2020-11-02, 19:28
Medlem
Giant Squids avatar
För 2 veckor sedan gjorde Greta sin första intervju till Koreansk media. Man får ett hum om hur svårt det kan vara att boka in henne. Efter att journalisterna tillslut luskat fram en e-mail kontakt med henne så tog det 6 månader innan Greta hade tid.

Det framkommer också att när den sydkoreanska premiärministern Moon Jae-In fick besök av Stefan Löfven gratulerade till Gretas utmärkelse i TIME samt att Stefan sagt att sverige ska bli den första välfärdsstaten att helt dumpa fossila bränslen. Det låter kaxigt, har detta nämnts på hemmaplan?

Greta verkar ganska insatt i vad som händer i den delen av världen och är inte blyg för att komma med åsikter. Klimatrörelsen verkar hyfsat aktiv i Sydkorea. En intressant grej är att de finns de som tror att klimat och miljö kampen kan vara ett sätt att mjuka upp Nordkorea för omvärlden istället för de havererade diskussionerna om kärnvapen. Det ligger i Kim regimens egenintresse att ha stabilitet i landet, något som kan komma att rubbas utav problem till följd av global uppvärmning etc,. Kanske Greta kommer leda fredsförhandlingar där i framtiden

Greta Thunberg tells Moon that “actions speak louder than words” when it comes to climate change
http://english.hani.co.kr/arti/engli...al/966476.html

Greta Thunberg is like a canary in a coal mine
Citat:
I could sense that Thunberg’s worldview is gradually growing broader. I look forward to keeping an eye on this teenager, who has become one of the most influential people in the world, and seeing how she changes the world.
http://m.hani.co.kr/arti/english_edi...968074.html#cb
Senast redigerad av Giant Squid 2020-11-02 kl. 19:34.
2020-11-02, 20:53
Medlem
Ett annat ställe där FFF verkar vara starka är Thailand. Tydligen är många i FFF i Thailand även med i demokratirörelsen. Kampen för bättre miljö går ofta hand i hand med kampen för demokrati och mänskliga rättigheter.

I Thailand är man noga med att ordna med mobila matserveringar, där demonstranterna kan köpa mat. En mätt demonstrant är en glad demonstrant säger man enligt ett radioreportage i Sveriges radio från Thailand.

Greta har uppenbart goda möjligheter att växa i sin betydelse i Asien!
2020-11-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Vem? Har du nån länk?
Forskartjejen som forskar om afasi är med i FFF, och jag träffade henne nyligen på Mynttorget. Den andra forskaren är också en ung tjej, som är överläkare med en bred internationell erfarenhet. Hon är välkänd särskilt i Spanien, även om hon inte är lika känd som Greta, som hon beundrar.

Läkartjejen har arbetat mycket med flyktingar och särskilt båtflyktingar som civilmilitär marin kommendör, och deltar rätt ofta i samhällsdebatten till förmån för rätten att rädda liv, särskilt till havs. En stor humanist som verkligen vill rädda liv!

Hon har disputerat på en doktorsavhandling om hur man kan minska riskerna för vårdpersonal i konfliktområden, grundat på egna erfarenheter. Hon säger, bli arg i stället för att bli ledsen, kämpa!
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-11-02 kl. 21:12.
2020-11-02, 21:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Ett annat ställe där FFF verkar vara starka är Thailand. Tydligen är många i FFF i Thailand även med i demokratirörelsen. Kampen för bättre miljö går ofta hand i hand med kampen för demokrati och mänskliga rättigheter.

I Thailand är man noga med att ordna med mobila matserveringar, där demonstranterna kan köpa mat. En mätt demonstrant är en glad demonstrant säger man enligt ett radioreportage i Sveriges radio från Thailand.

Ja Greta har ju vid ett par tillfällen backat demokratiaktivister i Kina, nu är hon i farten igen.

Hong Kong protests: Greta Thunberg backs global Twitter campaign for release of 12 city fugitives detained in mainland China

https://amp.scmp.com/news/hong-kong/...-international
2020-11-02, 21:31
Medlem
Trollmias avatar
Citat:

Hej goda Inspiratör, och som alla andra så instämmer jag att det är trevligt att ha dig tillbaka i tråden...

Men när du gör uttalanden som ovan.... Lägg gärna till en länk så att vi andra kan ta del av informationen också. Om du vore så vänlig...

---

Jag är allt annat än hatare av tösen... Jag är mer orolig för hennes hälsa än något annat... att se folk här sitta och ursäkta hennes föräldrar (som manar på hennes mani - klimatångesten), som gör att hon snart dukar under av aneroxi, svältdöd. Hon fyller arton år i januari (om jag inte minns fel) - och hon ser ut som en tolvåring som svultit sig de senaste 18 månaderna...

Det finns ingen ursäkt som helst från föräldrarnas sida att det ska ha gått så här långt - INGEN SOM HELST URSÄKT!! Fatta det!!

Jag tror jag kan skriva under på är att vi som är så kallade "Greta-hatare" - det är vi som är mest bekymrade över hennes hälsa. Ni andra... fanatikerna, dyrkarna, älskarna av henne, ni fortsätter att hetsa på henne att vara "världens bästa flicka..." när hon egentligen borde vara hemma, ta det lugnt, släppa internet och bara vara en ung kvinna i slutet av sin tonår. Hon ska gå i skolan... hon ska ta vara på sig själv.

Men som det ser ut just nu... så tillåts hon inte få vara en ung tonåring... och ni skyller på: "Hon vill det själv..."

Jag kallar det för BULLSHIT!!

Jag står för mitt förslag till Svante - Ta din familj ut till en trevlig liten stuga ute i skogen... just nu är det fortfarande ganska varmt... ta en en utflykt.. grilla ett par fina stekar på öppen eld... ordna med hemmagjord potatissallad... lägg till vanlig sallad... kanske med lite röd salsa-sås som tillägg... Sen titta på solnedgången medans ni grillar helt vanlig korv... o käkar korv med bröd...

Och ni lärare som har Greta i skolan - lär henne för tusenbövlars skull - Att Självsvält är inte ett värdigt sätt att föra ut sitt budskap!!

Ja, jag skriver i affekt - för jag är så trött och ledsen på att se hur folk hejjar på Greta trots att hon borde ta det lugnt... vara det barn hon ännu är tills hon fyller arton... Men ni har smiskat på henne med att hon minsann är Världens Messias and what not... Tro faen det att hon har tryck på sig och ser ut som Halloween's Lady dagarna i ända!!

Men visst kalla mig Greta-hatare om ni vill...

Till Greta om du läser i tråden - eller om nån vän, familj till henne gör det - Jag vill bara Gretas bästa.... Hon ska inte behöva bära världens problem på sina axlar... det är ingen som begär det..

- så... nu har Trollmor sagt sitt... Nu inväntar jag vågen av ~~~~ ja... låt oss se vad som kommer.
2020-11-02, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Hej goda Inspiratör, och som alla andra så instämmer jag att det är trevligt att ha dig tillbaka i tråden...

Men när du gör uttalanden som ovan.... Lägg gärna till en länk så att vi andra kan ta del av informationen också. Om du vore så vänlig...

---

Jag är allt annat än hatare av tösen... Jag är mer orolig för hennes hälsa än något annat... att se folk här sitta och ursäkta hennes föräldrar (som manar på hennes mani - klimatångesten), som gör att hon snart dukar under av aneroxi, svältdöd. Hon fyller arton år i januari (om jag inte minns fel) - och hon ser ut som en tolvåring som svultit sig de senaste 18 månaderna...

Det finns ingen ursäkt som helst från föräldrarnas sida att det ska ha gått så här långt - INGEN SOM HELST URSÄKT!! Fatta det!!

Jag tror jag kan skriva under på är att vi som är så kallade "Greta-hatare" - det är vi som är mest bekymrade över hennes hälsa. Ni andra... fanatikerna, dyrkarna, älskarna av henne, ni fortsätter att hetsa på henne att vara "världens bästa flicka..." när hon egentligen borde vara hemma, ta det lugnt, släppa internet och bara vara en ung kvinna i slutet av sin tonår. Hon ska gå i skolan... hon ska ta vara på sig själv.

Men som det ser ut just nu... så tillåts hon inte få vara en ung tonåring... och ni skyller på: "Hon vill det själv..."

Jag kallar det för BULLSHIT!!

Jag står för mitt förslag till Svante - Ta din familj ut till en trevlig liten stuga ute i skogen... just nu är det fortfarande ganska varmt... ta en en utflykt.. grilla ett par fina stekar på öppen eld... ordna med hemmagjord potatissallad... lägg till vanlig sallad... kanske med lite röd salsa-sås som tillägg... Sen titta på solnedgången medans ni grillar helt vanlig korv... o käkar korv med bröd...

Och ni lärare som har Greta i skolan - lär henne för tusenbövlars skull - Att Självsvält är inte ett värdigt sätt att föra ut sitt budskap!!

Ja, jag skriver i affekt - för jag är så trött och ledsen på att se hur folk hejjar på Greta trots att hon borde ta det lugnt... vara det barn hon ännu är tills hon fyller arton... Men ni har smiskat på henne med att hon minsann är Världens Messias and what not... Tro faen det att hon har tryck på sig och ser ut som Halloween's Lady dagarna i ända!!

Men visst kalla mig Greta-hatare om ni vill...

Till Greta om du läser i tråden - eller om nån vän, familj till henne gör det - Jag vill bara Gretas bästa.... Hon ska inte behöva bära världens problem på sina axlar... det är ingen som begär det..

- så... nu har Trollmor sagt sitt... Nu inväntar jag vågen av ~~~~ ja... låt oss se vad som kommer.
Jag är också mycket orolig för Greta och för hennes hälsa, fast jag är en så kallad Greta-lover.

När Greta för ett tag sedan avslöjade att hon bara åt en mindre frukost med bönor och svamp, ingenting till lunch, och ett enda päron till middag, insåg jag direkt att hon äter på tok för lite. Det syns ju också på henne och sådan undernäring innebär betydande både psykiska och fysiska risker för henne

Jag har gång på gång bett Greta att ta det lugnare och vila mer, men hon säger bara, att det är så bråttom med klimatarbetet. Jag har svarat henne, att om det är bråttom med klimatarbetet, bör hon verkligen vila mycket. För går du i väggen, så blir klimatarbetet verkligen försenat, och du själv far då mycket illa.

Greta har inte precis gillat dessa mina meddelanden, utan verkar här tycka, att hon själv ska få välja. Så det har blivit spänningar mellan oss två.

Som en annan sa här i tråden, brukar tonåringar varken gilla goda råd eller tjat, och Greta tycks här inte vara något undantag. Ett svårt läge att hantera! Har ändå ofta bett henne dricka så viktiga näringsdrycker. Greta är här tyvärr tveksam.

Eftersom Greta är så intresserad av drama, och mycket kunnig i drama, har jag även föreslagit en kunnig dramaterapeut, som även är läkare. Greta vill ännu bara fundera på detta förslag.

Ja, Greta fyller nu 18 år i början av Januari. Hon skulle verkligen behöva en utflykt som du föreslår. Trevligt att vara välkommen åter. Återkommer med några länkar för mer info.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1605580

https://en.reset.org/blog/everyone-p...-ocharoenchai-

https://www.google.com/amp/s/www.bbc...-asia-54542252

https://www.aa.com.tr/en/environment...y-2020/1721047

https://www.google.com/amp/s/amp.fra...s-japan-matcha
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-11-02 kl. 22:47.
2020-11-02, 22:37
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Jag är också mycket orolig för Greta och för hennes hälsa, fast jag är en så kallad Greta-lover.

När Greta för ett tag sedan avslöjade att hon bara åt en mindre frukost med bönor och svamp, ingenting till lunch, och ett enda päron till middag, insåg jag direkt att hon äter på tok för lite. Det syns ju också på henne och sådan undernäring innebär betydande både psykiska och fysiska risker för henne

Jag har gång på gång bett Greta att ta det lugnare och vila mer, men hon säger bara, att det är så bråttom med klimatarbetet. Jag har svarat henne, att om det är bråttom med klimatarbetet, bör hon verkligen vila mycket. För går du i väggen, så blir klimatarbetet verkligen försenat, och du själv far då mycket illa.

Greta har inte precis gillat dessa mina meddelanden, utan verkar här tycka, att hon själv ska få välja. Så det har blivit spänningar mellan oss. Som en annan sa här i tråden, brukar tonåringar varken gilla goda råd eller tjat, och Greta tycks här inte vara något undantag. Ett svårt läge att hantera! Har ändå ofta bett henne dricka så viktiga näringsdrycker. Greta är här tyvärr tveksam.

Eftersom Greta är så intresserad av drama, och mycket kunnig i drama, har jag även föreslagit en kunnig dramaterapeut, som även är läkare. Greta vill ännu bara fundera på detta förslag.

Ja, Greta fyller nu 18 år i början av Januari. Hon skulle verkligen behöva en utflykt som du föreslår. Återkommer med några länkar.

Stackars tös. Hon verkar faktiskt på fullt allvar tro att det är nästan extremt bråttom ifall vi ska kunna rädda livet på jorden från att gå under. Nästan till den grad att det finns en risk att hon själv går under långt före planeten gör det. Därför skulle jag på fullt allvar uppmana henne att ta en paus från sin "miljömission" och bara ta det lugnt ett tag. Inte minst för att jag med bestämdhet vill hävda att så bråttom att "rädda" jorden är det inte på långa vägar som hon fått för sig.
2020-11-02, 22:54
Medlem
Trollmias avatar
Citat:

Greta har inte precis gillat dessa mina meddelanden, utan verkar här tycka, att hon själv ska få välja. Så det har blivit spänningar mellan oss två.

Som en annan sa här i tråden, brukar tonåringar varken gilla goda råd eller tjat, och Greta tycks här inte vara något undantag. Ett svårt läge att hantera! Har ändå ofta bett henne dricka så viktiga näringsdrycker. Greta är här tyvärr tveksam.

Ja, Greta fyller nu 18 år i början av Januari. Hon skulle verkligen behöva en utflykt som du föreslår. Trevligt att vara välkommen åter. Återkommer med några länkar för mer info.

https://www.google.com/amp/s/www.bbc...-asia-54542252

https://www.aa.com.tr/en/environment...y-2020/1721047

https://www.google.com/amp/s/amp.fra...s-japan-matcha

Det gör dig gott att du vill Greta gott... och det hedrar dig Inspiratören...

Men som det låter på dig och många andra - "hon är en tonåring" så hon gör som hon vill... Hade mina föräldrar gjort detsamma mot mig i den åldern - då hade de varit anmälda på soc direkt... Det här har varit och är behandlat så bedrövligt.... Än så länge är hon underårig - och då finns det möjlighet för hennes familj att kliva in och göra skillnad - men tyvärr så tror jag inte att det kommer att hända... hon är för mycket av en "penga-skapare" (ja, ni trogna kanske inte tror det - men det finns massor av slantar i namnet Greta... oavsett om hon vill det eller ej)...
2020-11-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Stackars tös. Hon verkar faktiskt på fullt allvar tro att det är nästan extremt bråttom ifall vi ska kunna rädda livet på jorden från att gå under. Nästan till den grad att det finns en risk att hon själv går under långt före planeten gör det. Därför skulle jag på fullt allvar uppmana henne att ta en paus från sin "miljömission" och bara ta det lugnt ett tag. Inte minst för att jag med bestämdhet vill hävda att så bråttom att "rädda" jorden är det inte på långa vägar som hon fått för sig.
Gretas brådska beror delvis även på, att hon tror att hon bara för en rätt kort tid kan vara riktigt känd, och att det är bara under denna ganska korta tid, som hon kan verka fullt ut.
2020-11-02, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Det gör dig gott att du vill Greta gott... och det hedrar dig Inspiratören...

Men som det låter på dig och många andra - "hon är en tonåring" så hon gör som hon vill... Hade mina föräldrar gjort detsamma mot mig i den åldern - då hade de varit anmälda på soc direkt... Det här har varit och är behandlat så bedrövligt.... Än så länge är hon underårig - och då finns det möjlighet för hennes familj att kliva in och göra skillnad - men tyvärr så tror jag inte att det kommer att hända... hon är för mycket av en "penga-skapare" (ja, ni trogna kanske inte tror det - men det finns massor av slantar i namnet Greta... oavsett om hon vill det eller ej)...
Gretas brådska beror delvis även på, att hon tror att hon bara för en rätt kort tid kan vara riktigt känd, och att det är bara under denna ganska korta tid, som hon kan verka fullt ut.

Greta har betonat att allt hon gör, gör hon ideellt, och att alla hennes prispengar går till hennes stiftelse för välgörande ändamål.

Greta är helt medveten om att många försöker tjäna pengar på hennes namn och på FFF:s namn och därför har hon varumärkesskyddat. Ändå finns det Gretas flingor, Gretas hundfoder, Gretas knäckebröd osv.

Trycker jag på Greta för mycket, så blir hon bara arg på mig, så det är en känslig balansgång som jag får göra. Greta är mycket bestämd av sig, och det är EJ lätt att få henne att ändra sin kurs. Vilka här har egna tonårsbarn!?
Senast redigerad av inspiratoeren 2020-11-02 kl. 23:15.
2020-11-02, 23:13
Medlem
Celerons avatar
Citat:
På det viset. Men ändå ett rätt märkligt resonemang tycker jag. Jag trodde annars att "regeln" för kändisskap är att ju mer du är i offentligheten desto mer känd blir du. Desto mer blir du också kvar i minnet hos folk.
2020-11-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
På det viset. Men ändå ett rätt märkligt resonemang tycker jag. Jag trodde annars att "regeln" för kändisskap är att ju mer du är i offentligheten desto mer känd blir du. Desto mer blir du också kvar i minnet hos folk.
Så är det ofta, men Greta tror alltså inte så för egen del, därav hennes brådska till stor del.

Här tror jag hennes artistföräldrar har påverkat henne mycket med att ungefär säga, att ofta är det bara under några få år, som man är en riktig superstar som artist. Greta är dock inte en artist utan en aktivist.

Tror dock att Greta har goda förutsättningar att vara riktigt känd riktigt länge, OM hon tar betydligt bättre hand om sig själv. Idag bränner Greta tyvärr sitt ljus i bägge ändor!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in