• 1
  • 2
2019-01-28, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Så, jag ska inte nämna alla andra jävla problem den här lägenheten har med rör och okaklat badrumsgolv enbart under badkaret, utan jag vill prata om köksfläkten.

Jag kan verkligen ingenting om detta men jag har märkt att fläkten bara hänger på väggen och att det inte finns något hål som drar ut luften. Fläkten fungerar alltså som en helt vanlig fläkt, den blåser omkring matoset vilket resulterar i att hela lägenheten verkligen luktar mat och skit. Speciellt nu under vintern när vi har stängt igen all ventilation (ni vet dessa små hål öppningar som står ovanför fönsterna). Det finns ingen riktig ventilation i denna gamla lägenhetsbyggnad.

Fläkten fungerar ju bra i sig, det blir ett jävla liv och den låter precis som en dammsugare, den är dock jävligt gammal. Det skulle inte förvåna mig om det var original eller åtminstone slutet 60-talet eller början 70.

Vad kan jag göra för att det inte ska stinka mat till det bortre rummet så fort man steker ett ägg? Ska jag köpa en ny "fläkt"? Kan jag typ borra ett hål i väggen? Vad fan gör jag?
Vad kallas dessa köksfläktar som bara hänger och blåser runt? I förra lägenheten blåste ju köksfläkten ut allt matos vilket var riktigt bra.

Det är nästan ingen idé att ha på köksfläkten eftersom den blåser ut all lukt till hallen och resten av rummen. Det smartaste är ju att öppna köksfönstret som råkar ligga längst från spisen och hoppas att det går att vädra på det viset lite grann.

Jag uppdaterar med foton på min fläkt.

Framifrån: https://imgur.com/a/SsYFSrL

Ovanifrån:
https://imgur.com/a/dgbJK3n

https://imgur.com/a/n9V9sn6

Jag har stoppat in fingret där all luft blåses ur. Jävla skit fläkt.

Haha precis en sån fläkt hade jag i min första lägenhet. Dom är inte toppenbra.
Jag kan varmt rekommendera att byta till en ny fläkt. Se till att den har kolfilter och tvättbara fettfilter, fettfilter är som en ram med ståltrådar som man kan ta ut och diska.
Det ska man göra ibland, kolfiltren behöver man inte byta speciellt ofta.
Citera
2019-01-28, 08:38
Medlem
Kolfilterfläktar är helt vanliga fläktar som man kan montera en kassett med aktivt kol i. Det resulterar i att man stryper luftflödet genom fläkten rejält så kan du inte ha en frånluftsfläkt försök hitta en med rejäl kapacitet. Speciellt om du har stängt ventilerna och inte omsätter luften i normal takt.
Citera
2019-01-28, 14:49
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Seså ts, lugn i båten

Du har fläkt utan utsug med kolrening. Börja med o dra ett utsug till närmsa vägg, borra upp ventil o sätt på slang, släng skitfläkten, installera ny med kraftig motor.

Problemet löst, ca kostnad 9000 kr.

Får man göra så i en bostadsrätt? Vi får inte ens ha en badrumsfläkt vid ventilen där trots risken för fuktskador är riktigt hög (pga utblottat betonggolv).
Citera
2019-01-28, 19:51
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Får man göra så i en bostadsrätt? Vi får inte ens ha en badrumsfläkt vid ventilen där trots risken för fuktskador är riktigt hög (pga utblottat betonggolv).

Nej, absolut inte!!

Var sitter frånluftsventilen i köket?
Har du ordentligt sug i frånluftsventilen?

Din fläkt har dålig verkningsgrad, den är förmodligen väldigt gammal, byt ut den mot en med bra verkningsgrad, verkningsgraden är den viktigaste faktorn du skall titta på när du köper köksfläkt. Du kan leda luften från fläkten närmare frånluftsventilen, med hjälp av en ventilationsslang men du får inte ansluta ventilationsslangen till frånluftsventilen och du måste ha bra ventilation i köket, öppna tilluftsventilen i något angränsande rum, inte i själva köket.
Senast redigerad av trottwell 2019-01-28 kl. 20:42.
Citera
2019-01-29, 06:41
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Nej, absolut inte!!

Var sitter frånluftsventilen i köket?
Har du ordentligt sug i frånluftsventilen?

Din fläkt har dålig verkningsgrad, den är förmodligen väldigt gammal, byt ut den mot en med bra verkningsgrad, verkningsgraden är den viktigaste faktorn du skall titta på när du köper köksfläkt. Du kan leda luften från fläkten närmare frånluftsventilen, med hjälp av en ventilationsslang men du får inte ansluta ventilationsslangen till frånluftsventilen och du måste ha bra ventilation i köket, öppna tilluftsventilen i något angränsande rum, inte i själva köket.

Tack för svar. Ventilen i köket sitter högst upp på väggen ovanför, ca 1,5 meter ovanför fläkten.
Fläkten är ca 70 eller 80 tal misstänker jag. Dock brummar den och blåser på riktigt hårt.
Jag hade öppnat tilluftsventilationen i köket och sovrummet som ligger bredvid. Har inte märkt någon skillnad när jag lagade mat igår kväll.
Eftersom lägenheten är från början 60-talet har den just den typen av planlösning med små rum som ligger långt ifrån varandra. Köket är i mitten och från köket ligger en lång och smal hall utan fönster eller ventil av någon form.
Citera
2019-01-29, 12:25
Medlem
Citat:
Jag hade öppnat tilluftsventilationen i köket

Stäng tilluften i köket, men öppna frånluften. Öppna tilluft i andra rum. Du vill att luften ska gå från andra rum till köket, inte tvärt om.
Citera
2019-01-29, 12:48
Medlem
Det finns ingen köksfläkt i bostäder ifrån 60-talet såvida de inte är installerade senare. Det bästa du kan göra är att öppna fönstret när du lagar mat och lite efteråt.
Citera
2019-01-30, 11:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det finns ingen köksfläkt i bostäder ifrån 60-talet såvida de inte är installerade senare. Det bästa du kan göra är att öppna fönstret när du lagar mat och lite efteråt.

Köksfläktar installerades i alla bostäder efter kriget, men utförandet varierar. I hyreshus är det vanligt med central fläkt och ett spjäll som man öppnar när man vill ha mer ventilation.

Köksfläktar som placerades som en kåpa över spis kom först på 60-talet.
Citera
2019-01-30, 20:45
Medlem
Citat:
Tack för svar. Ventilen i köket sitter högst upp på väggen ovanför, ca 1,5 meter ovanför fläkten.
Fläkten är ca 70 eller 80 tal misstänker jag. Dock brummar den och blåser på riktigt hårt.
Jag hade öppnat tilluftsventilationen i köket och sovrummet som ligger bredvid. Har inte märkt någon skillnad när jag lagade mat igår kväll.
Eftersom lägenheten är från början 60-talet har den just den typen av planlösning med små rum som ligger långt ifrån varandra. Köket är i mitten och från köket ligger en lång och smal hall utan fönster eller ventil av någon form.
Jag misstänker att du har fel/är okunnig - vanligtvis har man ingen tilluft i köket. Sitter den på väggen är det troligtvis frånluft. Tilluftsventiler hittar du i ytterväggar/fönster, moderna spaltventiler sitter ovanför fönstren medan äldre modeller monterades under fönstret men ovanför radiatorn. Ta gärna bilder

Den snyggaste lösningen på ditt problem är att köpa en ny fläkt med hög kapacitet, den ska ha tvättbart fettfilter + kolfilter och utblåset högt upp. Även fläkten bör vara designad för regelbunden rengöring, vissa fläktar blir fulla i flott efter några år p.g.a att de inte går att rengöra.

Jag skulle installerat den här: https://www.ahlsell.se/10/el-1/konsu...ktar/9000125/#

Den absolut bästa lösningen ur matos-synpunkt är att köpa samma fläkt men dra slang från fläkten hela vägen till frånluftventilen (du får inte ansluta den). Dock inte lika snyggt.
Senast redigerad av rongrong 2019-01-30 kl. 20:50.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in