2019-01-29, 13:32
Medlem
Han jag köpte den av hade precis bytt kylare och sa att man får passa glykolhalten i början. Såg att tempen började stiga för ett par dagar sedan och stannade snabbt och fyllde på till max-strecket (1L). Dagen efter kollade jag nivån när motorn var kall och kunde fylla en liter till. Är detta normalt eller kan jag ha ett läckage? Jag är inte så jätteinsatt i kylarsystem.
Citera
2019-01-29, 13:39
Medlem
morkfromorks avatar
droppar det under bilen?

känns det som den ryker mer än normalt?
Citera
2019-01-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
droppar det under bilen?

känns det som den ryker mer än normalt?

Inget dropp. Rök lite ur behållaren när tempen steg, såklart
Citera
2019-01-29, 14:11
Medlem
PeterNosters avatar
Vatten expanderar när det blir varmt. Därför finns ett expansionskärl som gör att själva kylaren är full upp till locket både vid kall och varm motor.

Har du full kupévärme?
Ingen rök eller bubblor i expansionskärlet vid kall motor?
Citera
2019-01-29, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vatten expanderar när det blir varmt. Därför finns ett expansionskärl som gör att själva kylaren är full upp till locket både vid kall och varm motor.

Har du full kupévärme?
Ingen rök eller bubblor i expansionskärlet vid kall motor?

Halv/trekvarts värme som högst. Ingen rök eller bubblor, förutom när den gick varm.

Kan det ha kommit in luft i systemet när den gick varm? Var ett satans tryck i expansionskärlet då och fick öppna locket fruktansvärt sakta.
Citera
2019-01-29, 17:02
Medlem
Kan vara så enkel förklaring att du har en spricka i blocket/toppen. Komp/avgaser trycks ut i kylsystemet och skapar ett rejält övertryck. Kylaren är oftast svagaste länken och spricker, vanligtvis i gavlarna.

Har själv bytt 2 toppar som kunderna själva trott sig laga med ny kylare på denna modell.

Känn om övre kylarslangen blir hårt nån minut efter du startat från kall.
Klämmer du på den ska det kännas som vätska i den och inte luft
Senast redigerad av fuckshithell 2019-01-29 kl. 17:04. Anledning: Tillägg
Citera
2019-01-29, 18:33
Medlem
eftersom man ogärna kollar länge under bilen utan tar en snabb titt och konstaterar att det inte droppar brukar jag själv lägga en kartong bit under bilen och ta bort och titta på den nästa dag. då vet man säkert om det finns någon läcka. när motorn är igång kan det läcka mer så att man springer ut och tar en snabb titt i mörkret kan mkt väl bedra en.
Citera
2019-01-30, 12:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConsigliereG
Halv/trekvarts värme som högst. Ingen rök eller bubblor, förutom när den gick varm.

Kan det ha kommit in luft i systemet när den gick varm? Var ett satans tryck i expansionskärlet då och fick öppna locket fruktansvärt sakta.

Men då har du luft i värmeelementet. Den där automatluftningen tror jag inte på. Kolla någon video hur man luftar manuellt.

Om topplockspackningen gått sönder skulle det bubbla redan vid kall motor.

HIttade något här men för Audi:
http://www.alltombilen.com/laga_bilen_fixa.asp?id=636719&fixabilen=luft-i-kylsystem-vw-passat-18t

Citat:
Problemet löst ett tag sen nu. Men nu finns det värme och ingen luft i systemet. Bilen skall vara avstängd! 1.Använde verktyg för att provtrycka systemet med kopplat till expansionen(Ha lite tryck på). 2.sedan dra ut en av de TVÅ slangar som går in i värmepaketet under vindrutan till höger om batteriet. Som är märkt och har ett lufthål. 3. Låt stå en stund tills det blir ett jämt flöde ur luftningshålet.

Sökning på bleeding cooling system skoda:
https://www.google.com/search?q=bleeding+cooling+system+skoda&rlz=1C1ASUM _enSE702SE702&oq=bleeding+cooling+system+skoda&aqs =chrome..69i57.18251j1j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Citera
2019-01-31, 07:35
Medlem
morkfromorks avatar
Så hur gick det? Vid det här laget borde du veta vad problemet var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in