2021-08-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför drabbades annars Greta av fetalt alkoholsyndrom?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fetalt_alkoholsyndrom

om systrarna greta thunberg och beata ernman.

Liknar någon av systrarna sina föräldrar svante och malena till utseendet? (Jag kan inte avgöra det, men har inte kollat jättenoga). För de är väl båda föräldrarnas biologiska döttrar?

Vilken av föräldrarna brås greta på till utseendet?
Vem brås beata på?

Hur (o)vanligt är det att föräldrar döper sina gemensamma biologiska barn till olika efternamn?

(Frågorna är riktade till alla även fast det var ditt inlägg om alkoholsyndrom jag citerade).
2021-08-29, 14:58
Medlem
Är det inte mycket jämställt, att låta det ena barnet få den ena förälderns efternamn, och låta det andra barnet få den andra förälderns efternamn. Det tycker jag i alla fall!

-Vad gäller utseendet är varje barn sin unika blandning.

Poeten Gibran skrev så klokt, att barnen är döttrar och söner efter livets längtan efter sig självt, i sin berömda bok Profeten, som jag hoppas att Greta kommer att läsa!
2021-08-29, 15:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SandraHson
om systrarna greta thunberg och beata ernman.

Liknar någon av systrarna sina föräldrar svante och malena till utseendet? (Jag kan inte avgöra det, men har inte kollat jättenoga). För de är väl båda föräldrarnas biologiska döttrar?

Vilken av föräldrarna brås greta på till utseendet?
Vem brås beata på?

Hur (o)vanligt är det att föräldrar döper sina gemensamma biologiska barn till olika efternamn?

(Frågorna är riktade till alla även fast det var ditt inlägg om alkoholsyndrom jag citerade).
Jag kan tycka att Greta är lite lik sin farfar Olof Thunberg, numera bortgången

Här är en bild på dom tillsammans, när Olof var på ålderns höst med mysbyxorna opretantiöst uppdragna.
https://pbs.twimg.com/media/ERpT1GiX...jpg&name=large

Olof som röst till Bamsefilmerna har ju lyssnats med beundring utav generationer utav barn. Och Bamsehistorierna har säkert varit omtyckta i familjen. Tänkt dig att ha Olof läsa godnattsagor för en...

Bamses moral och humanistiska patos känns igen lite i Greta, (+familj) Hon är mkt, omtänksam mot utsatta, svaga, djur, natur, psykisk ohälsa, klimat m,m m,m
Hon står upp för fattiga bönder i Indien, för urinvånare i Amazonas, överallt där det behövs.
Och är man stark (känd) så ska man också vara snäll, och det har Greta visat sig vara då hon skänkt bort så mycket pengar.
2021-08-29, 15:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Är det inte mycket jämställt, att låta det ena barnet få den ena förälderns efternamn, och låta det andra barnet få den andra förälderns efternamn. Det tycker jag i alla fall!

-Vad gäller utseendet är varje barn sin unika blandning.

Poeten Gibran skrev så klokt, att barnen är döttrar och söner efter livets längtan efter sig självt, i sin berömda bok Profeten, som jag hoppas att Greta kommer att läsa!
Från vilken av föräldrarna kom dvärgväxten kan man undra?
2021-08-29, 15:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag kan tycka att Greta är lite lik sin farfar Olof Thunberg, numera bortgången

Här är en bild på dom tillsammans, när Olof var på ålderns höst med mysbyxorna opretantiöst uppdragna.
https://pbs.twimg.com/media/ERpT1GiX...jpg&name=large

Olof som röst till Bamsefilmerna har ju lyssnats med beundring utav generationer utav barn. Och Bamsehistorierna har säkert varit omtyckta i familjen. Tänkt dig att ha Olof läsa godnattsagor för en...

Bamses moral och humanistiska patos känns igen lite i Greta, (+familj) Hon är mkt, omtänksam mot utsatta, svaga, djur, natur, psykisk ohälsa, klimat m,m m,m
Hon står upp för fattiga bönder i Indien, för urinvånare i Amazonas, överallt där det behövs.
Och är man stark (känd) så ska man också vara snäll, och det har Greta visat sig vara då hon skänkt bort så mycket pengar.
Det har du rätt i, Greta fortsätter att berätta sagor skrivna av andra, precis som farfar läsandes manus till Bamse. Greta läser manus om klimatsagan.
En mycket träffande liknelse 👍
2021-08-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Ja jag tror att många har tröttnat och även genomskådat henne. Har hört många föräldrar som blivit förbannade när hon sa att husen brinner.Hon skrämde upp barn

Hej tindraninni, om jag inte minns alldeles fel så är du både förskollärare och förälder själv så du får kanske höra både det ena och det andra? Du får jättegärna berätta mer. Misstänker att de flesta av oss tror och gissar en hel del om hur det verkligen är, och det kan säkert bli lite fel ibland.

Citat:
Med tanke på hennes psykiska hälsa är nog inte det lämpligt att utsätta sig återigen.Det räcker väl med Indien. Tror dessutom att det finns andra som kan sköta detta betydligt bättre

Ja absolut. Det har ju till och med spekulerats i att hon skulle kunna medla i Israel-Palestina-konflikten… Ändå verkar hon inte ha lyckats hantera motsättningarna inom F4F (rätta mig om jag har missat något, Inspiratoeren!)

Hon borde fokusera på sin hälsa och sin gymnasieutbildning och delta i klimatdemonstrationer lite då och då. Det kan vara ganska lagom för vem som helst, även någon med stabilare psyke och utan ätstörningar.

Finns också en risk för att hon känner sig misslyckad när hennes ansträngningar inte ger något alls, utom möjligen att hon skaffar fiender på kuppen. Sverige må betecknas som ankdamm på olika sätt men ute i världen kan det vara nog så mycket tuffare.

Citat:
Många tjejer med svår självsvält behöver BÅDE hypofyshormon och IVF, för att kunna bli med barn!

Ja, båda behandlingarna är krävande och fordrar en högt motiverad patient!

Det är dock helt riktigt, att man då slår ut de naturliga skyddsmekanismer, som starkt försvårar för en tjej att komma i puberteten och få ägglossning, om hon har alltför låg fettprocent. Naturen har insett att när vi levde under stenåldern, var det mycket farligt för en svältande tjej att bli gravid, och mycket farligt även för fostret!

Även idag kräver hypofyshormonbehandling samt IVF, att en gravid tjej som har värre ätstörningar, äter och dricker ordentligt inkl näringsdrycker och tillskott som järn, kalk och B12, för att det inte ska bli stora risker för henne själv och för fostret. Det handlar då om en utpräglad riskgraviditet med täta behov av kontroller inkl med tredimensionellt ultraljud.

Även för läkaren är beslut om hormonbehandling frivillig, läkaren måste komma fram till att fördelarna är större än riskerna, och att tjejen har hög motivation för att ta itu med sina problem och för att följa väl behandlingen!

Greta har talat om sin längtan efter ett eget barn, även med andra än med mig, och även något skrivit om den! Så det är ingen hemlighet. Annars skulle jag inte ha skrivit om den.

En gravid tjej som har haft svåra ätstörningar behöver vanligtvis kejsarsnitt och har ofta svårt med amningen.

En bebis kan dock trivas och må bra på bara modersmjölksersättning. Så även flaskbarn går det bra för!

Tack för info! Tror vi är många som inte kände till fakta.

Sådana här avancerade behandlingar kräver mycket pengar både för att utvecklas och kunna ges. Kan ni inom F4F förstå att de inte precis är kompatibla med er efterlängtade ”system change”, lika lite som chokladdrickande är det med nollutsläpp av koldioxid?

Säga vad man vill om konsumtionssamhället, turism, influencers, nöjesindustrin osv men de renderar väldigt mycket skattepengar som i sin tur delvis används till välfärden.

Man kan inte både äta upp kakan och ha den kvar. Pratar ni om hur världen kommer att se ut om ni får som ni vill? Är ni beredda att leva som ni lär?
2021-08-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hej tindraninni, om jag inte minns alldeles fel så är du både förskollärare och förälder själv så du får kanske höra både det ena och det andra? Du får jättegärna berätta mer. Misstänker att de flesta av oss tror och gissar en hel del om hur det verkligen är, och det kan säkert bli lite fel ibland.

Ja absolut. Det har ju till och med spekulerats i att hon skulle kunna medla i Israel-Palestina-konflikten… Ändå verkar hon inte ha lyckats hantera motsättningarna inom F4F (rätta mig om jag har missat något, Inspiratoeren!)

Hon borde fokusera på sin hälsa och sin gymnasieutbildning och delta i klimatdemonstrationer lite då och då. Det kan vara ganska lagom för vem som helst, även någon med stabilare psyke och utan ätstörningar.

Finns också en risk för att hon känner sig misslyckad när hennes ansträngningar inte ger något alls, utom möjligen att hon skaffar fiender på kuppen. Sverige må betecknas som ankdamm på olika sätt men ute i världen kan det vara nog så mycket tuffare.

Sådana här avancerade behandlingar kräver mycket pengar både för att utvecklas och kunna ges. Kan ni inom F4F förstå att de inte precis är kompatibla med er efterlängtade ”system change”, lika lite som chokladdrickande är det med nollutsläpp av koldioxid?

Säga vad man vill om konsumtionssamhället, turism, influencers, nöjesindustrin osv men de renderar väldigt mycket skattepengar som i sin tur delvis används till välfärden.

Man kan inte både äta upp kakan och ha den kvar. Pratar ni om hur världen kommer att se ut om ni får som ni vill? Är ni beredda att leva som ni lär?
Greta säger ju, att vi pekar på problemen, men att vi i F4F inte har lösningarna.

Hon tillägger, att vi inte heller har resurser för, att studera och utvärdera möjliga lösningar i F4F!

Vad gäller ätstörningar, kan man vara verkligt intelligent, till och med vara utpräglat särbegåvad, och ändå ha sådana.

-Har varit med Greta, när hon har viskat jag är så hungrig, och tittat med längtande ögon på en smörgås, men sedan fått uppleva, att hon ändå inte vågat köpa den!

Ätstörningar handlar om ångest, EJ om intelligens!
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-08-29 kl. 16:02.
2021-08-29, 16:03
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ingen av oss har bevis för att Greta™ är ett offer för FAS. Men det finns starka indicier, inte minst utifrån hennes anletsdrag. För att inte tala om den flamsiga TV-intervjun med Malena och Svante, där det tydligt framkom att Greta™ definitivt inte var planerad. Hur mycket sprit Malena hinkade i sig innan hon insåg att hon var gravid är det ingen som vet. (Åtminstone lär inte Malena själv veta det.) Det är även anmärkningsvärt att den glada och med gapskratt fyllda intervjun gjordes samtidigt som Greta™ var som mest illa däran. Le mot kameran, le! (Vi får se om ungen fortfarande är vid liv när vi kommer hem.)
Det ser lite misstänkt ut här. Men min gissning är att de båda är artister/skådespelare och Greta verkar klipsk.

https://i2.wp.com/studiodigital4.com...0%2C1240&ssl=1
2021-08-29, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

D

Det har förekommit barn som har varit rädda och mått dåligt då dom trott att deras och andras hus ska brinna upp och att dom kommer dö och till himmelen. Även barn som inte velat äta sin mat för Greta bestämmer vilken mat man får äta. Vi har satt oss ner med barnen och förklarat för dom.Några barn har behövt prata av sig väldigt mycket Vet också att flera tonåringar fått prata med psykolog Mina har klarat det bra förutom en tid då min dotter fick för sig att bli vegan då hon skulle banta. Då åt hon morötter kivi äpple och hummus.Tack och lov har hon slutat med detta och äter idag hushållskost. Nu mera nämns knappt Greta längre
2021-08-29, 16:43
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Greta säger ju, att vi pekar på problemen, men att vi i F4F inte har lösningarna.

Hon tillägger, att vi inte heller har resurser för, att studera och utvärdera möjliga lösningar i F4F!

Vad gäller ätstörningar, kan man vara verkligt intelligent, till och med vara utpräglat särbegåvad, och ändå ha sådana.

-Har varit med Greta, när hon har viskat jag är så hungrig, och tittat med längtande ögon på en smörgås, men sedan fått uppleva, att hon ändå inte vågat köpa den!

Ätstörningar handlar om ångest, EJ om intelligens!
Varför vågar Greta inte köpa en smörgås?
2021-08-29, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det ser lite misstänkt ut här. Men min gissning är att de båda är artister/skådespelare och Greta verkar klipsk.

https://i2.wp.com/studiodigital4.com...0%2C1240&ssl=1
Fint foto där Greta™ bär hörselskydd. (Peltor Kid om jag inte tar fel.) Ja, det är nog en god idé om man står intill Malena. (Är det en engångsmugg som Malena håller i?)
2021-08-29, 17:39
Medlem
Citat:
Det har förekommit barn som har varit rädda och mått dåligt då dom trott att deras och andras hus ska brinna upp och att dom kommer dö och till himmelen. Även barn som inte velat äta sin mat för Greta bestämmer vilken mat man får äta. Vi har satt oss ner med barnen och förklarat för dom.Några barn har behövt prata av sig väldigt mycket Vet också att flera tonåringar fått prata med psykolog Mina har klarat det bra förutom en tid då min dotter fick för sig att bli vegan då hon skulle banta. Då åt hon morötter kivi äpple och hummus.Tack och lov har hon slutat med detta och äter idag hushållskost. Nu mera nämns knappt Greta längre

Jag tror som du att hon behöver ta det mycket lugnare.Risken är stor att hon kommer känna sig misslyckad och då rasar hon rätt ner. Bättre fokusera på skolan och demonstrera på fredagar. Det finns säkert andra I F4F som kan ta över ett tag. Med tanke på hennes ätstörningar så är hälsan det viktigaste

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in