Citat:
Ursprungligen postat av
Prempion
Jag tror snarare det handlar om att de äldre generationerna som stöttar Greta inte har förstått hur mycket världen har förändrats sedan de var unga. Levnadsstandarden i tidigare U-länder har höjts vilket leder till stigande utsläpp, medan I-länder har blivit så rika att de har råd att tänka på miljön och utsläppen minskar.
"Ät upp din mat, tänk på barnen i Biafra!"
Svälter de mindre om jag äter mer?
"Ta kortare duschar, det är torka i Etiopien!"
Regnar det mer i Etiopien om jag använder mindre kranvatten i Sverige?
Ja, det är sådana dumheter man är uppväxt med. Och jag misstänker att
Greta™ också har vuxit upp med liknande dumheter, men hon har inte lyckats se igenom de logiska luckorna i resonemangen. Det räckte med att hon fick se filmer där det var synd om djur, för att hon skulle bryta samman totalt.
Sedan kommer frågan om den nya trenden att inte duscha alls för att rädda klimatet. Jag vill minnas att jag i den här tråden har läst att
Greta™ var tidigt ute med att skippa den personliga hygienen, men jag vet inte om det är en trådsanning. Någon som har träffat
Greta™ IRL och kan bekräfta eller dementera ryktet om kroppsodör? Nu har hon i och för sig inte kommit i puberteten ännu, så lukten lär inte vara så genomträngande som den annars hade varit.