Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Jämförelsen var väl mellan en planta och en människa? Var kom sjukvården in i detta?
Jämförelsen handlade om beslutsfattande över andra organismer. Kvinnor är människor (vilket är en art), sjukvården är en institution (vilket inte är en art).
Du svarade inte på frågan: hävdar du att CNS inte är inblandat i missfall, eller tappade du tråden mitt i skrivandet och gled in på ett helt annat ämne?
Citat:
Gränsen mellan ett foster och ett barn är just en social och juridisk konstruktion. Som sagt, barnet själv har absolut ingen uppfattning om vad denne är före eller efter födseln.
Som sagt: jag håller mig till vetenskap. Dina åsikter tänker jag inte diskutera.
Citat:
Då är du väldigt dåligt påläst. Partial abort sker vid födsel precis som jag beskrev det. Du föder barnet med fötterna först tills bara huvudet är kvar i sätet, sedan suger du ut hjärnan på barnet. Barnet är helt fullgånget.
Är det denna sortens abort TS diskuterar? Det finns någonting inom lingvistiken som heter
ellips, och innebär att vissa ord undviks om de anses överflödiga. Eftersom TS så tydligt vill diskutera aborter som inte sker till följd av medicinska problem så utgick jag ifrån att jag inte skulle behöva skriva ut det i text varenda gång för att du skulle kunna hänga med i diskussionen. Uppenbarligen hade jag fel (du kan ju inte ens komma ihåg att svara på en fråga som du har citerat och som står rakt framför näsan på dig).
Citat:
Du har snarare missuppfattat vad Darwin har skrivit. Naturen prioriterar som sagt ingenting. Det är bara chanser som avgör om en art eller en individ överlever eller inte, genom Darwins urval.
Så individer parar sig med vem och vad som helst? De är inte programmerade att attraheras av individer med gynnsamma attribut?
Citat:
Hippocampus och hypotalamus har ganska mycket att säga till om när det gäller det autonoma nervsysten samt det endokrina systemet.
Men nu var det pannloberna ihop med hippocampus som vi diskuterade, och då är det den fria viljan det gäller. Är det verkligen så svårt att läsa?
Citat:
Precis. Rent biologiskt är en människa en individ med den genuppsättning vi har. Skall vi gå fenotypiskt är inga spädbarn människor ännu. Det finns många livsformer som saknar förnimbarhet, är dessa inte liv?
Vi diskuterar begreppet "individ", inte begreppet "liv". Om du frågar huruvida jag anser att virus borde ges rättigheter till andra individer så är svaret nej.