2019-02-01, 19:22
Bannlyst
Ja det blev en mängd smslån under senare halvåret ifjol. Mycket ränta som betalades tillbaka genom olika smslån. Hur blir det om jag missade deklarera dessa räntepengar? Får jag tillbaka räntepengar genom deklarationen nu till vår (detta även om jag missade deklarera dessa)?
Senast redigerad av Herreys 2019-02-01 kl. 19:31.
Citera
2019-02-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herreys
Ja det blev en mängd smslån under senare halvåret ifjol. Mycket ränta som betalades tillbaka genom olika smslån. Hur blir det om jag missade deklarera dessa? Får jag tillbaka räntepengar genom deklarationen nu till vår?
De räntekostnader som du hade under 2018 kommer att finnas förtryckta på din deklarationsblankett som du får kring 1 mars 2019. Du behöver inte göra någonting annat än att kontrollera att uppgifterna stämmer och därefter godkänna din deklaration.
Citera
2019-02-01, 19:29
Medlem
Jag tror unte det är någon ränta att tala om. Det mesta är avgifter. Annars ser du ju på deklarationen vilka företag som rapporterat in underskott av kapital.
Citera
2019-02-01, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogcatbird
Varför skulle du få tillbaka räntekostnaden för ett smslån?

Hur allmänbildad är du? Alla finansiella institut som verkar på svenska marknaden måste rapportera in till skatteverket. Det lär vara förtryckt på nästa deklaration.
Citera
2019-02-01, 19:31
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogcatbird
Varför skulle du få tillbaka räntekostnaden för ett smslån?

Han får görs ett ränteavdrag, precis som på ett huslån.

Sms-lånebolageb borde likt bankerna skicka in kontrolluppgifter till skv. Har de inte gjort det kan du begära rättning i efterhand.
Citera
2019-02-01, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Hur allmänbildad är du? Alla finansiella institut som verkar på svenska marknaden måste rapportera in till skatteverket. Det lär vara förtryckt på nästa deklaration.

Så så länge detta är inrapporterat till Skatteverket (från bankernas håll) så behöver den enskilde inte oroa sig i efterhand/pga ej inlämnade uppgifter genom deklarationen?
Senast redigerad av Herreys 2019-02-01 kl. 19:44.
Citera
2019-02-01, 20:34
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herreys
Så så länge detta är inrapporterat till Skatteverket (från bankernas håll) så behöver den enskilde inte oroa sig i efterhand/pga ej inlämnade uppgifter genom deklarationen?

Precis, banker/kreditinstitut skickar in uppgifterna till Skatteverket, du behöver inte göra någonting. Kontrolluppgifter(som de skickar in)ska lämnas in till Skatteverket senast 31/1 2019 för året 2018, i samband med detta brukar kreditinstitut etc. skicka ut ett besked där det står hur mycket ränta du betalat.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2019-02-01 kl. 20:41.
Citera
2019-02-01, 20:50
Medlem
Megaforces avatar
Observera att alla avgifter som rör sms-lånen också är avdragsgilla och skall finnas med i deklarationsunderlaget från sms-lånegivaren.
Citera
2019-02-01, 21:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Förtryckta. Du kommer få exakt summa som du till dessa skumraskbolag betalat in och får ränteavdrag för och du behöver inte göra ett skit. Du borde ungefär på denna tiden av åren få ränteutdrag från dessa om hur de rapporterat till Skattemyndigheten.
Citera
2019-02-02, 07:06
Medlem
Nu känner jag att jag levt i en bubbla, har aldrig någonsin befattat mig med sms-lån. Men stämmer det verkligen att alla utgifter för ränta och avgifter är avdragsgilla?? Ni menar då till 30 % eller? Annars verkar ju sms-lån plötsligt fantastiskt lönsamma, låna till 0 % ränta...
Citera
2019-02-02, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nu känner jag att jag levt i en bubbla, har aldrig någonsin befattat mig med sms-lån. Men stämmer det verkligen att alla utgifter för ränta och avgifter är avdragsgilla?? Ni menar då till 30 % eller? Annars verkar ju sms-lån plötsligt fantastiskt lönsamma, låna till 0 % ränta...

Räntor är avdragsgilla, men inte andra utgifter eller amorteringar.

Skatten minskar med 30% av de avdragsgilla räntorna.

På vad sätt skulle avdragen göra lånen lönsamma? Du får ju betala 70% själv och räntesatsen lär vara betydligt högre än 0%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in