2019-01-31, 21:48
Medlem
Hej,

Sugen på lite råd och tips.
Jag pendlar idag till mitt jobb ca 12 mil enkel resa. Min arbetsgivare har ordnat med resor mellan kommunerna där jag bor respektive pendlar, men jag har funderat på att försöka få milersättning nu när det snart är dags att deklarera.

Med bil så sparar jag in dom två timmarna/dag som skatteverket har som regel att man måste spara kontra åka kommunalt, så det är inget problem.

Men min undran är om och isåfall vad skatteverket kommer kräva som bevis för att jag kört? Kvitto på bensin? Screenshots på antal mil bilen gått sen senaste besiktning? Något annat?

Hade kunnat spara in en hel del pengar på detta men är osäker på risken kontra belöning. Vad kan i värsta fall hända?

All input uppskattas.
Citera
2019-01-31, 22:07
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingkongblue
Hej,

Sugen på lite råd och tips.
Jag pendlar idag till mitt jobb ca 12 mil enkel resa. Min arbetsgivare har ordnat med resor mellan kommunerna där jag bor respektive pendlar, men jag har funderat på att försöka få milersättning nu när det snart är dags att deklarera.

Med bil så sparar jag in dom två timmarna/dag som skatteverket har som regel att man måste spara kontra åka kommunalt, så det är inget problem.

Men min undran är om och isåfall vad skatteverket kommer kräva som bevis för att jag kört? Kvitto på bensin? Screenshots på antal mil bilen gått sen senaste besiktning? Något annat?

Hade kunnat spara in en hel del pengar på detta men är osäker på risken kontra belöning. Vad kan i värsta fall hända?

All input uppskattas.

Ja, de kan kräva att du styrker sträckan. Ja, man kan bland annat använda beninkvitton och körda mil mellan besiktningar.
Citera
2019-01-31, 22:08
Medlem
De kan fråga efter vilken bil du använt och mätarställningen på den. Jag gissar att de sen kollade det mot besiktningsdata.

Straff bör väl vara skattetillägg på 40% på det undanhållna beloppet.
Eventuellt polisanmälan men vad jag vet är det är extremt osannolikt. (Har det hänt för reseavdrag?)
Citera
2019-01-31, 23:59
Medlem
[Assman]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, de kan kräva att du styrker sträckan. Ja, man kan bland annat använda beninkvitton och körda mil mellan besiktningar.

Beninkvitto låter lite gulligt... Det måste vara kvitton kaninen får när den tankar soppa.

Och ja, du har rätt. Min kompis blev granskad. Han fick vända upp och ner på sitt liv och leta beninpapper en bra stund, men det gick
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in