var och är deras specialitet.

Ett annan möjlighet kan vara Ku Klux Klan som var extremt aktiva och inflytelserika under 50-60 talet i Alabama ända upp på regeringsnivå speciellt i Birmingham som under den här tiden hade öknamnet "Bombingham" för alla sprängdåd kopplade till KKK.

Det kan låta långsökt för vita ortsbor var knappast på toppen av klanens dödslistor men det kan ha varit till följd av att de försvunna såg något de inte borde ha sett, att klanen misstagit dem för några andra eller andra faktorer. Jag petar bara in att klanen är en av de få grupper som har kapacitet att få folk att helt försvinna samt inflytandet att få polisen att sluta bry sig. Under den här tiden hade Klanen mer eller mindre ett "brottsmonopol" i Alabama.

Men som sagt spekulation.

Om de dödades för att de stal sprit så var tillverkaren ett av två:
1. Maffiamedlem eller hade starka band till en familj.
2. Klanmedlem.

Hade det bara varit nån lokal brännarliga i farten är jag övertygad att både kropparna och bilen hade hittats i ett dike och gärningsmännen hade hamnat i elektriska stolen.
Senast redigerad av Mackan52 2019-02-05 kl. 17:58.
Citera
2019-02-05, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Farligt att stjäla hembränt från en "moonshiner".

Citat:
Nu spekulerar jag men hade det bara varit att de snodde sprit från ett gäng lokala moonshiners hade deras straff nog bara varit blåa ögon och ett par knäckta ben. Mord och försvinnanden lockar till sig snokande snutar och publicitet som moonshiners inte vill ha i trakten.

Det fanns en "familj" som opererade i Birmingham fast det var bara fram till 1938 så de är uteslutna men det fanns och finns familjer som opererar i Florida och Louisiana, men även om de stal moonshine från en leverantör till någon av dessa tror jag ändå dödligt våld kan vara en relativt överdriven påföljd för deras tilltag, men det är inte en utesluten förklaring. Och som jag sa, spårlösa försvinnanden luktar maffia långa vägar, att få folk att försvinna var och är deras specialitet.

Ett annan möjlighet kan vara Ku Klux Klan som var extremt aktiva och inflytelserika under 50-60 talet i Alabama ända upp på regeringsnivå speciellt i Birmingham som under den här tiden hade öknamnet "Bombingham" för alla sprängdåd kopplade till KKK.

Det kan låta långsökt för vita ortsbor var knappast på toppen av klanens dödslistor men det kan ha varit till följd av att de försvunna såg något de inte borde ha sett, att klanen misstagit dem för några andra eller andra faktorer. Jag petar bara in att klanen är en av de få grupper som har kapacitet att få folk att helt försvinna samt inflytandet att få polisen att sluta bry sig. Under den här tiden hade Klanen mer eller mindre ett "brottsmonopol" i Alabama.

Men som sagt spekulation.

Om de dödades för att de stal sprit så var tillverkaren ett av två:
1. Maffiamedlem eller hade starka band till en familj.
2. Klanmedlem.

Hade det bara varit nån lokal brännarliga i farten är jag övertygad att både kropparna och bilen hade hittats i ett dike och gärningsmännen hade hamnat i elektriska stolen.

Säg inte det!

Många av dessa "moonshiners" som då höll på med detta hade hembränning som levebröd. Inte alltid så lätt i den amerikanska södern med arbete som uppe i norr. Jag tror att skulle de tre försvunna ha snott hemkört så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att det kom att bli mycket hårda tag. Fanns alla möjligheter i dessa trakter att se till att tre kroppar och en bil försvann för alltid utan ett enda spår.

KKK som du tar upp tror jag inte på. Mig veterligen har heller aldrig KKK anklagats för att ha varit inblandade i deras försvinnande och död.

Det kan ha handlat om en "moonshiner" som arbetade för maffian men lika gärna lokala förmågor med mycket god lokal kännedom. Återigen: Jag är säker på att ev. stjäla hemkört sågs mycket allvarligt på med påföljande mycket allvarliga påföljder. Det var som att ta brödfödan ur munnen på dem.

I en filmen The Coalminers Daughter 1980 (om Loretta Lynn) så stjäl en "moonshiner" från en "yrkeskollega" varvid han kom att lönnmördas. I o f s utspelade sig detta under 1940-talet men visar på att sådana handlingar såg man mycket allvarligt på.

https://www.imdb.com/title/tt0080549/

Publicerat den 25 februari 2015:

http://katiburns.com/wp-content/uploads/2-25-15Our_Way.pdf

Citat:

"The most popular theory is that the Dyes and Brasher
were involved in an illegal moonshine ring and were
murdered by a moonshiner they had crossed. Their
bodies and car were buried under a section of highway
that was under construction at the time in Jefferson
County."
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-02-05 kl. 19:51.
Citera
2019-02-05, 20:12
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Säg inte det!

Många av dessa "moonshiners" som då höll på med detta hade hembränning som levebröd. Inte alltid så lätt i den amerikanska södern med arbete som uppe i norr. Jag tror att skulle de tre försvunna ha snott hemkört så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att det kom att bli mycket hårda tag. Fanns alla möjligheter i dessa trakter att se till att tre kroppar och en bil försvann för alltid utan ett enda spår.

KKK som du tar upp tror jag inte på. Mig veterligen har heller inte KKK ha anklagats för att ha varit inblandade i deras försvinnande och död.

Det kan ha handlat om en "moonshiner" som arbetade för maffian men lika gärna lokala förmågor med mycket god lokal kännedom. Återigen: Jag är säker på att ev. stjäla hemkört sågs mycket allvarligt på med påföljande mycket allvarliga påföljder. Det var som att ta brödfödan ur munnen på dem.

Du har helt klart en bas för din teori.

Personligen så tror jag inte heller på min KKK-teori särskilt nämnvärt, petade bara in dem som en möjlig gärningsman just för att de var i sin guldålder under den här tiden, var du en insvuren "klansman" hade du i princip carte blanche på att göra vad fan du ville.

Har läst på lite mer om bootlegger industrin under den här tiden nu när du tog upp den och det stämmer mycket riktigt vad du säger om att det var "hårda tag", jag visste att det var tuffa tider för folk i södern men inte att de var så här tuffa. Att det här kunde hända under "förbudstiden" var jag medveten om, stora pengar var inblandade och det var under ju "depressionen" men att det kunde hända ända in på 50-60 talet var helt okänt för mig.

Lokala brännare alltså med goda kontakter....

Men då måste de ju ha tagits med nävarna i kakburken, gruppen kanske åkte iväg i sin bil just för att sno en massa sprit, något de planerade inom familjen liksom "Ni vet den där platsen där och därborta? Det finns asmycket sprit där helt obevakat, vi tar rubbet, super oss fulla och säljer resten för småpengar. Vad ska de göra? Ringa polisen? "

Och sen när de lastade skiten råkade Big Bob och hans familjesnårbuske med kusin-bröder-söner dyka upp med hagelbössorna i högsta hugg när de var på väg till jobbet (det kallas ju "moonshine" just för att det tillverkas mitt i natten).
Senast redigerad av Mackan52 2019-02-05 kl. 20:16.
Citera
2019-02-05, 22:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Att göra "moonshine" var en mycket farlig och tuff sysselsättning.

Citat:
Du har helt klart en bas för din teori.

Personligen så tror jag inte heller på min KKK-teori särskilt nämnvärt, petade bara in dem som en möjlig gärningsman just för att de var i sin guldålder under den här tiden, var du en insvuren "klansman" hade du i princip carte blanche på att göra vad fan du ville.

Har läst på lite mer om bootlegger industrin under den här tiden nu när du tog upp den och det stämmer mycket riktigt vad du säger om att det var "hårda tag", jag visste att det var tuffa tider för folk i södern men inte att de var så här tuffa. Att det här kunde hända under "förbudstiden" var jag medveten om, stora pengar var inblandade och det var under ju "depressionen" men att det kunde hända ända in på 50-60 talet var helt okänt för mig.

Lokala brännare alltså med goda kontakter....

Men då måste de ju ha tagits med nävarna i kakburken, gruppen kanske åkte iväg i sin bil just för att sno en massa sprit, något de planerade inom familjen liksom "Ni vet den där platsen där och därborta? Det finns asmycket sprit där helt obevakat, vi tar rubbet, super oss fulla och säljer resten för småpengar. Vad ska de göra? Ringa polisen? "

Och sen när de lastade skiten råkade Big Bob och hans familjesnårbuske med kusin-bröder-söner dyka upp med hagelbössorna i högsta hugg när de var på väg till jobbet (det kallas ju "moonshine" just för att det tillverkas mitt i natten).

Att vara en "bootlegger" även efter att förbudstiden tog slut 1933 var en mycket farlig och tuff sysselsättning. Många gånger med livet som insats.

Vi kan utgå ifrån att det var minst lika tufft och farligt att vara en "bootlegger" 1956 i den amerikanska södern. Många gånger, som du själv har tagit upp, sköttes affärsverksamheten av stora släkter. Blev det "grus i maskineriet" så agerade dessa ligamedlemmar snabbt och skoningslöst. Då var det minsann inte fråga om några halvmessyrer.

Vad som var orsaken till att de tre männen försvann vet vi inte men de kom att bli mördade. En orsak kan ha varit att de själva höll på med att göra och sälja "moonshine". Vi vet i a f att alla tre drack kraftigt. Bröderna och deras kusin kan själva varit medlemmar i en "bootlegger"-liga och kommit in på en annan ligas försäljningsterritorium. Något sådant skulle aldrig ha blivit accepterat.

Den här tråden får man också se som intressant ur en annan synvinkel. I Sveriges enda olösta massförsvinnande har det tjatats till leda om att "de körde ner i ett vattendrag och drunknade". Det har blivit som en mantra hos vissa.

Här har vi nu ett massförsvinnande som visar på att det finns andra orsaker till att ett massförsvinnande kan ske.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-02-05 kl. 22:22.
Citera
2019-02-05, 22:47
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Att vara en "bootlegger" även efter att förbudstiden tog slut 1933 var en mycket farlig och tuff sysselsättning. Många gånger med livet som insats.

Vi kan utgå ifrån att det var minst lika tufft och farligt att vara en "bootlegger" 1956 i den amerikanska södern. Många gånger, som du själv har tagit upp, sköttes affärsverksamheten av stora släkter. Blev det "grus i maskineriet" så agerade dessa ligamedlemmar snabbt och skoningslöst. Då var det minsann inte fråga om några halvmessyrer.

Vad som var orsaken till att de tre männen försvann vet vi inte men de kom att bli mördade. En orsak kan ha varit att de själva höll på med att göra och sälja "moonshine". Vi vet i a f att alla tre drack kraftigt. Bröderna och deras kusin kan själva varit medlemmar i en "bootlegger"-liga och kommit in på en annan ligas försäljningsterritorium. Något sådant skulle aldrig ha blivit accepterat.

Den här tråden får man också se som intressant ur en annan synvinkel. I Sveriges enda olösta massförsvinnande har det tjatats till leda om att "de körde ner i ett vattendrag och drunknade". Det har blivit som en mantra hos vissa.

Här har vi nu ett massförsvinnande som visar på att det finns andra orsaker till att ett massförsvinnande kan ske.

I hänsyn till vad som sagts och vad jag själv läst på så tror jag inte att de försvann för att de tillverkade sin egen moonshine. Om de tillverkade sin egen moonshine och var en del av en liga så skulle de större etablerade ligorna köpt upp dem med ett "sälj allt ni har till oss annars gör det ont" och om de inte var helt efterblivna hade de gjort som de blev tillsagda (men man vet aldrig med jänkare).

Jag tror snarare på vad jag skrev om. Tre jollar ville sno en massa sprit från några stora bootleggers men togs med nävarna i kakburken och sågs aldrig till igen. En "fyllegrej" som blev något helt annat.

Det "svenska exemplet" om att de bara råkade ut för en olycka vill jag också avskriva, i sådana fall så hittar man "resterna" speciellt när man går skallgång och har flygövervakning. Det här fallet var ingen olycka.
Citera
2019-02-06, 15:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM var inga främlingar till de tre försvunna och mördade männen.

Citat:
I hänsyn till vad som sagts och vad jag själv läst på så tror jag inte att de försvann för att de tillverkade sin egen moonshine. Om de tillverkade sin egen moonshine och var en del av en liga så skulle de större etablerade ligorna köpt upp dem med ett "sälj allt ni har till oss annars gör det ont" och om de inte var helt efterblivna hade de gjort som de blev tillsagda (men man vet aldrig med jänkare).

Jag tror snarare på vad jag skrev om. Tre jollar ville sno en massa sprit från några stora bootleggers men togs med nävarna i kakburken och sågs aldrig till igen. En "fyllegrej" som blev något helt annat.

Det "svenska exemplet" om att de bara råkade ut för en olycka vill jag också avskriva, i sådana fall så hittar man "resterna" speciellt när man går skallgång och har flygövervakning. Det här fallet var ingen olycka.

Jag tror inte heller på orsaken till att de tre försvann p. g. a. att de ev. enbart tillverkade "moonshine".

Visst kan orsaken ha varit att de snodde hembränt från någon annan men lika väl kan orsaken ha varit att de själva var medlemmar i en "moonshine"-liga och att de sedan kom in på någon annan ligas territorium. Alltså de snodde kunder från en konkurrerande liga. Sådant såg verkligen inte med blida ögon. Dessa gäng hade sina egna lagar och skulle de ha gjort detta så lär de med mycket stor sannolikhet ha avrättats och kropparna dumpats. Likaså med den försvunna bilen de färdades den här natten.

GM gällande de försvunna och mördade personerna var inte några främlingar.

De som i s f gjorde detta var en liga som själva höll till i dessa trakter och kände till dessa trakter ända upp till gränsen till Tennessee lika bra som sin egna fickor.
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-02-06 kl. 15:12.
Citera
2019-02-07, 15:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
På ett party hos flickvännen i Jefferson county.

Publicerat den 17 september 2015.

https://www.al.com/living/index.ssf/2015/09/vanished_the_souths_strangest.html

Citat från artikeln som är det andra fallet av sju:

"At the party, the Dye brothers and Brasher encountered a local bootlegger from whom, according to rumor, the cousins had been stealing. At about 2 a.m., several men left the house carrying pickaxes and shovels and piled into two cars, one of which was Billy's Ford. The first car came back, the witness said. Billy's was never seen again."

Detta party skall ha hållits hemma hos Billy Dyes flickvän i Jefferson county.

Intressant detta - om det nu är sant vad dessa rykten gör gällande. Skulle detta ha varit orsaken att kusinerna hade stulit hemkört så är det inte så konstigt att både de och bilen försvann för alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in