2019-01-27, 21:25
Medlem
En gång var det någon som vifta med handen från bilen, till en polisbil. Polisen stoppa bilen, och sedan fick dom böter. Alltså får man inte signalera polisen när man kör, om man inte är i fara.

Min fråga är ifall jag ser poliser gåendes på stan. Får jag stoppa dom och fråga något? T ex om något är lagligt eller olagligt? Frågan kan vara vad som..

Inte hittat svaret genom google.

Kan dom se mig som att jag stoppar polisen från sitt arbete? Antar att detta är olagligt?
Citera
2019-01-27, 21:30
Medlem
Du får gå fram och ställa frågor till polisen, ja. Har dom tid så svarar dom så gott dom kan.
Citera
2019-01-27, 21:32
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devilrape
En gång var det någon som vifta med handen från bilen, till en polisbil. Polisen stoppa bilen, och sedan fick dom böter. Alltså får man inte signalera polisen när man kör, om man inte är i fara.

Har du fått det bekräftat att det var just vinkningen du pratar om, som de fick böter för? Eller var det för någonting annat som poliserna upptäckte vid kontrollen, som de blev bötfällda för?
Citera
2019-01-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devilrape

Min fråga är ifall jag ser poliser gåendes på stan. Får jag stoppa dom och fråga något? T ex om något är lagligt eller olagligt? Frågan kan vara vad som..

Inte hittat svaret genom google.

Kan dom se mig som att jag stoppar polisen från sitt arbete? Antar att detta är olagligt?

Du missuppfattade situationen. De fick böter för något annat.

Det är fullt lagligt att stoppa poliser på stan för att fråga något. Såvida du inte menar att du rent handgripligen ska fånga in länsman och hålla fast vederbörande i syfte att ställa frågor, för så får man ju såklart inte göra. Men det får man ju inte med icke-poliser heller å andra sidan.
Citera
2019-01-27, 21:38
Medlem
reFluxls avatar
Ja, självklart får du stoppa en polis för att fråga frågor. En del av deras arbete är ju att finnas där ifall det är något man undrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in