2019-01-26, 18:43
Avslutad
Om det fullskaliga kärnvapenkriget skulle bryta ut, hur länge skulle ni klara er? Det finns ca 15255 kärnvapen i världen, tillräckligt för att förinta varje stad i världen. Om vi tror på att Sverige håller sig neutralt så länge som möjligt. Radion bryts med ett meddelande om att Moska och New York är förintat. Missilerna flyger för fullt över världen, o det är bara en tidsfråga om när de börjar bomba Sverige. Ni har typ 10 minuter på er, innan en W88 warhead på 455 kT utplånar er stad... Vad gör ni?

Jag tar allt jag har här: http://richardsvardag.blogspot.com/p/prepping.html Snor en bil, o tar med min cykel o mina katter, kör norrut mot skogen. Jag ser i backspegeln ett enormt ljus, o Ängelholm är förintat. Känner tryckvågen i bilen, men som håller...
https://nuclearsecrecy.com/nukemap/?&kt=455&lat=56.2485429&lng=12.8659558&hob_psi=5&h ob_ft=7880&ff=50&psi=20,5,1&zm=10

Jag beger mig ungefär hit: https://www.google.com/maps/@56.3658777,12.8574395,15.25z Men som synes ligger ett millitärt objekt där, så det kanske inte är så jättebra, dessutom når bomben dit också, men inte så att man dör direkt. Men jag känner till det området bra. Här är jag rätt hemma också: https://www.google.com/maps/@56.383093,13.3461319,12z Det var bara några exempel, man ska hålla sina platser hemliga egentligen.

När jag anlänt, så hoppas jag att jag är ensam. Lämnar bilen men tar med mig utrustningen o katterna o beger mig längre in i skogen. Nära ett vattendrag slår jag mig ner...

Gräver mig ett hål som jag använder som koja. Sätter upp lite jaktfällor o renar vatten. Jag släpper ut katterna o låter de leva i det fria. Lagar den mat jag har med mig. Nått dygn senare har det mulnat, o atomvintern har kommit... Det blir kallare, geigermätaren börjar ticka på mera... Vattnet från bäcken är kontaminerat med radioaktivt smuts, det tar inte vattenrenaren bort...

I princip alla 15255 kärnvapen har nu exploderat, o lika många städer har förintats. Jag mäter med geigermätaren vad som fortfarande går att äta o dricka. Man hoppas att katterna har fått det sista bra i.a.f. Men efter 2-3 veckor, jag lägger mig ner i min koja. O det enda jag orkar med är att dricka vatten.

Till sist har kylan efter atomvintern tagit över, o den radioaktiva smutsen kommer man inte undan någonstans på jorden.

Anledningen till att jag frågar, är att jag naturligtvis sitter o lyssnar på det här radioprogrammet:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1177787

Om ni fick, säg 10-15 minuter på er efter att larmet gått, vad hade ni gjort?

Kom på att jag inte kan sno en bil, vet inte hur man tjuvkopplar den, o dagens bilar innehåller så pass mycket elektronik som skulle slås ut av EMP (ElectroMagnetic Pulse). En sån där Christiania-cykel hade varit bättre, alltså en lådcykel där man kan ha spade, yxa, fiskespö, m.m. O katterna i sin bur såklart. Det tar givetvis längre tid att cykla ut i skogen. När jag var 12 år så var det inga problem, då cyklade vi upp till det militära området i min första Google Map-länk o samlade på tomhylsor. Nu är det jobbigt att cykla 3-4 km ut till min dagliga verksamhet... Då får man ha lite längre tid på sig...
Citera
2019-01-26, 18:54
Medlem
Game Over
Citera
2019-01-26, 18:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Japp. Jag rusar ut i garaget tar med min redan iordningställda katastrofbag fylld med allt vad jag behöver för att överleva minst en månad. Tar min bil och kör så fort det attans går mot skogen och ödemarken. Där har jag redan flera olika utvalda destinationer med redan preparerade bunkers med förnödenheter, vapen och annat. Så fan kom igen WWIII eller astroid, zoombies eller vad för skit jag är förberedd!
Citera
2019-01-26, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Game Over
Ja, jag tänkte också på det. Man kan låta sig brännas upp på en millisekund utan att känna nått. Men människan har ändå viss överlevnadsinstinkt, o försöka klara sig så länge som möjligt. Även om man dör mer plågsamt.
Citera
2019-01-26, 19:00
Bannlyst
jag behöver 30-40min på mej , så tar jag mej till ett gammalt millitärt bergrum som står öppet , där klarar jag kärnvapen så länge de inte träffar rätt på ,

ja detta bergrum ligger väldigt öde i skogen , långt ifrån stad och militär

tiden efter tar jag dagen som den kommer liksom , inte mycket annat att göra

men överleva försöker jag
Citera
2019-01-26, 19:00
Medlem
Njuter av det.
Citera
2019-01-26, 19:01
Medlem
Jag skulle stanna kvar hemma. Förstår inte tanken med att frysa och svälta i skogen, det kan jag göra i lugn och ro i min säng under några mysiga filtar och extratäcken. Finns ingen anledning att dra ut på lidandet.
Citera
2019-01-26, 19:08
Medlem
Går ner i skyddsrummet och sveper en sjuttis vodka. Överlever jag så improviserar jag efter det
Citera
2019-01-26, 19:09
Medlem
Reggaemans avatar
Jag vill tro att jag skulle försöka sätta mig i säkerhet etc men om jag ska vara ärlig så skulle jag nog bara ge upp med tanke på hur mitt liv ser ut nu, skulle bara sitta hemma vid datorn tills elen dör, sen lägga mig i sängen och vänta på att jag dör
Citera
2019-01-26, 19:09
Medlem
Jag ringer till Putin och Trump o ber dem sluta.

Eftersom jag är en neutral svensk så kommer jag senare att få Nobelpriset
för min fantastiska initiativförmåga. Skål.
Citera
2019-01-26, 19:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Problemet är nära och kära. De kommer inte fatta allvaret. Jag har 5 st sådana som jag skulle vilja rädda samtidigt som en själv. De kommer ju dock inte fatta allvaret utan mest tro att staten kommer ordna detta medan man vet att från att vi säger WWIII startar har man kanske som bäst 15 minuter på sig att bege sig till skogen så långt från civilisationen som möjligt. Ett alternativ där är att man drogar dom? och bara slänger in dom i bilen.
Citera
2019-01-26, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
jag behöver 30-40min på mej , så tar jag mej till ett gammalt millitärt bergrum som står öppet , där klarar jag kärnvapen så länge de inte träffar rätt på ,

ja detta bergrum ligger väldigt öde i skogen , långt ifrån stad och militär

tiden efter tar jag dagen som den kommer liksom , inte mycket annat att göra

men överleva försöker jag
Ja, det är givetvis en god ide!

Vet man var man har ett skydd i form av t.ex. ett bergrum, så sticker man ju dit. Dom ska man givetvis hålla hemliga. Inte för att vara rädd för bomber, utanför att det finns begränsat med platser i det. Tänkte inte på det eftersom jag själv inte känner till nått.

Men vi kan utöka tiden till en timme, 60 min efter ni hört på radion att de största städerna raderats ut...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in