2020-01-24, 10:42
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det intressanta är VARFÖR Greta har tonat ner sin tidigare konfrontativa retorik. Den som fått henne att kallas bl.a ”scaremonger” och gett upphov till en fullkomligt horribel ilska i åtminstone engelskspråkiga sociala medier. Den som fick Trump att leende använda begreppet ”apokalyps”. Varför har hon gått från förvridna grimaser och ”How dare you!?” i september till en närmast vädjande approach nu? Ska bli väldigt intressant att höra nästa tal. Hittills har det varit en närmast total omvändning, som började redan i Madrid.

Det var intressant, jag trodde att det bara var jag som tolkade hennes nya framtoning så - dvs att hon har ändrat sin framtoning från hat och oförsonlighet till mera modererat uttryckssätt. Men nu ser man en helt annan Greta - inte den hatiska, utan den mera sakliga; antingen är tjejen intelligent nog för att hitta och ta till sig den kritik som framförs mot henne ute i världen eller också är hennes rådgivare/handhavare det. Och det är ju ETT steg...
2020-01-24, 11:21
Medlem
Jofs avatar
NU en ny kritik av Greta. Denna gången inte så kraftfull som att hon vill införa en ny världsordning, men ändå...
Hon luktar illa.
(Har nån hört av nån som träffat henne)

Blir inte så mycket poäng för den kritiken kanske. Men det är tanken som räknas.
2020-01-24, 11:38
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
NU en ny kritik av Greta. Denna gången inte så kraftfull som att hon vill införa en ny världsordning, men ändå...
Hon luktar illa.
(Har nån hört av nån som träffat henne)

Blir inte så mycket poäng för den kritiken kanske. Men det är tanken som räknas.

Du har missat att tråden sorterar under kändisskvaller va?

Dessutom var jag nyfiken på om det fanns nån hygienagenda bakom.

Annars hade jag nog skrivit i "Vetenskap och forskning"...
2020-01-24, 12:04
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Du har missat att tråden sorterar under kändisskvaller va?
Dessutom var jag nyfiken på om det fanns nån hygienagenda bakom.
Annars hade jag nog skrivit i "Vetenskap och forskning"...

Nej, nej all kritik är god kritik. Men ändå mer storslaget att anklaga Greta för att hon vill störta vita västerländska ekonomier i aska.
Och nej, jag har inte missat att det är skvallertråd, så det är högt i tak. Rykten och konspirationer är välkomna. Kör på! Och hygienaspekten var ju ny också! Plus på den.
2020-01-24, 12:28
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Nej, nej all kritik är god kritik. Men ändå mer storslaget att anklaga Greta för att hon vill störta vita västerländska ekonomier i aska.
Och nej, jag har inte missat att det är skvallertråd, så det är högt i tak. Rykten och konspirationer är välkomna. Kör på! Och hygienaspekten var ju ny också! Plus på den.

Nädå, Gretas hygien har redan avhandlats i tråden.

Däremot så vill jag vidra till en möjlig förklaring till varför hon _kanske_ luktar illa. Behöver inte ens ha med duschandet att göra. Många personer med ångest blir väldigt stressade pga ångesten. Stressen kan bidra till att kroppen utsöndrar lukter som annars inte skulle förekomma med samma intensitet. Det gäller inte minst tonåriga aspergare. Tonåringar kan dessutom lukta mera och svettas mera utan att ens vara stressade; det är kroppen som håller på att utvecklas. PLUS... aspergare kan ha svårt för att duscha av andra rutiga och randiga anledningar och kanske själva lider av att de luktar, vilket ytterligare bidrar till stressen... osv... det blir en nedåtgående spiral.

Summa summarum: jag har svårt att koppla Gretas eventuella lukt till frekvensen på duschandet/badandet. (Vet dessutom inget om vare sig det ena eller det andra.)

Och visst är duschandet på Greta lika intressant som färgen på kalsongerna på Åkesson eller Löfvén, dvs kändisskvaller.
2020-01-24, 12:41
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:

https://www.expressen.se/nyheter/kli...-klimatkrisen/

https://www.opensocietyfoundations.org/who-we-are

Läs båda artiklarna. Först den om Greta i Expressen, sedan "who we are" om den organisation som omnämns i sagda Expressenartikel.

You do the math!
2020-01-24, 12:44
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Nu är du lite ohederlig. Du vet mycket väl att Greta har gjort flera andra uttalanden som inte alls varit lika nedtonade.

Jag vet att det länkades till detta uttalande förut, som exempel på en mer dramatisk mening:

Citat:
"Around the year 2030, 10 years 252 days and 10 hours away from now, we will be in a position where we set off an irreversible chain reaction beyond human control, that will most likely lead to the end of our civilisation as we know it."

https://www.theguardian.com/environm...ot-act-in-time

Men hon säger ju samma sak där egentligen. Hon menar att om 10 år så inleds processen. Eventuellt.

Hon har aldrig sagt att jorden eller planeten går under om 10-15 år. Det är bara hennes motståndare som påstår det.

Citat:
Ingen har heller påstått att hon sagt att alla kommer att dö. Det är ful argumentationsteknik som inte leder till något gott.

Skriver man "jordens undergång" eller "planetens undergång" så menar man naturligtvis total utplåning eller närapå total utplåning. Se även detta inlägg.

Och att det skulle ske om 10-15 år har hon verkligen inte sagt.

Citat:
(Och hur kan f.ö. du eller hon garantera att hennes påstådda irreversibla kedjereaktioner INTE kan leda till undergång? Det ligger väl lite i begreppet ”kedjereaktion” att de är oförutsägbara.

Ingen vet väl hur allt kommer att sluta, nä. Men att jorden eller planeten går under (dvs allt utplånas) under Gretas livstid är knappast troligt.

(Och att det sker redan om 10-15 år - pga klimatet - är förstås helt omöjligt.)

Citat:
Ditt tidigare påstående om att ”the end of our Civilization” kanske infaller först om 100 år behöver inte ens bemötas. Civilisationen lär vara ganska annorlunda då i vilket fall som helst, oavsett CO2-nivåerna.)

Jo, det kommer att se annorlunda ut. Men det är ändå sådana tidsrymder vi pratar om.

Det är först mot slutet av detta århundrade som läget kan vara så besvärligt att det eventuellt blir aktuellt. Innan dess kommer det förstås stundtals bli lite jobbigt, men vår civilisation kommer absolut inte gå under under denna tid i alla fall.

Sedan vill väl Greta agera väckarklocka. I takt med att folk blir alltmer medvetna om problemen, så kommer man tänka ut och vidta alltfler motåtgärder. Nu har vi i alla fall kommit så långt att det råder i stort sett en samstämmighet att det finns problem här som måste hanteras.

Citat:
Du borde också vid det här laget känna till att tipping points är ett omstritt begrepp bland forskarna, även om Schwarzenegger, Malena Ernman och prins Daniel råkar påstå något annat. Dvs, om du hade varit intresserad av sakfrågan. Men om Greta vägrar att lyssna på somliga även högt uppsatta klimatforskare, varför ska du då göra det?

IPCC pratar om "tipping points". Då är det ju knappast något kontroversiellt när även Greta eller andra gör det:

(FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Citat:
Det intressanta är VARFÖR Greta har tonat ner sin tidigare konfrontativa retorik. Den som fått henne att kallas bl.a ”scaremonger” och gett upphov till en fullkomligt horribel ilska i åtminstone engelskspråkiga sociala medier. Den som fick Trump att leende använda begreppet ”apokalyps”. Varför har hon gått från förvridna grimaser och ”How dare you!?” i september till en närmast vädjande approach nu? Ska bli väldigt intressant att höra nästa tal. Hittills har det varit en närmast total omvändning, som började redan i Madrid.

Hon testar väl olika taktiker.

Som vi diskuterade förra året så erkände hon i en intervju att hon överdriver och dramatiserar emellanåt. Hon vill skapa en diskussion.
2020-01-24, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CPJesus
Ja, lita på Musse och Albus du men det passar väl er då ni lever i sagornas värld. Nu ältar ni den om jordens undergång.

https://samnytt.se/svt-misstar-musse...limatforskare/

Ur artikeln:

Samnytt... när du använder propagandamedier är det inte svårt att se vilken politiska förnekelseagenda du företräder. Det är väl just då dementa gamla gubbar kan bli ens främsta källor istället för seriösa forskare.
2020-01-24, 12:55
Medlem
CPJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Samnytt... när du använder propagandamedier är det inte svårt att se vilken politiska förnekelseagenda du företräder. Det är väl just då dementa gamla gubbar kan bli ens främsta källor istället för seriösa forskare.

"Din" blaska Expressen då?
Har Samnytt fel bara för att man inte delar dina MP-åsikter?

Du menar främst som i Musse Pigg?

Här får du med den för klimatet så viktiga genusvetenskapen i din blaska Expressens artikel i ämnet.

https://www.expressen.se/nyheter/kli...g-skrev-under/

Genusvetenskap är om något kvasivetenskap.
2020-01-24, 15:40
Medlem
Giant Squids avatar
Skyltkaos i Davos.
Greta och hennes skylt syns knappt.

https://mobile.twitter.com/GretaThun...7Ctwgr%5Etweet
2020-01-24, 16:24
Medlem
Hon såg väldigt smal ut i senaste talet. Hur mår hon egentligen?
2020-01-24, 17:27
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emos20
Hon såg väldigt smal ut i senaste talet. Hur mår hon egentligen?
Min spekulation.
Enligt uppgift trivs hon med vad hon håller på med, så psykiskt helt Ok.
Fysiskt inget vidare, hon verkar inte äta nog och bränner sitt ljus i bägge ändar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in