2006-02-23, 03:22
Medlem
zizacons avatar
Vilka är de absolut säkraste betsen man kan satsa på, samt hur ofta dessa förekommer? Kan man ens spela på att t,ex Sverige vinner mot kazakstan i fotboll eller liknande? Jag har för mig att man kan lägga bets ( "lay" ) på en oddsbörs, vilket också bör betraktas som ganska säkert.
Jag är inte så dum så jag tror man kan tjäna pengar på "säkra bets" jag är bara lite nyfiken.

Vad förlorar man i regel om man skulle spela på alla alternativ för utgången av en match?

Oddsbörserna, brukar man kunna få bets på uppåt 500-1000 kr?, jag menar det måste väl vara någon som sätter emot om jag förstått det rätt.
Citera
2006-02-23, 03:51
Medlem
Du definierar säkrast som störst sannolikhet?
Betfair.com är den mest likvida oddsbörsen såvitt jag vet, och de erbjuder en hel del livebetting. När ena laget/spelaren är nära att vinna är finns det ofta folk som vill betta en liten slant på det andra laget (el oavgjort) till ett riktigt högt odds. Maximalt tillåtet odds är 1000, och det är inte helt ovanligt att det oddsen är uppe i flera hundra gånger pengarna. En lay till dessa odds blir ju ett väldigt "säkert" bet med väldigt låg vinst. Det blir ju också en hel del som du kan riskera även om de som vill betta inte vill betta så mycket, eftersom oddset är så högt. Du kan säkert laya 20-30 dollar till ett odds på ~500 rätt ofta, och då riskerar du ju mer än 10000 dollar.

Om du satsar på alla alternativ hos en och samma bookie förlorar du nånstans mellan 2 och 10 % oftast, det är i det intervallet bookiesarnas vigg brukar ligga.
Citera
2006-02-23, 22:48
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Du definierar säkrast som störst sannolikhet?
Betfair.com är den mest likvida oddsbörsen såvitt jag vet, och de erbjuder en hel del livebetting. När ena laget/spelaren är nära att vinna är finns det ofta folk som vill betta en liten slant på det andra laget (el oavgjort) till ett riktigt högt odds. Maximalt tillåtet odds är 1000, och det är inte helt ovanligt att det oddsen är uppe i flera hundra gånger pengarna. En lay till dessa odds blir ju ett väldigt "säkert" bet med väldigt låg vinst. Det blir ju också en hel del som du kan riskera även om de som vill betta inte vill betta så mycket, eftersom oddset är så högt. Du kan säkert laya 20-30 dollar till ett odds på ~500 rätt ofta, och då riskerar du ju mer än 10000 dollar.

Om du satsar på alla alternativ hos en och samma bookie förlorar du nånstans mellan 2 och 10 % oftast, det är i det intervallet bookiesarnas vigg brukar ligga.

Intressant med livebetting på oddsbörsarna. Finns detta även hos vanliga bookmakers? Naturligtvis finns det inga "säkra" bets över huvudtaget. Men håll med om att det vore väldigt otroligt om t,ex Sverige skulle tappa 5-0 mot kazakstan 85:e minuten i en fotbollsmatch. Såna här möjligheter måste finnas mest hela tiden i någon sport, och i spel med tidsbegränsning (t,ex fotboll) är det ju mer eller mindre fysiskt omöjligt att vända ett allt för stort underläge med väldigt lite tid kvar.
Tror du inte att man kan ha ett ganska bra väntevärde egentligen om man layar bets och spelar oerhört säkert. Jag menar just i det här fallet är det ju ingen bookie som sätter oddsen utan det låter mer som andra spelare spelar lite på "lotto" nästan, med oerhört små möjligheter att vinna. Dessutom vet du ju precis hur laget spelat under matchen och hur de spelar för tillfället.
Citera
2006-02-23, 23:02
Medlem
Flinta82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Intressant med livebetting på oddsbörsarna. Finns detta även hos vanliga bookmakers? Naturligtvis finns det inga "säkra" bets över huvudtaget. Men håll med om att det vore väldigt otroligt om t,ex Sverige skulle tappa 5-0 mot kazakstan 85:e minuten i en fotbollsmatch. Såna här möjligheter måste finnas mest hela tiden i någon sport, och i spel med tidsbegränsning (t,ex fotboll) är det ju mer eller mindre fysiskt omöjligt att vända ett allt för stort underläge med väldigt lite tid kvar.
Tror du inte att man kan ha ett ganska bra väntevärde egentligen om man layar bets och spelar oerhört säkert. Jag menar just i det här fallet är det ju ingen bookie som sätter oddsen utan det låter mer som andra spelare spelar lite på "lotto" nästan, med oerhört små möjligheter att vinna. Dessutom vet du ju precis hur laget spelat under matchen och hur de spelar för tillfället.

Du använder dig ju av extremexempel. Men säg att det står 2-0 i en fotbollsmatch i 65:e minuten. Då är det ju fortfarande fullt möjligt att det lag som då ligger under kommer i kapp och i unika fall t.o.m. vinner matchen.

Och ja, en del vanliga bookmakers använder sig av liveodds.
Citera
2006-02-23, 23:26
Medlem
Citat:
Ja, men i ett sånt solklart vinstsläge finns det ingen som vill betta och du kan därmed inte laya.

Jag har sett flera exempel, exempelvis i tennis, där ena spelaren bettats till 1.01, och att matchen därefter vänt eller åtminstone hamnat i ett ganska jämnt läge. Så jag tror snarare att det finns mer potentiallt värde i att betta till dessa höga odds än att laya dem. Vi har svårt att förstå/värdera små sannolikheter, och jag tror att folk i allmänhet lättare övervärderar favoritens chanser än tvärtom.

Men ta och följ lite livematcher på betfair, det är rätt intressant. Tillför även en del till upplevelsen av att titta på en match tycker jag, att följa hur liveoddsen rör sig.
Citera
2006-02-24, 00:54
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ja, men i ett sånt solklart vinstsläge finns det ingen som vill betta och du kan därmed inte laya.

Jag har sett flera exempel, exempelvis i tennis, där ena spelaren bettats till 1.01, och att matchen därefter vänt eller åtminstone hamnat i ett ganska jämnt läge. Så jag tror snarare att det finns mer potentiallt värde i att betta till dessa höga odds än att laya dem. Vi har svårt att förstå/värdera små sannolikheter, och jag tror att folk i allmänhet lättare övervärderar favoritens chanser än tvärtom.

Men ta och följ lite livematcher på betfair, det är rätt intressant. Tillför även en del till upplevelsen av att titta på en match tycker jag, att följa hur liveoddsen rör sig.

1. Ger en oddsbörs rent generellt oftare bättre odds än vad bookmakerna erbjuder? Ponera att vi skulle spela på ett sånt här jätteodds, de som layar oddset måste väl i så fall ha pengar på sitt konto för att backa upp det. Jag menar det kan som sagt bli rejäla summor.

2. Vilken bookmaker/ eller vilka bookmakers har rykte om sig att vara både seriösa och erbjuda bra odds? Online då..
Citera
2006-02-24, 01:19
Medlem
Citat:
1. Ger en oddsbörs rent generellt oftare bättre odds än vad bookmakerna erbjuder? Ponera att vi skulle spela på ett sånt här jätteodds, de som layar oddset måste väl i så fall ha pengar på sitt konto för att backa upp det. Jag menar det kan som sagt bli rejäla summor.

2. Vilken bookmaker/ eller vilka bookmakers har rykte om sig att vara både seriösa och erbjuda bra odds? Online då..
På grund av oddsbörsens avgift (5 % av nettovinsten på de flesta spel om man inte samlat poäng för att få rabatt) som sänker det effektiva oddset, så kan man oftast hitta bättre odds på nån bookie än på en oddsbörs. Men jämför du en bookie med en oddsbörs så får du kanske oftare bättre odds på oddsbörsen.
Ja, du måste alltid ha pengar på ditt konto för att täcka det du riskerar.

Pinnacle är kända för att ha den lägsta viggen på många sporter. Det gäller dock kanske främst US Sports och Tennis, men de har även börjat med reducerad vigg på asiatiskt handikapp på europeiska ligor, då är viggen bara 1 % men man kan bara betta 200 dollar per kupong, och när man gör det justeras oddset automatiskt. Pinnacle är den överlägsna bookien för professionella spelare. De accepterar professionell action utan att gnälla, och limiterar inte som andra bookies ofta gör.
Citera
2006-02-24, 15:45
Medlem
I-Ss avatar
Det säkraste spel jag någonsin spelat var på live-betting 2,5+ mål i matchen när hemmalaget nyss gjort 3-0. Kändes som ett bra spel det.
Citera
2006-02-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Det säkraste spel jag någonsin spelat var på live-betting 2,5+ mål i matchen när hemmalaget nyss gjort 3-0. Kändes som ett bra spel det.
Haha!
Var det på oddsbörs?
Citera
2006-02-24, 17:49
Medlem
Sverige bettades ända nere i 1.01 på betfair nu i matchen mot Tjeckien.
Nu har Tjeckien vittring och oddset är runt 1.31 på Sverige nu. Så visst kan "en säker vinst" vända...
Citera
2006-02-24, 19:40
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Haha!
Var det på oddsbörs?

Nej det var på nån av Expekt eller Unibet. Dom hade nog lite tekniska problem där vilket jag uppsattade. Live-matchen dom annonserat ut till senare på kvällen hade dom senare ställt in föresteåligt nog. Lär ju bli dyrt att ordna livespel om man inte kan stänga av spelet vid mål osv...var i alla fall skönt att för en gångs skull plocka lite helt säkra pengar från en bookie.
Citera
2006-02-24, 20:05
Medlem
zizacons avatar
Förekommer de här jätteoddsen även innan matcher kommit igång på oddsbörserna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in