2019-01-30, 11:06
Medlem
NorthernAngels avatar
Hej jag lägger ut fågelfrö men har ett problem med en duva (stadsduva) som äter upp allt så småfåglarna vågar inte dit. Den är också mest orädd så skrämmer man bort den så skrämmer man alla andra fåglar ännu mer.

Hur håller man bort stadsduvor från fågelfröna?
Citera
2019-01-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Hej jag lägger ut fågelfrö men har ett problem med en duva (stadsduva) som äter upp allt så småfåglarna vågar inte dit. Den är också mest orädd så skrämmer man bort den så skrämmer man alla andra fåglar ännu mer.

Den här fungerar för oss https://www.granngarden.se/fagelmata...-fro/p/1166697
Men, det som spills kommer skator och duvor och möss åt. Ställt en stor bunke under där hamnar spill och bajs, den tömmer vi regelbundet.
Citera
2019-01-30, 11:17
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Men, det som spills kommer skator och duvor och möss åt. Ställt en stor bunke under där hamnar spill och bajs, den tömmer vi regelbundet.

Oj vilken grej. Tack men jag tror den är dålig för jag matar dem på balkongen.
Citera
2019-01-30, 11:18
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Kan inte polisen dela ut armband ?
Citera
2019-01-30, 11:19
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:

Så poängen är att den skall hänga i något? Kan inte duvor äta då?
Citera
2019-01-30, 11:19
Medlem
Citat:
Ja, då fungerar det nog inte lika bra. Duvor är verkligen bara flygande råttor enligt min mening.
Citera
2019-01-30, 11:21
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ja, då fungerar det nog inte lika bra. Duvor är verkligen bara flygande råttor enligt min mening.

På sommaren finns ringduvor men de äter i gräsmattorna så de gillar nog mer insekter och maskar, men stadsduvorna letar bara mat från människor.
Citera
2019-01-30, 11:22
Medlem
Ja den hänger löst i en tjock gren med en fiskliknande så att inte ekorren kan vara där och nalla och sittpinnarna är för små och duvorna kommer inte åt via de små hålen.
Citat:
Så poängen är att den skall hänga i något? Kan inte duvor äta då?
Citera
2019-01-30, 11:22
Medlem
Citat:
Finns ju mindre varianter.
När du nämner balkong undrar man ju om du bor i flerbostadshus, isf brukar man inte få mata småfåglar då det blir högar med avföring på balkonger nedanför och på allmänna ytor omkring. Det som alltid spills av fröer drar till sig råttor.
Citera
2019-01-30, 11:26
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Finns ju mindre varianter.
När du nämner balkong undrar man ju om du bor i flerbostadshus, isf brukar man inte få mata småfåglar då det blir högar med avföring på balkonger nedanför och på allmänna ytor omkring. Det som alltid spills av fröer drar till sig råttor.

Jag får fråga BRFen, jag bor längst ned i alla fall så ingen får det på sin balkong. Och jag tror duvorna tar allt innan råttorna.
Citera
2019-01-30, 12:37
Medlem
Standard är annars att det blir råttbon under där folk matar fåglar. SPeciellt om et är rabatter under. Mängder med råttor blir det väldigt snabbt.
Citera
2019-01-30, 18:43
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Standard är annars att det blir råttbon under där folk matar fåglar. SPeciellt om et är rabatter under. Mängder med råttor blir det väldigt snabbt.

Men jag matar dem på balkongen, allt skräp hamnar på balkonggolvet, jag kan sopa upp det. Det är cement
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in