2019-01-27, 12:26
Medlem
Jag har ätit Cipralex i över 2 år och bestämde mig för att sluta. Mår psykiskt bra. Dosering 10 mg. Redan i september bestämde ja g mig för att minska dosen till hälften, vilket gick bra. Dock gått runt med lite yrsel. Veckan före nyår, sänkte jag dosen till häften igen, dvs 2,5 mg. Åt denna dos 1 vecka, och därefter slutade jag helt. Har nu varit medicinfri i 3 veckor. Mår Skit! Har fortfarande yrsel, tinnitus , tryck i huvudet, sprirrar inombords. Trött trött och känner mig influensasjuk till och från. Haft brainzaps men de har tack o lov minskat. Psykiskt mår jag jag bra men detta tär på mig.
Kan det verkligen vara utsättningssymptom, har ju gått 3 veckor. Ska man behöva börja igen för att få ett liv???
Citera
2019-01-27, 12:50
Medlem
Hade citalopram, 10mg, i ett år.
Slutade helt efter ca 6 månader, men det gav rejäla utsättningssymptom likt dina. Så jag körde på samma nedtrappning som dig. 5mg sen 2,5mg..Försökte sluta efter ett par månader, men det gick inte. Så jag fortsatte med 2,5mg varannan dag. Sen slutade jag helt.
Jag hade då haft 10mg ca 6månader sen trappat ner i ytterligare ca 6månader.
Trots detta fick jag utsättningssymptom. Det tog 6-7v innan de hade försvunnit helt.
Antar att det är individuellt då vissa verkar kunna sluta ganska omgående, en del trappar ner lite en kort tid, osv.
Så. Antingen härdar du ut eller börjar med 2,5mg och kör varannan dag ett tag o sen slutar. Risken är ju att du kommer få utsättningssymptomen igen ändå.
Eftersom du fixat 3v redan är det kanske värt att försöka stå ut, iaf om symtomen avtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in