Citat:
Ursprungligen postat av
tindraninni
Ja jag tror att många har tröttnat och även genomskådat henne. Har hört många föräldrar som blivit förbannade när hon sa att husen brinner.Hon skrämde upp barn
Hej tindraninni, om jag inte minns alldeles fel så är du både förskollärare och förälder själv så du får kanske höra både det ena och det andra? Du får jättegärna berätta mer. Misstänker att de flesta av oss tror och gissar en hel del om hur det verkligen är, och det kan säkert bli lite fel ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av
tindraninni
Med tanke på hennes psykiska hälsa är nog inte det lämpligt att utsätta sig återigen.Det räcker väl med Indien. Tror dessutom att det finns andra som kan sköta detta betydligt bättre
Ja absolut. Det har ju till och med spekulerats i att hon skulle kunna medla i Israel-Palestina-konflikten… Ändå verkar hon inte ha lyckats hantera motsättningarna inom F4F (rätta mig om jag har missat något, Inspiratoeren!)
Hon borde fokusera på sin hälsa och sin gymnasieutbildning och delta i klimatdemonstrationer lite då och då. Det kan vara ganska lagom för vem som helst, även någon med stabilare psyke och utan ätstörningar.
Finns också en risk för att hon känner sig misslyckad när hennes ansträngningar inte ger något alls, utom möjligen att hon skaffar fiender på kuppen. Sverige må betecknas som ankdamm på olika sätt men ute i världen kan det vara nog så mycket tuffare.
Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Många tjejer med svår självsvält behöver BÅDE hypofyshormon och IVF, för att kunna bli med barn!
Ja, båda behandlingarna är krävande och fordrar en högt motiverad patient!
Det är dock helt riktigt, att man då slår ut de naturliga skyddsmekanismer, som starkt försvårar för en tjej att komma i puberteten och få ägglossning, om hon har alltför låg fettprocent. Naturen har insett att när vi levde under stenåldern, var det mycket farligt för en svältande tjej att bli gravid, och mycket farligt även för fostret!
Även idag kräver hypofyshormonbehandling samt IVF, att en gravid tjej som har värre ätstörningar, äter och dricker ordentligt inkl näringsdrycker och tillskott som järn, kalk och B12, för att det inte ska bli stora risker för henne själv och för fostret. Det handlar då om en utpräglad riskgraviditet med täta behov av kontroller inkl med tredimensionellt ultraljud.
Även för läkaren är beslut om hormonbehandling frivillig, läkaren måste komma fram till att fördelarna är större än riskerna, och att tjejen har hög motivation för att ta itu med sina problem och för att följa väl behandlingen!
Greta har talat om sin längtan efter ett eget barn, även med andra än med mig, och även något skrivit om den! Så det är ingen hemlighet. Annars skulle jag inte ha skrivit om den.
En gravid tjej som har haft svåra ätstörningar behöver vanligtvis kejsarsnitt och har ofta svårt med amningen.
En bebis kan dock trivas och må bra på bara modersmjölksersättning. Så även flaskbarn går det bra för!
Tack för info! Tror vi är många som inte kände till fakta.
Sådana här avancerade behandlingar kräver mycket pengar både för att utvecklas och kunna ges. Kan ni inom F4F förstå att de inte precis är kompatibla med er efterlängtade ”system change”, lika lite som chokladdrickande är det med nollutsläpp av koldioxid?
Säga vad man vill om konsumtionssamhället, turism, influencers, nöjesindustrin osv men de renderar väldigt mycket skattepengar som i sin tur delvis används till välfärden.
Man kan inte både äta upp kakan och ha den kvar. Pratar ni om hur världen kommer att se ut om ni får som ni vill? Är ni beredda att leva som ni lär?