• 1
  • 2
2019-02-05, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Varför skulle det bli 33% skatt menar du? Du känner ju inte till TS totala inkomst.

Tippar på att TS är en vanlig knegare som oss andra. Varför annars skulle han vilja skatta lixom.
Citera
2019-02-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svudel
Tippar på att TS är en vanlig knegare som oss andra. Varför annars skulle han vilja skatta lixom.

Det är en seglivad myt att de flesta har en skatt på drygt 30% av inkomsten. Det hänger antagligen ihop med att kommunal- och landstingsskatt tillsammans ligger på den nivån. Grundavdrag och jobbskatteavdrag gör dock att skatten blir betydligt lägre.

Jag tjänar ca 26 000 kr/månad och skattar enligt tabell 30. Min skatt är 5494 kr, d v s 21% av inkomsten. Bor man i en kommun med tabell 33 blir skatten 23%.
Citera
2019-02-05, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Det är en seglivad myt att de flesta har en skatt på drygt 30% av inkomsten. Det hänger antagligen ihop med att kommunal- och landstingsskatt tillsammans ligger på den nivån. Grundavdrag och jobbskatteavdrag gör dock att skatten blir betydligt lägre.

Jag tjänar ca 26 000 kr/månad och skattar enligt tabell 30. Min skatt är 5494 kr, d v s 21% av inkomsten. Bor man i en kommun med tabell 33 blir skatten 23%.

Det beror på jobbskatteavdragen :P
Citera
2019-02-05, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dvnn
Det beror på jobbskatteavdragen :P

Nja, det var så här även innan jobbskatteavdragen kom, men de har naturligtvis minskat skatten ytterligare.
Citera
2019-02-05, 22:01
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Tack men jag vill göra rätt för mig.

Tro mig, det är du väldigt ensam om.

Inte ens en skattehandläggare vill ha det besvär som en sådan ändring i din deklaration skulle innebära.

Så klappa dig själv på axeln och gratulera dig till ett väl utfört svartarbete. Du kommer att få skatta tids nog, när du konsumerar upp pengarna.

Håll hjulen rullande.
Citera
2019-02-06, 12:12
Medlem
derivats avatar
Citat:
Gjorde ett jobb i helgen åt vän och fick 20 000 kr för det. Hur mycket av detta ska jag skatta för? Antar att det bara är att skriva i deklarationen nästa år att jag fått in en inkomst på 20 000 kr och så löser de resten? Men hur mycket ska jag lägga undan för skatt nu?

(Vill alltså inte skapa en enskild firma eller dylikt då detta var en engångsgrej.)

grov uppskattning
30% inkomstskatt + 30% arbetsgivaravgit, vilket blir ca 50% på summan.
Citera
2019-02-06, 12:20
Bannlyst
Citat:
Tack men jag vill göra rätt för mig.

Ingen som vet vad skatten är? 30%? 50%?

Alldeles för hög!
Men det kostar att spela "Flotta Vicke" inför all världens U-länder!
Så frys degen på ett konto så du har till "restskatten" när det blir dags!
Som skatan Sahlin sa en gång, "Det är kul att betala skatt"
Citera
2019-02-06, 14:02
Medlem
Donera en slant till valfri organisation så sover du gott
Citera
2019-02-06, 14:50
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Tro mig, det är du väldigt ensam om.

Inte ens en skattehandläggare vill ha det besvär som en sådan ändring i din deklaration skulle innebära.

Så klappa dig själv på axeln och gratulera dig till ett väl utfört svartarbete. Du kommer att få skatta tids nog, när du konsumerar upp pengarna.

Håll hjulen rullande.

Antar att det inte är några papper skrivna, beställningar eller offerter, och att din kompis som du gjorde jobbet för inte är skatteindrivare, polis eller någon annan moralisk väktare.

Då finns det inga som helst bevis för att du gjort arbetet och fått inkomsten, om du inte själv anger dig eller din kompis gör det. Men då är det bara att blåneka och över huvud taget inte svara på deras frågor. Utan bevis går du fri! Ange dig inte själv!

När du går till banken och sätter in pengarna, jag antar att det är kontanter, så säg att du sålt lite arvegods som möbler och annat. Annars tror banken att du gjort något fuffens. Vissa banker är petiga.

Jag håller med det citerade inlägget ovan att du kommer att skatta 20% via momsen när du köper upp pengarna. Varför betala mer? Ha glädje av dem själv och köp vin, god mat och annat trevligt!

Eller vill du bidra mer än du behöver till de politiska pamparnas löner till sig själva och sina arbetsbefriade kompisar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in