2021-08-27, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Själv har jag ADD och kämpar dagligen med att inte låta det definiera mig på något sätt. Jag känner mina begränsningar och har jobbat fram verktyg för att hantera dom. Men jag är mer än dubbelt så gammal som Greta och har dessutom haft ett hårt liv med massor av tid att tänka i ensamhet.

Tänka i ensamhet skulle Greta också behöva.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
https://www.adlibris.com/se/bok/nar-...CABEgKBafD_BwE

Greta har kritiserats här en hel del, för att hon trots att hon är utpräglat särbegåvad, inte redan börjat plugga på högskolan och tagit en högre examen där.

Sanningen är att en mycket hög intelligens kan delvis bli förhindrad och försvårad av, om man som Greta har en rad andra psykiska problem,
Svårare Ätstörning, Asperger, Tidvis Svårare depression, Högkänslighet, Ibland Ångest, och Viss selektiv mutism.

Det omvända gäller också, om man som Greta är verkligt högintelligent så syns och märks ofta mindre ens psykiska problem! De finns förstås ändå där och skapar olika personliga hinder och svårigheter.

Läs gärna boken i boktipset ovan för att förstå Greta och hennes situation bättre!

"Den här boken handlar om särskilt begåvade elever, som på grund av adhd eller autism inte alltid har tillgång till sina resurser, och om vad skolan kan göra för att stötta dem.

Den handlar om eleverna som kan, men ändå inte klarar - det vill säga om de dubbelt exceptionella, som även kallas 2E.

2E-elever blir lätt missuppfattade eller går oss helt förbi."
Kan du utveckla det när det gäller Greta
2021-08-27, 08:47
Medlem
Citat:

Greta har kritiserats här en hel del, för att hon trots att hon är utpräglat särbegåvad, inte redan börjat plugga på högskolan och tagit en högre examen där.

Sanningen är att en mycket hög intelligens kan delvis bli förhindrad och försvårad av, om man som Greta har en rad andra psykiska problem,
Svårare Ätstörning, Asperger, Tidvis Svårare depression, Högkänslighet, Ibland Ångest, och Viss selektiv mutism.

Det omvända gäller också, om man som Greta är verkligt högintelligent så syns och märks ofta mindre ens psykiska problem! De finns förstås ändå där och skapar olika personliga hinder och svårigheter.

Läs gärna boken i boktipset ovan för att förstå Greta och hennes situation bättre!

"Den här boken handlar om särskilt begåvade elever, som på grund av adhd eller autism inte alltid har tillgång till sina resurser, och om vad skolan kan göra för att stötta dem.

Den handlar om eleverna som kan, men ändå inte klarar - det vill säga om de dubbelt exceptionella, som även kallas 2E.

Du har missat det faktum att alla inte är lika övertygade som du om att Greta verkligen är ”utpräglat särbegåvad”. Däremot kan förstås psykiska problem sätta käppar i vilka hjul som helst, och du är ju väldigt hjälpsam och rabblar upp hennes diagnoser. (Om det hade varit jag eller mina anhöriga som varit drabbade är jag inte så säker på att jag hade gillat att det spreds öppet, som i exempelvis Malenas bok. Även om hela familjen var OK med det då.)

Om Greta är så exceptionellt begåvad känns det lite trist att hon inte går en spetsutbildning i t.ex fysik (som Osynlige.mannen) berättade om utan istället väljer att läsa samhällsämnen på en skola som även av elever som själva har vänstersympatier beskrivs och kritiseras som indoktrinerande. (Vet inte om skolans namn stämmer; själv hittade jag det i en intervju med en annan F4F-medlem så det borde ju stämma, även om man inte alltid tycks kunna lita på allt därifrån.)

På dig låter det också som om hon får mängder av forskningsrapporter från olika håll, oklart för mig om hon läser dem. Kanske hade varit bättre om hon fokuserade på sin egen grundutbildning och sin fysiska och psykiska hälsa?

Och att hon läste IPCCs rapporter i första hand. Det gäller er alla på F4F. Har inte gjort det själv, men vet att det av folk som verkligen gör det brukar påstås att dessa inte alls är lika alarmistiska som era uttalanden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Myten om Gretas höga intelligens kan du nog lägga tillbaks i kattlådan.
Det finns ingenting som talar för någon utpräglad begåvning. Tvärtom är behovet av anpassad förenklad studiegång snarare ett tecken på motsatsen.
Hade Greta varit ett av dessa högintelligenta barn så hade hon knappast suttit i en orkestrerad manifestation eller behövt läsa andras färdigskrivna tal.
Tvärtom hade Greta redan seglat igenom utbildningssystemet och själv påbörjat forskning.
Nu är hennes artistkarriär att vara ”The Climate Goblin” 18 år gammal.
Frågan är om hon kommer vara det 38 år gammal eller 58 år gammal med?

Håller helt med. Greta blev först berömd genom att sitta och hänga med huvudet utanför riksdagshuset. Sen har hon hållit några dramatiska tal i FN som hon påstås ha skrivit själv. Om det är sant eller ej lär vi aldrig få veta. När hon själv blir intervjuad saknar hon samma flyt utan klämmer fram diverse floskler, ”We need to treat the crisis as a crisis”. Hon har väl helt OK engelskt uttal men svenskan skiner starkt igenom. (Finns dock två andra F4F-are som i mina öron låter som infödda britter i intervjuer.)

Det skulle kunna vara så att Gretas största begåvning är en skådespelartalang. Hon har ju sin farfar Olof Thunberg att brås på. Pappa Svante är väl också utbildad skådespelare? Hennes lillasyster fick sjunga i Allsång på Skansen så där är det mammans begåvning som går igen.

Ingen av dem lär dock ”rädda planeten”, men de har åtminstone driftiga föräldrar som lyft fram dem i rampljuset. Är det f.ö känt i tråden att Malena föreslog SVT att göra en serie om Greta långt innan hon blev berömd?
2021-08-27, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hon är en 18-årig flicka. Hon är bara känslor och hormoner. Eller borde i alla fall vara det för det är dom flesta tonåringar, oavsett kön.
Nja, hormonerna verkar inte ha kommit igång. Och det är sannolikt att hon aldrig kommer att genomgå puberteten, om hon ville ha hormonbehandling så hade den inletts för länge sedan. Greta™ kanske tycker att vuxenvärlden är så stygg, att hon via självsvält skapat sitt eget krumelurpiller?
2021-08-27, 09:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nja, hormonerna verkar inte ha kommit igång. Och det är sannolikt att hon aldrig kommer att genomgå puberteten, om hon ville ha hormonbehandling så hade den inletts för länge sedan. Greta™ kanske tycker att vuxenvärlden är så stygg, att hon via självsvält skapat sitt eget krumelurpiller?
Blir Greta fysiskt vuxen så kommer hennes utseende att förändras och då försvinner hennes talang att se ut som ett barn.
Lite som att skäggiga damen på cirkus skulle raka av sig skägget.
Istället för ett barn så sitter det en liten tant med plakat, den produkten blir inte riktigt lika lättsåld.
2021-08-27, 09:27
Medlem
TröttSvensks avatar
Ok, vi tar det igen.
Hela Greta™ grejen är en fabricerad historia.
Det var han PR-experten Ingmar Rentzhog som tillsammans med sin gamla vän Marlena Erman planerade hela skolstrejken.
Till sin hjälp hade de också Bo Thorén från föreningen Fosilfritt Sverige.
Ingmar använde den nya mediala uppmärksamheten till att göra en nyemission i sin nystartade PR firma We Don't Have Time och drog in 10 miljoner.
Marlena använde strålkastarljuset till att publicera sin bok ”Scener ur hjärtat” och dra in lite kosing.
Att de sen förnekade detta under lång tid visar bara att detta var en plan som inte tålde ljus.

Greta skriver inga tal själv, allt är planerat och skrivet åt henne.
Hon övar in alla tal och hur hon ska använda mimik och tonfall.
"How dare you" är ett typexempel på inövad mimik.
När Greta sen ska svara på frågor så kommer den riktiga Greta fram som stakar sig och inte kan formulera några bra svar, tyvärr.
Alltihopa är som lite lyteskomik och utnyttjande av en som inte förstår bättre.
Allt för att några vill tjäna pengar.
Det hela känns ganska tragiskt och jag hoppas att Greta får hjälp med sina handikapp och får chansen till ett bra liv utanför strålkastarna för detta har inte varit henne till gagn.
2021-08-27, 09:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Ok, vi tar det igen.
Hela Greta™ grejen är en fabricerad historia.
Det var han PR-experten Ingmar Rentzhog som tillsammans med sin gamla vän Marlena Erman planerade hela skolstrejken.
Till sin hjälp hade de också Bo Thorén från föreningen Fosilfritt Sverige.
Ingmar använde den nya mediala uppmärksamheten till att göra en nyemission i sin nystartade PR firma We Don't Have Time och drog in 10 miljoner.
Marlena använde strålkastarljuset till att publicera sin bok ”Scener ur hjärtat” och dra in lite kosing.
Att de sen förnekade detta under lång tid visar bara att detta var en plan som inte tålde ljus.

Greta skriver inga tal själv, allt är planerat och skrivet åt henne.
Hon övar in alla tal och hur hon ska använda mimik och tonfall.
"How dare you" är ett typexempel på inövad mimik.
När Greta sen ska svara på frågor så kommer den riktiga Greta fram som stakar sig och inte kan formulera några bra svar, tyvärr.
Alltihopa är som lite lyteskomik och utnyttjande av en som inte förstår bättre.
Allt för att några vill tjäna pengar.
Det hela känns ganska tragiskt och jag hoppas att Greta får hjälp med sina handikapp och får chansen till ett bra liv utanför strålkastarna för detta har inte varit henne till gagn.
Gretas fantastiska uttal och hur hon med lätthet pratar utan manus.( Obs! Spår av ironi kan finnas i texten)

https://m.youtube.com/watch?v=QNtZEIAG22I
2021-08-27, 10:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guffaw
Jag hade nog dragit mig från "vuxenvärlden" om jag hade en tråd på flashback full av anonyma medelålders män som kommenterar allt från hennes vikt, matvanor etc.
Visst att man hoppade på pöbeltåget i början när hon ny och uppkäftig men det är ju helt klart en disciplinerad och målmedveten ung kvinna, vilket är mer än vad man kan säga om den genomsnittlige flashbackpundaren.
Tycker hon verkar vara en ganska normal tjej, har ingen aning hur hon är privat men lite tendenser till intelligens över genomsnitt kan jag se ibland.

Att få sitt privatliv dissikrerat inför allmän beskådan , särskillt så som i Gretas fall , en ung tjej med så välmenade intentioner.
Kan tänka mig att det känns och tär på en, lite som en bestraffning ...
Du får nog adressera Gretas föräldrar gällande din oro för Greta.
Exakt det här kommer med att bli en offentlig person som dessutom tar politisk ställning. Det borde rimligen Gretas föräldrar ha insett, trots att Greta skyddas av i princip hela mediabranschen så kommer folk ha synpunkter.
Greta är numer dessutom vuxen och myndig så att gömma sig bakom epiteten barn och tjej blir svårt.

Personligen skulle jag aldrig utsätta mitt barn för något så cyniskt som Marlena Ernman och Svante Thunberg utsatt Greta för.
2021-08-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du får nog adressera Gretas föräldrar gällande din oro för Greta.
Exakt det här kommer med att bli en offentlig person som dessutom tar politisk ställning. Det borde rimligen Gretas föräldrar ha insett, trots att Greta skyddas av i princip hela mediabranschen så kommer folk ha synpunkter.
Greta är numer dessutom vuxen och myndig så att gömma sig bakom epiteten barn och tjej blir svårt.

Personligen skulle jag aldrig utsätta mitt barn för något så cyniskt som Marlena Ernman och Svante Thunberg utsatt Greta för.
Inte ens för en kappsäck full med pengar? För det är vad Team Greta™ handlar om från början till slut. Pengar. Ingen av klimatprofeterna (inklusive Greta™) lever som de lär. Så varför skall vi göra det? Låt barnen få ha hundar och hästar och äta mat som transporterats tvärs över jorden. Och sommarstuga. Och bil i hög prisklass. Och designermöbler. Låt framför allt barnen få abonnemang på stremad film. (Att internet idag drar mer energi än flygtrafiken bortser vi från.) Och all annan icke nödvändig lyxkonsumtion. Om det är OK för Greta™ så är det väl OK för alla. Eller är Team Greta™ en sorts djur som är mer jämlika än andra djur?
2021-08-27, 11:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
I alla fall inte alla.

Jo, så kan det nog vara.
2021-08-27, 13:12
Medlem
Citat:

Jag förstår inte varför Greta inte valde spetsutbildning. Med sina höga grundskolebetyg från 9an. Som jag lite tolkar texten så har hon tydligen inte fått den stöttning hon ville ha.
2021-08-27, 14:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guffaw
Varför ska jag vända mig till hennes föräldrar duger inte tråden bra nog?
Det jag ville påpeka är att det inte är sunt att utsättas för så påträngande detaljerad kritik konstant från så många håll. Jag har ingen aning vad hennes föräldrar gör med henne i deras tortyrkammare. Ena stunden är hon ung och skör men i samma mening ett politiskt hot? Jag får inte ihop det :S
Varför pratar du inte om och till hennes förälder och de politiska aktivister som använder henne som en kasperdocka?
Hela poängen med Greta är att hon genom sin dvärgväxt skall förknippas med prepubertala barn och således skall hennes budskap gå oemotsagt.
Att Greta så som varande frontfiguren skulle få ta kritiken är helt naturligt, allrahelst som personerna bakom Greta frenetiskt värjer sig emot att bli sammankopplade med Greta. Sålunda står Greta än mer ensam för att bli utsatt för granskning och även hån.
Att det finns baksidor med kändisskap visste båda hennes föräldrar, ändå lär man glatt Greta hamna i skottgluggen.
Att diverse påståenden om Gretas intelligens, politiska ställningstaganden, språkkunskaper, kunskap etc granskas och motsägs är väl helt naturligt.
Men när det sker, då är det helt plötsligt hat? Lite märkligt kan man tycka.
Greta är vuxen sedan mer än ett halvår så att låtsas att Greta är ett barn och vänder sig ifrån vuxenvärlden är nonsens.
Greta kan dock välja att kliva av freakshowen som skapats runt och om henne.
Men det vill hon uppenbarligen inte göra, så kritik och granskning får hon leva med.
2021-08-27, 14:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Inte ens för en kappsäck full med pengar? För det är vad Team Greta™ handlar om från början till slut. Pengar. Ingen av klimatprofeterna (inklusive Greta™) lever som de lär. Så varför skall vi göra det? Låt barnen få ha hundar och hästar och äta mat som transporterats tvärs över jorden. Och sommarstuga. Och bil i hög prisklass. Och designermöbler. Låt framför allt barnen få abonnemang på stremad film. (Att internet idag drar mer energi än flygtrafiken bortser vi från.) Och all annan icke nödvändig lyxkonsumtion. Om det är OK för Greta™ så är det väl OK för alla. Eller är Team Greta™ en sorts djur som är mer jämlika än andra djur?
Inte ens gör en säck full med pengar, men för vänstern är ofta pengar och status viktigare än allt annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in