2019-02-03, 11:57
Medlem
Säg att en person fått ärva 10 miljoner. Personen är idag 60 år och har rätt dålig lön och kommer i framtiden ha än sämre pension. Personen har även låst upp 6 miljoner i bostad och har således 4 milj kvar:

1 milj i rena pengar
3 miljoner i några få men rätt säkra aktier

Personen behöver nu hjälp med att optimera detta för dennes pension.

Mitt förslag och jag är inte en risktagare är att personen idag säljer av en rätt stor del av de 3 milj (dessa ligger bra till nu och har ökat rätt ordentligt den sista tiden). Detta nu frigjorda kapitalet, säg att det blir 3 milj efter försäljning+rena pengar, investeras i säkra svenska företag: Typ SKF, Volvo, ICA, Skanska, Atlas Copco, Assa Abloy. Personen är idag 60 och ska jobba till sin 65 års dag. Därefter går personen i pension. De första 5 åren är pensionen dräglig men sedan vid 70 år blir pensionen usel.

Således är min tanke att personen sparar i ovannämnda företag och sedan vid sin 65 års dag om utvecklingen varit någorlunda: Säljer loss såpass mycket som krävs för att pensionen efter 70 ska vara OK under en 10 års period. Säg att denna summan blir 2 milj.

Dessa 2 miljoner sätts då över till det då bästa räntekonto med insättningsgaranti. Tror det idag är marginalen som erbjuder 2,25 % i ränta vilket täcker inflationen, dvs om man låser i 5 år.

Iom att personen kan leva på sin pension tills personen är 70 tänker jag att det är bäst att undvika att utsätta dessa kompletterande miljonerna för för risk.

Vad säger ni om detta upplägg?
Citera
2019-02-03, 12:03
Medlem
Kan inte några fonder som presterat bra över tid vara något? Även traditionellt trygga svenska aktier kan ju vara ganska så svängiga. Hur som helst så borde ni nog gå igenom värdeutvecklingen konstant på era pengar och byta om det krävs.
Citera
2019-02-03, 12:14
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Säg att en person fått ärva 10 miljoner. Personen är idag 60 år och har rätt dålig lön och kommer i framtiden ha än sämre pension. Personen har även låst upp 6 miljoner i bostad och har således 4 milj kvar:

1 milj i rena pengar
3 miljoner i några få men rätt säkra aktier

Mitt förslag och jag är inte en risktagare är att personen idag säljer av en rätt stor del av de 3 milj (dessa ligger bra till nu och har ökat rätt ordentligt den sista tiden). Detta nu frigjorda kapitalet, säg att det blir 3 milj efter försäljning+rena pengar, investeras i säkra svenska företag: Typ SKF, Volvo, ICA, Skanska, Atlas Copco, Assa Abloy. Personen är idag 60 och ska jobba till sin 65 års dag. Därefter går personen i pension. De första 5 åren är pensionen dräglig men sedan vid 70 år blir pensionen usel.

Således är min tanke att personen sparar i ovannämnda företag och sedan vid sin 65 års dag om utvecklingen varit någorlunda: Säljer loss såpass mycket som krävs för att pensionen efter 70 ska vara OK under en 10 års period. Säg att denna summan blir 2 milj.

Dessa 2 miljoner sätts då över till det då bästa räntekonto med insättningsgaranti. Tror det idag är marginalen som erbjuder 2,25 % i ränta vilket täcker inflationen, dvs om man låser i 5 år.

Iom att personen kan leva på sin pension tills personen är 70 tänker jag att det är bäst att undvika att utsätta dessa kompletterande miljonerna för för risk.

Vad säger ni om detta upplägg?

Cashar man de 4 miljonerna och sätter på ett sparkonto tills 70-årsdagen så blir det 22000 i månaden från 70 fram till 85-årsdagen.
Citera
2019-02-03, 12:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
De 6 miljonerna i bostaden går ju att fixa genom att ta en trevlig hyreslägenhet framöver och då plötsligt kanske ha 8 miljoner istället med tanke på en värdeökning i bostaden.

Kör du ett par säkra fonder eller aktier som du tänkt dig för att sen lösa dem när det behövs.

Att ha 10 milj även då om 60% är låst i boende är väldigt mycket bättre än vad många andra har.

Skulle inte vara direkt orolig för din mammas ekonomi.
Citera
2019-02-03, 12:34
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket

Om mamma inte vill behöva lägga ner energi på detta själv så rekommenderar jag tjänsten lysa.se

Investeringar i 6000 olika aktier, 5000 olika räntepapper kombinerat med låga avgifter och rebalansering = pengamaskin som sköter sig själv. Visst, det kanske inte kommer ge toppavkastning men heller inte botten vilket är ännu viktigare vid den ålder som diskuteras. Enda förändringen man kan göra är andel aktier/räntepapper.
Citera
2019-02-03, 14:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Om mamma inte vill behöva lägga ner energi på detta själv så rekommenderar jag tjänsten lysa.se

Investeringar i 6000 olika aktier, 5000 olika räntepapper kombinerat med låga avgifter och rebalansering = pengamaskin som sköter sig själv. Visst, det kanske inte kommer ge toppavkastning men heller inte botten vilket är ännu viktigare vid den ålder som diskuteras. Enda förändringen man kan göra är andel aktier/räntepapper.

Det kan vara ett alternativ.

TS mamma kan också investerar i svenska utdelningsaktier, som hon direktäger eller lägger i en ISK, beroende på vad som är skattemässigt fördelaktigt för henne.
Senast redigerad av trottwell 2019-02-03 kl. 14:36.
Citera
2019-02-03, 14:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det kan vara ett alternativ.

TS mamma kan också investerar i svenska utdelningsaktier, som hon direktäger eller lägger i en ISK, beroende på vad som är skattemässigt fördelaktigt för henne.

Jo, riskspridningen är dock inte i närheten då. En enda marknad och begränsat antal aktier, höga kostnader i form av courtage vid rebalansering. Räntedelen, skall den handlas på börsen också?

Fördelen med fondrobotarna är set and forget.
Citera
2019-02-03, 19:19
Medlem
Unizeros avatar
Investera aldrig pengar du behöver plocka ut inom 5 år.
Citera
2019-02-03, 20:11
Medlem
Resonemanget är logiskt om målet är att maximera arvet.
Kan vara värt att fråga personen vad den vill göra för roligt med pengarna medans ork och hälsa finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in