Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-30, 13:32
  #34045
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har i alla fall framgångsrikt glädjande klarat av att äta en halv portion vegansk mat, när Greta och jag har ätit lunch ute tillsammans! Greta har klarat av minst motsvarande, när hon haft en lunchintervju med en journalist på restaurang enligt reportage. Många med ätstörningar har lättare för att äta på en restaurang än hemma!
Vad jag inte förstår är varför körde inte hennes föräldrar in henne till sjukhuset när hon var yngre.Mamman kämpar en timme för att få i tösen en gnocchi.Hade det varit mina barn hade jag åkt in och inte låtit det gå så långt.
2021-06-30, 13:36
  #34046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Stämmer, var själv med om att en liten tjej, som inte ens hade hunnit bli tonåring, dog i sin mycket svåra anorexi.

Den lilla tösen var ändå i tvångsvård, men vi i vården misslyckades. Vård av anorexipatienter är ofta svår.

Det är ofta ett stort steg bara att erkänna att man har anorexi och att man behöver hjälp. En sak kan jag säga, då det också står i den första boken om Greta. Greta (och hennes mamma) har förnekat, att hon har anorexi!
Okej,ja då förstår jag det bättre Tack för svar.Jag har undrat över detta väldigt länge
2021-06-30, 13:40
  #34047
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Vad jag inte förstår är varför körde inte hennes föräldrar in henne till sjukhuset när hon var yngre.Mamman kämpar en timme för att få i tösen en gnocchi.Hade det varit mina barn hade jag åkt in och inte låtit det gå så långt.
Vad jag förstår trodde Gretas föräldrar, att hon skulle som högkänslig bli ännu sämre, om hon vårdades på en tuff barnpsykiatrisk vårdavdelning, kanske under full tvångsvård!

En mycket svår situation, med bara ytterst svåra val för föräldrarna!

Det är långt svårare att hjälpa någon som i likhet med Greta har både Aspergers och anorexi, jämfört med någon som "bara" har anorexi! Kombinationen är tyvärr rätt vanlig.
2021-06-30, 13:49
  #34048
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vad jag förstår trodde Gretas föräldrar, att hon skulle som högkänslig bli ännu sämre, om hon vårdades på en tuff barnpsykiatrisk vårdavdelning, kanske under full tvångsvård!

En mycket svår situation, med bara ytterst svåra val för föräldrarna!

Det är långt svårare att hjälpa någon som i likhet med Greta har både Aspergers och anorexi, jämfört med någon som "bara" har anorexi! Kombinationen är tyvärr rätt vanlig.
Just det Det har jag full förståelse för
2021-06-30, 14:25
  #34049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vad jag förstår trodde Gretas föräldrar, att hon skulle som högkänslig bli ännu sämre, om hon vårdades på en tuff barnpsykiatrisk vårdavdelning, kanske under full tvångsvård!

En mycket svår situation, med bara ytterst svåra val för föräldrarna!

Det är långt svårare att hjälpa någon som i likhet med Greta har både Aspergers och anorexi, jämfört med någon som "bara" har anorexi! Kombinationen är tyvärr rätt vanlig.
Finns det något kvar av hennes högkänslighet kvar som hon påverkas negativt av
2021-06-30, 14:27
  #34050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Finns det något kvar av hennes högkänslighet kvar som hon påverkas negativt av
Jag tänker på miljöer hon vistas i .Inte klimatet
2021-06-30, 14:44
  #34051
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Jag tänker på miljöer hon vistas i .Inte klimatet
Jag tänker inte på lukter från olika livsmedel.Utan i hennes vardag. Om jag fattat rätt bör väl hon ha strikta rutiner och lugn och ro. Är det då så smart att ha så otroligt mycket att göra hela tiden. Det borde vars mycket stressade för henne Är det inte ur hälsosynpunkt bättre att dra sig tillbaka helt från massmedia och ta det lugnt istället.Kanske någon annan i F4F kan ta över i ett par år Så kan hon ta det lugnare och vara i bakgrunden istället.Om journalister riktar som du säger bara fokus på henne Så är det väl bättre att inte vara med hela tiden.Innan hon går in i väggen och får tillbaka sin anorexi i höst och vinter.Bara en tanke
2021-06-30, 15:31
  #34052
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
En halv portion! Och vegansk också. Oj oj oj.

Flickan är sjuk. Hon behöver vård. Inte lunchintervjuer.
Hon hade behövt flytta till Los Angeles där dom tar klimatkrisen på allvar, eftersom dom upplever den just nu. Men vem vill bo i denna öken? Hon är inte sjuk., hon är bara jävligt intelligent.
2021-06-30, 16:08
  #34053
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Jag tänker inte på lukter från olika livsmedel.Utan i hennes vardag. Om jag fattat rätt bör väl hon ha strikta rutiner och lugn och ro. Är det då så smart att ha så otroligt mycket att göra hela tiden. Det borde vars mycket stressade för henne Är det inte ur hälsosynpunkt bättre att dra sig tillbaka helt från massmedia och ta det lugnt istället.Kanske någon annan i F4F kan ta över i ett par år Så kan hon ta det lugnare och vara i bakgrunden istället.Om journalister riktar som du säger bara fokus på henne Så är det väl bättre att inte vara med hela tiden.Innan hon går in i väggen och får tillbaka sin anorexi i höst och vinter.Bara en tanke
Greta är högkänslig även idag, även om hon har lärt sig olika strategier för, att i viss mån hantera detta bättre!.

I Turin fick hon ett tag synliga kramper i ansiktet när hon skulle hålla ett tal, och fick då gå ifrån en stund, medan kameror och filmkameror förevigade det hela. Säkert en väldigt obehaglig situation för henne, men efter att ha vilat en stund talade hon ändå, vilket få skulle ha klarat av efter en sådan pärs. Greta vill ytterst ogärna ge upp och svika folks förväntningar på henne!

Hon lär antagligen vara högkänslig resten av sitt liv, det är i första hand en läggning, en del av hennes personlighet. Greta säger dock, att engagemanget för klimatet har gjort henne mycket bättre, och att hon innan hon blev klimat- och miljökämpe mest låg i sin säng och grät. Då var hon av allt att döma djupt deprimerad.

Det är dock helt rätt att man med Gretas bakgrund är extra känslig för stress och press, och behöver ofta leva lugnt. Greta har talat om att det nu är skönt med fasta rutiner hemma, men hon har också talat om hur spännande resorna var, då hon var så uppmärksammad. Greta är också djupt drama-, musik- och dansintresserad och har då även en utåtriktad läggning.

Sedan är det många särskilt unga som är engagerade i F4F, men ofta vill journalisterna bara intervjua Greta, även om hon ofta föreslår att de ska intervjua andra! Greta är alltså inte lätt att ersätta. Jag och andra har dock varnat Greta för att ta ut sig för mycket. Vi har varit oroliga för att både Greta och andra i F4F kan gå i väggen. Greta har dock haft inställningen, säkert mycket från sina föräldrar, att THE show must go on!

I Davos anklagades hon för att ha gjort en mycket blek insats på en presskonferens. Saken var dock att hon då hade en värre influensa och mådde mycket dåligt. Nästan alla hade i hennes situation ställt in presskonferensen, även om de hade varit stats- eller regeringschefer.

Var då i kontakt med Greta och bad henne att vila sig på hotellrummet och be om medicin. Greta har dock en vilja av järn och struntade efter en enda dags vila i att fortsätta att vila. Hon sa att hon hade influensa på presskonferensen, men erkände inte hur dålig hon egentligen var!

Så det är inte lätt för Greta att vara Greta, som hon själv sa, men hon kämpar tappert vidare! Den verkligt intelligenta tjejen har stamina!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-30 kl. 16:26.
2021-06-30, 16:15
  #34054
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Är det tänkt att massmedia ska följa den resan med reportage
Det blir säkert rejäl bevakning av massmedia i USA och i Canada återigen. Tror dock att Greta vill undvika att ha med massmedia på båten. Hon behöver sova mycket och vila med!
2021-06-30, 16:23
  #34055
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har talat med mig om, att hon verkligen skulle vilja besöka indianreservaten återigen i USA och i Canada! Tydligen gjorde besöken där ett djupt intryck på henne!

Den andliga invigning som Greta genomgick hos Lakotas, brukar normalt följas av flera års utbildning i traditionell medicin, meditation och healing. Numera kombineras ofta denna traditionella utbildning med vårdutbildning på en vårdskola till undersköterska eller sjuksköterska.
En sådan resa kan nog vara bra för henne ur hälsosynpunkt. Jag funderar på om den resan samt hennes studier kan vara lagom för henne.Det håller inte i längden att leva på svältkost varje höst/vinter. Kanske vore det bra om hon hade någon som kunde ta över i F4F. Någon annan som blir intervjuad och eventuella tal framöver. Risken är stor att hon går in i väggen tillslut.Även att anorexin blir förvirrad.Hälsan är det viktigaste.
2021-06-30, 16:29
  #34056
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
En sådan resa kan nog vara bra för henne ur hälsosynpunkt. Jag funderar på om den resan samt hennes studier kan vara lagom för henne.Det håller inte i längden att leva på svältkost varje höst/vinter. Kanske vore det bra om hon hade någon som kunde ta över i F4F. Någon annan som blir intervjuad och eventuella tal framöver. Risken är stor att hon går in i väggen tillslut.Även att anorexin blir förvirrad.Hälsan är det viktigaste.

Kanske måste hon som en del andra som är sjuka, men inte vill inse det, blir riktigt dåliga och kollapsa, innan dom tar sitt mående på allvar.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback