Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Huset brinner ju trots allt, och vi ska känna samma panik som henne.
Jag känner panik. Fast över lite mer vardagliga saker. Priset på bensin, att vi kan ha lika många skjutningar på en dag, som vi för 20 år sen hade på ett helt år. Att ett paket Lätta kan kosta över 30 jävla spänn och att mjölken kostar över tian. Med såna här costs of living, utan att "tänka hållbart" så funderar jag på om jag inte kommer att dö av fattigdom innan Jorden, enligt Greta och hennes forskare, går under.
Sånt har jag panik över.
Greta känner troligen panik över att du har panik över bensinpriset (alla kan ju köra elbil, det är ju billigt och bra - eller åka kollektivt, ty bussen går en gång i kvarten i Norrlands inland), hon känner nog panik över att du har panik över mjölkpriset (duger det inte med lite mosat havre med vatten under namnet Oatly?), hon känner nog panik över att du inte vill dö av fattigdom, ty det kan vara det snabbaste sättet att få folk att leva hållbart.
Skämt åsido, håller med dig om att Greta är en överklassunge som har fått för sig att hon ska mästra andra, medan hon själv lever väldigt klimat-osmart och slösar på naturresurserna. Vad hjälper det att hon använder begagnade kläder om hon måste mata två hundar och tre hästar? Vad hjälper det att hon käkar veganskt om en del av hennes mat måste fraktas från andra sidan jorden till stora kimatkostnader?