Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
I stället för att ligga och driva vill de hålla en aning fart för att ha kontroll över båten. Tvärt emot vad någon menade så är det nog extra mycket arbete på en båt som Malizia vid svaga vindar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Livsstilsparasit
Antagligen för att fånga upp den lilla vind som finns.
Just mer det blåser desto mer kan man köra i motvind. Seglen fungerar ungefär som en flygplansvinge, så ju mer motvind desto mer kraft. Nackdelen är förstås att kraften går mer åt sidan. Sen har man friktionen mot vattnet att ta hänsyn till.
Nåväl, jag kan inte mycket. Så det vore kul om någon som verkligen förstår sig på det här, kan berätta mera.
Anledningen till varför de åkte rakt in i stiltjen, kan man spekulera i sjösjuka och sånt. Men jag tror att det helt enkelt handlar om lite turistande (och bra bilder!) där de kan blicka ut över en nästan spegelblank ocean.
Och nu blir jag sådär avundsjuk igen!
Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Citat:
Ursprungligen postat av
Lawline
Greta kanske tappade skithinken överbord? Nu måste dom hämta upp den annars så får dom hänga över relingen och skita.
Citat:
Ursprungligen postat av
lehs
Citat:
Ursprungligen postat av
DarthMaul2000
Går ju åt helvete det här.. Nu står dom i princip still och börjar driva tillbaka mot kusten.. kan det vara så att Greta mår dåligt och vill ge upp?
Det här är ju skillnaden i att "leva efter naturen" istället för att "kontrollera naturen"
Antingen tar man motorbåten (flyget) och inte bryr sig om förhållandena eller så anpassar man situationen efter förhållandena.
Lite som att om det snöar då kommer ut en armè av snöskottare och röjer undan varje spår av snö så att alla kan göra som vanligt. Istället för att låta det snöa och samhället sitter och chillar några dagar.
Lite grann som bensinbil vs elbil. Kör 100mil utan att stanna eller kör 20 mil-stanna 40min-kör 20 mil -stanna 40 min o,s,v
Samhället är idag besatt av att kontrollera omgivningen allt ska alltid vara lika. Alltid färska äpplen o,s,v Vi anpassar oss inte längre efter omgivningen vi gör om omgivningen.
Vindkraft funkar inte för att det inte blåser jämt och vi måste jämt ha ström typ. När solen gått ner är det lika ljust inne som det var mitt på dagen och så måste det vara.