Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Trots journalisternas våtvarma drömmar så slogs inte Sveriges 89 år gamla värmerekord nu heller. Är det inte snart dags att Team Greta™ stänger butiken? Jämfört med genomsnittet för 1979-2000 ligger världen nu på plus 0,2 grader Celsius. Den som blir skrämd av det har allvarliga psykiska problem. Greta™ uppmanar oss att lyssna på vetenskapen. Hur vore det om hon själv gjorde det? Eller åtminstone lärde sig att avläsa en termometer.
Om man läser i sociala medier känns det som om folk numera blir mest irriterade av rapporteringen. Många skriver hånfullt att det bara handlar om att rädda kvar MP i riksdagen, gömma undan regeringens haveri i NATO-frågan och våldsdåden av två barn med invandrarbakgrund osv.
Nu när den 2-3 dagar långa ”extremhettan” är över för den här gången får journalisterna väl be en stilla bön för att åtminstone några villakällare i Gävle blir översvämmade eller, ännu hellre, att den uppstår någon skogsbrand. De gör sig mycket bättre på bild, oavsett om de orsakats av blixtnedslag, mordbränning eller för att den globala temperaturen har ökat från typ 13,2 till 14,4 grader sedan 1800-talet. Oavsett vilket så kommer journalisterna inte tveka att skylla allt på Klimatförändringarna med stort K.
Med lite tur får F4F igång en donationsknapp på sina hemsidor snart. Sen vore det väl själve f-n om inte det globala klimatet börjar styras i rätt riktning
Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Nu är det faktiskt över sjuhundra miljö- och klimataktivister, som har undertecknat ett särskilt Vision document, där vi är starkt kritiska mot den nuvarande utvecklingen i Fridays for future International. Precis som Greta söker jag klarhet!
Så vår lokala och delvis regionala grupp i Fridays for future har ett långt starkare och större stöd än vad du tror! Det handlar på intet sätt om bara mina personliga åsikter. Inte minst ryska miljö- och klimataktivister har gett oss ett värdefullt stöd.
Sedan när du går till personangrepp så visar du att dina argument håller på att ta slut. Diskutera sakligt istället!
Märker att du är helt tyst i den känsliga frågan om fördelningen av pengar i F4F International, här behövs en aktiv problemlösning! Greta måste även börja dela med sig av årsredovisningen och de ekonomiska delårsrapportena för stiftelsen, som bär hennes namn. Rätt redovisning är en viktig del av internkontrollen.
Sist vi behöver ingen extern finansiering av ljudanläggning, för vi har redan en mycket bra aktiv tysk högtalare med mixer. Önskar dock att Greta får motsvarande och slipper fortsätta att tala i en dålig megafon, så att publikens öron ansträngs. Eftersom hon talar rätt tyst är hon extra beroende av bra hjälpmedel. Detta liksom mycket annat är ren vänlig omtanke från min sida. F4F och Greta kan inte ensamma definiera hennes roll, här medverkar även externa aktörer.
Allra sist glömmer du bort vikten av en bra och kämpande opposition för att få den klarhet som majoriteten så ofta skyr. Det gäller inte bara i politiken utan även i ideella nätverk och organisationer. Vi får se om jag dyker upp i Turin. I så fall kommer jag som vanligt att vara öppen och rak. Precis som Greta gillar jag att överraska!
Som förtroendevald ska jag verka för det allmännas bästa. Greta och jag gjorde mycket tidigt upp om att vi skulle vara uppriktiga och raka! Vi två gillar olika!
Ingen av oss gillar att hålla tyst, vi säger ifrån!
Som Greta brukar säga, Alla är välkomna, alla behövs!
Men Gretas stiftelse har väl inget med F4F att göra? Åtminstone inte enligt den officiella urkunden (eller vad det heter).
Så gick det när allt vilade på en lögn. Nämligen den att det här stora nätverket, organisationen (whatever) skapades av en enda liten sorgsen flicka, nämligen Greta Thunberg. Det låter ju väldigt gulligt och behjärtansvärt, det är jag den första att medge.
Men sanningen är snarare att ni var en hel grupp här i Sverige, inklusive vuxna, och att det tyska Miljöpartiet var starkt pådrivande.
Om istället F4F hade skapat en stiftelse i eget namn så hade ni förfogat över intäkterna själva. Okej för att det säkert hade uppstått käbbel och stridigheter, det är nog nästan ofrånkomligt.
Men som det ser ut nu har inte ens Greta själv rätt att bestämma över vad som händer med stiftelsen som bär hennes eget namn.
Var det värt det för att bygga en myt?