2019-01-29, 10:28
Medlem
Fyll-Bosses avatar
Tänkte skriva till SvD, nån DPO där eller så. Men jag orkar inte tjafsa med SvD. Å andra sidan blir jag lite irriterad. Så jag lägger ifrån mig här istället:

"Jag har hört en del bra om Schibstedt/ SvD i GDPR-sammanhang. Jag var inne och tittade runt i integritetsinställningarna och där fanns en hel del bra saker måste jag säga. Men det finns också några saker som man skulle kunna förbättra.
  • Jag har inte med flit beställt nyhetsbrev (se nedan). Ändå får jag det. Jag är rätt så datorvan. Jag kanske har klickat fel och beställt av misstag. Alltså är det för lätt att göra så. Alltså anser jag att det borde vara tydligare med något slags bekräftelsemekanism för att undvika misstag.
  • När jag går till https://kundservice.svd.se/prenumeration-och-installningar/ för att ta bort prenumerationen så stod det "glöm inte att trycka på spara-knappen" men jag kunde inte se någon sådan knapp. Det fanns bara en knapp som hette "Prenumerera" och det är ju det jag inte vill. En av checkboxarna var dessutom utgråad (den första). Jag blir då osäker på vad som händer om jag trycker på knappen Prenumerera?
  • Javascript. Jag tycker inte att det är bra kundbemötande att med hjälp av javascript försöka skicka kunder i gapet på Facebook et consortes. Sätt gärna en klickbar länk/ ikon till Facebook men sätt det inte som en javascriptlänk som gör ett automatiserat anrop(?) om man inte i förväg blockerar scriptet. Det gäller alla externa scriptade länkar/ anrop som besökaren normalt inte ens ser, än mindre kan stoppa.
  • För att avregistrera nyhetsbrevet är hanteringen för trasslig. Det normala är att man trycker på en länk i mailet, hamnar på en sida, antingen bekräftar med ett klick på en länk om det är en Ja/ Nej-fråga eller kryssar för några checkboxar om det är en multivalsfråga (tex flera nyhetsbrev). Om jag har fått ett nyhetsbrev redan (och det har jag ju) så ska jag antingen kunna svara med någon 'ändra mailrubrik' eller klicka på en länk enligt ovan. Jag ska inte behöva gå till en sida och fylla i personuppgifter som ni uppenbarligen redan har. Att avkrävas personuppgifter en gång till antyder att ni inte har koll på personuppgifterna och då ska ni i första hand säkerställa att de är korrekta innan ni fortsätter behandla personuppgifterna. Dessutom har ju formuläret ingen verifieringsinformation (dvs inget lösenord eller så) vilket gör att person A kan avbeställa olovandes åt person B och då faller ju ett eventuellt verifieringssyfte med formuläret också.
  • Att man kan kontakta er DPO via https://goo.gl/forms/xxxxxxxxxxxxxxx är nästan lite lustigt i integritetssamanhang precis nu (https://gdpr.se/google-far-gdpr-boter-pa-halv-miljard-av-frankrike/). Schibstedkontot ligger åtminstone under Schibsted.com (även om tjänsten naturligtvis kan ha lagts någon annanstans ändå.)
Till slut. Detta handlar inte om att jag vill sluta läsa SvD. Det handlar om två saker. Jag blir lite irriterad när jag får nyhetsbrev i min mailbox som jag inte beställt, i alla fall inte med flit. När jag försöker stänga av det (utan att skriva ett sånt här mail) är det krångligt. Jag vill meddela och hjälpa till därför att det ser ut som att krånglet är missriktat. Eftersom jag inte har lust att kontakta via Google (formulär hit och dit) och eftersom ni har mailadresser till olika befattningshavare öppet så kommer mailet den här vägen. Dessutom går det att gissa mailadresser.
"Redaktionell chef för digitala prenumerationer
och stf ansvarig utgivare: Martin Ahlquist"
Om ni sedan mot förmodan skulle välja att tjafsa om kontaktväg istället för sakfrågorna så finns ju som ni säger i er integritetspolicy en alternativ kontaktväg istället för er DPO som heter DI

Mvh"
osv
Citera
2026-06-30, 19:42
Bannlyst
Man ska inte klaga på Schibsteds cookierutor, för varja gång man gör det så fuckar de ens liv lite mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in