2022-06-15, 09:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Huset brinner ju trots allt, och vi ska känna samma panik som henne.

Jag känner panik. Fast över lite mer vardagliga saker. Priset på bensin, att vi kan ha lika många skjutningar på en dag, som vi för 20 år sen hade på ett helt år. Att ett paket Lätta kan kosta över 30 jävla spänn och att mjölken kostar över tian. Med såna här costs of living, utan att "tänka hållbart" så funderar jag på om jag inte kommer att dö av fattigdom innan Jorden, enligt Greta och hennes forskare, går under.

Sånt har jag panik över.

Bra sagt
2022-06-15, 10:10
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:

Jag känner panik. Fast över lite mer vardagliga saker. Priset på bensin, att vi kan ha lika många skjutningar på en dag, som vi för 20 år sen hade på ett helt år. Att ett paket Lätta kan kosta över 30 jävla spänn och att mjölken kostar över tian. Med såna här costs of living, utan att "tänka hållbart" så funderar jag på om jag inte kommer att dö av fattigdom innan Jorden, enligt Greta och hennes forskare, går under.

Sånt har jag panik över.

Greta känner troligen panik över att du har panik över bensinpriset (alla kan ju köra elbil, det är ju billigt och bra - eller åka kollektivt, ty bussen går en gång i kvarten i Norrlands inland), hon känner nog panik över att du har panik över mjölkpriset (duger det inte med lite mosat havre med vatten under namnet Oatly?), hon känner nog panik över att du inte vill dö av fattigdom, ty det kan vara det snabbaste sättet att få folk att leva hållbart.

Skämt åsido, håller med dig om att Greta är en överklassunge som har fått för sig att hon ska mästra andra, medan hon själv lever väldigt klimat-osmart och slösar på naturresurserna. Vad hjälper det att hon använder begagnade kläder om hon måste mata två hundar och tre hästar? Vad hjälper det att hon käkar veganskt om en del av hennes mat måste fraktas från andra sidan jorden till stora kimatkostnader?
2022-06-15, 10:29
Medlem
Greta menar att det är nästan omöjligt att leva hållbart i dagens samhälle även med bästa goda vilja!

När det gäller flygningar erkänner hon att hon skulle vara betydligt mer effektiv idag om hon flög. Idag får hon tacka Nej till många inbjudningar till fysiska möten, för det skulle ta alltför lång tid för henne att inte flyga.

Den egentliga förutsättningen för Gretas båtresor var ju att hon tog ett år ledigt från skolan. Vill hon plugga fysiskt och samtidigt till exempel vara med på ett nytt möte med FN:s Generalförsamling är det mycket svårt för henne att då inte flyga.

Greta sägs ha erbjudits att tala återigen i FN, men frågan är hur hon kommer dit och hem i så fall! Den andra tjejen jag känner som även är miljöambassadör, har en mer avslappnad inställning än Greta till flygning. Hon är själv även pilot. Rent tekniskt är Greta faktiskt intresserad även av flygplan.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-15 kl. 10:43.
2022-06-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det ”sägs” vara det, kanske. Det ”sägs” också att klimathändelser kan härledas till koloniala faktorer, ett fantasifullt påstående som Greta glatt och okritiskt sprider vidare.

Om du själv har läst innehållsförteckningen på hundmatsförpackningen så stämmer det nog. Produkten lär ha genomgått noga kontroller (får man utgå ifrån).

Däremot kan man fråga sig vad den består av och har berikats med. Laboratorieframställda kemikalier kanske?

Så istället för att ge hundarna för dem naturlig, animalisk föda så stoppar Greta i dem konstigheter medan hon själv glatt slickar i sig icke-vegansk glass, (trots att hon kunde ha fått juice av dig). En fin tjej, eller hur? <3

Om det är så förtvivlat noga med koldioxidbudgeten borde hon inte ha några hundar alls. De ger ju ganska stora ”utsläpp”. Hur mycket tid hon hinner ägna åt dem är en annan femma. De internationella mötena på toppnivå tar säkert sin lilla tid. Hennes bidrag till avancerade astrofysiska problem likaså.

Men det lär bli förbjudet med sällskapsdjur när ni ska ”uproot the system”, och det måste ske snart. Eller ska regler och förbud inte gälla henne?
Jag gillar Greta, trots att hon som vi alla inte alltid är konsekvent, och har inre motsättningar. Greta har själv suckat över, att vi ofta inte gör vad vi vill, utan vad vi inte vill. Att vara kluven är att vara människa misstänker jag starkt, att Greta snart kommer att tillägga. Jag tvivlar därför finns jag till, kanske hon kommer att då skämta! Ett till mera okänt intresse som Greta har är filosofi!
2022-06-15, 10:53
Medlem
Citat:

Sånt har jag panik över.
Ligger mycket i din kommentar. Många är nu mycket oroliga för sin ekonomi!
2022-06-15, 11:49
Medlem
Tror att Greta behöver börja be dagligen sinnesrobönen!
"”Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden.”
2022-06-15, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Tror att Greta behöver börja be dagligen sinnesrobönen!
"”Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden.”

Detta kommer väl från 12stegs programmet för alkohol och drogmissbruk
2022-06-15, 13:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Detta kommer väl från 12stegs programmet för alkohol och drogmissbruk
Det gör den, och är ungefär det enda vettiga som har kommit därifrån.
2022-06-15, 13:03
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ligger mycket i din kommentar. Många är nu mycket oroliga för sin ekonomi!
Vad jag menar är att jag inte riktigt har lyxen att ha panik över miljön och klimatet, och att det främst är medelklasskids som har tid och råd med sånt.
2022-06-15, 13:07
Medlem
Greta säger:
"Vi är bara aktivister!"
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-15 kl. 13:11.
2022-06-15, 15:05
Medlem
Citat:
Vad jag menar är att jag inte riktigt har lyxen att ha panik över miljön och klimatet, och att det främst är medelklasskids som har tid och råd med sånt.

Visst är det så. Ett nöje för bortskämda medel- och övre medelklassungar från olika länder. som ska trotsa den dumma och inskränkta vuxenvärlden som har förstört deras framtid (och barndom).

Om de hade levat i början av 1900-talet så hade de lagt sig på Freuds soffa och talat ut om sin existentiella ångest i stället. På 1960-talet brände de sina behåar.

Citat:
Greta säger:
"Vi är bara aktivister!"

Precis, och det är därför man inte kan ta er på allvar.

Lika lite som man respekterar XR och deras fastlimmade.
2022-06-15, 15:12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Visst är det så. Ett nöje för bortskämda medel- och övre medelklassungar från olika länder. som ska trotsa den dumma och inskränkta vuxenvärlden som har förstört deras framtid (och barndom).

Om de hade levat i början av 1900-talet så hade de lagt sig på Freuds soffa och talat ut om sin existentiella ångest i stället. På 1960-talet brände de sina behåar.

Precis, och det är därför man inte kan ta er på allvar.

Lika lite som man respekterar XR och deras fastlimmade.
Exakt, och likt BH-brännarna så har dom väl någonstans en eller annan poäng som inte är helt kass. Men även en blind höna och så vidare.

Det är även ett typexempel på saker som gör att "man" inte brukar lyssna på tonåringar. Dom saknar perspektiv. För Greta med familj så är det inga problem med att "leva hållbart". Men vi alla kan inte köpa en Tesla, eller liksom ens tanka bilen alla gånger. Men det förstår ju inte tonåringen som levt i skyddad verkstad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in