Citat:
Är du fortfarande sur för att Greta Thunberg fick mycket högre betyg än dig i grundskolan?
Här är hennes betyg igen, ifall någon glömt:
Hon har även blivit nominerad för ett nobelpris och är hedersdoktor i ett universitet. På ett annat universitet är hon en staty, med motiveringen:
Imponerande för en liten tonårstjej. Eller hur?
Vill du ha en chans att komma ikapp henne så kan du börja med det viktigaste först:
Lyssna på forskarna!
Här är hennes betyg igen, ifall någon glömt:
Hon har även blivit nominerad för ett nobelpris och är hedersdoktor i ett universitet. På ett annat universitet är hon en staty, med motiveringen:
Imponerande för en liten tonårstjej. Eller hur?
Vill du ha en chans att komma ikapp henne så kan du börja med det viktigaste först:
Lyssna på forskarna!
Det är ganska fascinerande att någon fortfarande går på den här historien i bästa Hollywoodstil. En liten tjej sätter sig tyst ner med ett handskrivet plakat på marken och plötsligt blir hon inbjuden att resa runt i världen och hålla tal i bl.a FN. Som om det skulle bero på hennes eventuella kvalifikationer! Vad har betyg från åk 9 med anpassad studiegång med någonting att göra? När hon snarare utnyttjas för politiska och ekonomiska syften. Men hennes rörande uppenbarelse (såg ut som en 12-åring) gjorde förstås sitt till. Hon påstår att hon skriver sina tal själv, vilket mycket väl kan vara sant, men det kan också vara en lögn. Hon har åtminstone visat sig svaja på sanningen i andra sammanhang.
Är hon så påfallande intelligent, egentligen? Då borde hon visa prov på bättre konsekvenstänk och logiskt tänkande. Hon skulle heller inte okritiskt sprida bilder av t.ex skogsbränder och översvämningar som om alla är bevis på mänsklig förbränning av fossila bränslen.
”Lyssna på forskarna”, ja jättegärna. Men vilka forskare? De mer vänsterinriktade som talar om ”klimatkris” och ”system change” i samma andetag som de ojar över tillfälliga värmeböljor? Eller de mer sansade på IPCC?
Greta tycks välja den mer sensationslystna vägen, men jag är inte lika säker på att den representerar lejonparten av forskarna. Om du läste på lite skulle du säkerligen bli förvånad. Bilden som medierna vill sprida är inte alls den som presenteras av många seriösa forskare. Men somliga tycks vilja frossa i sin klimatångest och vägrar tro att Greta kanske faktiskt har fel. Bättre då att blunda för fakta?
Trump har också blivit nominerad till Nobels fredspris och storskojaren Al Gore fick det för ca 20 år sedan. Sedan kunde han skratta hela vägen till banken. Få saker är nog så lukrativa som att sprida klimatpanik.
Den dagen Greta disputerar på riktigt kommer jag att bli imponerad.
Efter att ha läst en intervju med en annan F4F-medlem tror jag också jag vet vilken det är. Stor, kommunal skola centralt (dock inte Östermalm) med vegetarisk mat. I kommentarerna på deras hemsida finns vissa klagomål på att den är PK. Med cykelavstånd från Kungsholmen, om det är där hon bor. Men enligt dig tvingades ju hon och Svante att flytta till hemligt boende utanför staden, möjligen på grund av alla hatiska klimatförnekare? Så det blir kanske limousinservice med Svantes Tesla ändå?