2019-12-18, 07:07
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Det är inte alls en bra artikel. Den tvistar bara verkligheten efter hans agenda för att försöka misskreditera/förlöjliga henne. Hon visade bara verkligheten när hon tweetade från tåget. Inget konstigt att visa hur man reser. Det var inget självömkande - bara en autentisk situationsbild.

Situationen är fullt utredd. Hon satt på golvet vissa streckor (huvuddelen tror jag), tillsammans med många andra tyska resenärer, och fick sedan en plats i första klass för sista streckan.

Ok
2019-12-18, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har redan svarat på det. Jag tror aldrig man hade vågat skicka henne till FN om hon haft tics. Hon och hennes föräldrar tvekar inte heller att offentliggöra diagnoserna.

Vi får väl se om föräldrarna och hon har kommentarer till bilderna.

Från bilder kan man ju bara gissa. Kanske försöker hon göra sig intressant. Kanske har hon fått instruktioner att göra detta. Hon har ju redan fått flera diagnoser av den typ som biologisk psykiatri använder. Man kanske vill förstärka den bilden och ber kanske henne simulera tics. Det för för långt att utreda i tråden, tycker jag i alla fall.

Men dessa biologiska psykiatriska diagnoser används politiskt. Man försöker undvika att se patientens eget ansvar i situationen. Det skapar kaos. Se hur det gick i Bjärred. Det passar ihop med den agenda Greta förespråkar. Man får konflikter mellan läkare. Man får konflikter mellan patientföreningar och samhället.

Man kan pressa politiker på samma sätt som Greta pressar politikerna om klimatet. "Ni gör för lite".

Det där släpper i alla fall jag t.v. helt i denna tråd. Tills det kommer annan information från Greta eller föräldrarna betraktar jag det som grimaser.
Att göra sådana grimaser tror jag bara är en ovana, liksom lite ansiktsgymnastik. Att ha tics borde väl inte ses som nedvärderande
beträffande intelligensen eller budskapet som Greta vill framföra. Skulle hon däremot ha Tourettes tror jag nog att framträdena skulle bli lite komplicerade eftersom ofrivilliga rörelser och ofrivilliga ord då kan komma ur ens mun. Jag har varken sett tics eller någon form av Tourettes på Greta. Jag är ingen läkare bara hur jag uppfattar saken.
Tycker för övrigt att Tourettes är en ganska intressant sjukdom eller fenomen som man skulle vilja veta lite mer om.
2019-12-18, 07:56
Medlem
Nu efter mötet i Madrid är det dags att utvärdera fenomenet Greta™. Vad har hon lyckats uppnå? Massmedialt har Greta™ varit en strålande succé, det kan ingen ta ifrån henne och hennes PR-team. Genomslaget i media har varit massivt. Hur har Greta™ lyckats med att påverka folk? Där ser det sämre ut. Betydligt sämre. De klimatdemonstrationer som hållits i min hemstad har lockat mellan en halv och en promille av befolkningen. Enligt mina barn som går i gymnasiet så pratas det aldrig om Greta™ på skolan. Och skulle man nämna Greta™ i konversation med någon vuxen så brukar reaktionen bli en djup suck. "Kan vi prata om något annat?" Men det viktigaste är ju huruvida Greta™ har haft någon politisk inverkan. Så hur blev då utfallet av Madrid? Ja, det blev ett fullständigt fiasko. Det var förväntat av oss som har en lite nyktrare syn på Greta™:s magiska krafter. Kontentan är att i realiteten så har Greta™ inte uppnått någonting alls, utöver att bli ett massmedialt fenomen. Kändisskapet gick inte att växla in till politisk hårdvaluta. Hoppas nu att någon klok människa råder henne att lägga det här bakom sig och skaffa sig en utbildning istället. Men risken är stor att Greta™ kommer att fortsätta med samma metod och förvänta sig ett annat resultat.
2019-12-18, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leifhooker
Jag skulle vilja se en bild på Stackars Greta när hon serveras sittande i den sköna läderfåtöljen i 1-sta klass. Men det skulle inte se så fint ut?

Ingen annan svensk kvinna anses av Forbes ha så mycket internationell makt som Greta

Det säger ju bara negativt om svenska kvinnorna, som verkar vara helt värdelösa och inte kan slå Greta. Att Stackars Greta har makt är som att säga Kim Jon Ung skapar fred. De är eliten och viss media som vill detta. I USA är hon stämplat som en bortskämd arg ungjävel för alltid. Hon kan bara användas av far-left som vill jävlas med Trump som skiter fullständigt i henne. I Brasilien, England, Tyskland, Australien, Kanada är det inte bättre.

Vi får se när Stackars Greta åker till Polen som är orsaken till att klimatförhandlingarna inte blev succé. Jag känner några polacker som sa att om Greta kommer till Polen, kommer hon behandlas lika bra som kommunisterna på 80-talet. Det är ju i Polen allting startade och de vet hur man sköter sånt. Det bor ju knappt några muslimer i Polen för att de får det mycket bättre i Syrien.

Eller kommer hon bara att åka dit hon inbjuds, och tro att hon är en gudinna med stor makt bara genom att gnälla. Dessvärre förväntningarna på henne har stigit x100 iom nr 1 på times lista. Vi får se hur Stackars Greta kommer att styra nu när hon har blivit utsedd till deras ledarinna och frälsare som dessutom har en stor makt.
Hon har inte blivit utsedd till någonting. Bara blivit omskriven i media för att hon är en kontroversiell person och därför fått läsarnas intresse, vilket journalisterna utnyttjar. Det är också detta som tidningen Time vill framhålla. Dvs mest omskriven i år. Årets trend.
2019-12-18, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Då är hon i varje fall ingen snorunge, så Bolsonaro menade antagligen ungjävel.
Det var vad han menade.
2019-12-18, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Hon lägger ut en bild när hon sitter på golvet, kollar ut genom fönstret och ljuset som lyser upp hennes ansikte. Hon måste sitta på golvet, försvarslös och liten. Efter nästan ett dygn, när DB har twittrat att hon även åkt i första klass så kommer inlägget att hon har bytt tåg och inte alls suttit på golvet under hela resan.

Det är ett fult inlägg från Greta, vi ska luras till att hon har suttit på golvet och åkt genom hela Tyskland när det är långt ifrån sanningen. Först när hon blir påkommen så kommer ursäkten.
Jag tror inte att hon vill beklaga sig för sin personliga del bara tala om hur situationen kan vara för vem som helst som åker tåg i Tyskland. Hur det är på andra tåg i andra länder vet man ju inte förrän man har provåkt.
2019-12-18, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nu efter mötet i Madrid är det dags att utvärdera fenomenet Greta™. Vad har hon lyckats uppnå? Massmedialt har Greta™ varit en strålande succé, det kan ingen ta ifrån henne och hennes PR-team. Genomslaget i media har varit massivt. Hur har Greta™ lyckats med att påverka folk? Där ser det sämre ut. Betydligt sämre. De klimatdemonstrationer som hållits i min hemstad har lockat mellan en halv och en promille av befolkningen. Enligt mina barn som går i gymnasiet så pratas det aldrig om Greta™ på skolan. Och skulle man nämna Greta™ i konversation med någon vuxen så brukar reaktionen bli en djup suck. "Kan vi prata om något annat?" Men det viktigaste är ju huruvida Greta™ har haft någon politisk inverkan. Så hur blev då utfallet av Madrid? Ja, det blev ett fullständigt fiasko. Det var förväntat av oss som har en lite nyktrare syn på Greta™:s magiska krafter. Kontentan är att i realiteten så har Greta™ inte uppnått någonting alls, utöver att bli ett massmedialt fenomen. Kändisskapet gick inte att växla in till politisk hårdvaluta. Hoppas nu att någon klok människa råder henne att lägga det här bakom sig och skaffa sig en utbildning istället. Men risken är stor att Greta™ kommer att fortsätta med samma metod och förvänta sig ett annat resultat.

Ett massmedialt fenomen - Check.

Rätt person på rätt plats - Check. En späd liten flicka som väcker beskyddarinstinkter, som talar flytande engelska och bor på rätt plats. Att inleda sin karriär med att t.ex sittstrejka utanför kommunhuset i Lycksele eller Grums hade varit mindre effektivt än riksdagshuset i Stockholm, bara några km från hennes bostad. Dessutom kom hennes berömda mamma i samma veva ut med sin bok om familjen, vilket ökade det massmediala intresset.

Sen gick allt Gretas väg. Det var då det steg henne åt huvudet och hon trodde att det var möjligt att förändra världen. Det var då hon trodde att det var hon som var den Utvalda.

Case in point när hon i somras beskrev sin besvikelse över att klimatomställningarna inte gick snabbare. Hon hade ju sagt åt världsledarna att de borde känna panik och agera! Och hon hade ju faktiskt informerat dem om att our house was burning.

Ja, varför lyssnar inte politikerna på henne? Varför har t.ex inte Isabella Löwin år 2030 som måttstock utan 2045? Kanske för att hon inte tror på alarmismen, eller för att hon inser att det omöjligt att kasta in landet i elbrist och massarbetslöshet? Hur mycket jag än ogillar MP är jag övertygad om att Löwin är både intelligent och påläst - precis som Greta.

Isabella Löwin är dessutom mycket äldre än Greta, precis som de flesta av oss skeptiker. Vi har med årens lopp utvecklat konsekvenstänk. Vi vet att man inte får vara naiv och att man måste ha ett helhetsperspektiv.

Som sagt, ett större massmedialt fenomen måste man leta efter. Men det var väl knappast inte det som var målet?

COP25 var ett fiasko och CO2-utsläppen fortsätter öka. Och folk börjar att reta sig på alarmisterna, med Greta i spetsen. Mycket hårda ord från tyskar i sociala medier efter hennes tågresa, t.ex.

Tänk om det blir så illa att memes och nidbilder med ”How dare you?” blir det som folk kommer att minnas henne för?
2019-12-18, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ett massmedialt fenomen - Check.

Rätt person på rätt plats - Check. En späd liten flicka som väcker beskyddarinstinkter, som talar flytande engelska och bor på rätt plats. Att inleda sin karriär med att t.ex sittstrejka utanför kommunhuset i Lycksele eller Grums hade varit mindre effektivt än riksdagshuset i Stockholm, bara några km från hennes bostad. Dessutom kom hennes berömda mamma i samma veva ut med sin bok om familjen, vilket ökade det massmediala intresset.

Sen gick allt Gretas väg. Det var då det steg henne åt huvudet och hon trodde att det var möjligt att förändra världen. Det var då hon trodde att det var hon som var den Utvalda.

Case in point när hon i somras beskrev sin besvikelse över att klimatomställningarna inte gick snabbare. Hon hade ju sagt åt världsledarna att de borde känna panik och agera! Och hon hade ju faktiskt informerat dem om att our house was burning.

Ja, varför lyssnar inte politikerna på henne? Varför har t.ex inte Isabella Löwin år 2030 som måttstock utan 2045? Kanske för att hon inte tror på alarmismen, eller för att hon inser att det omöjligt att kasta in landet i elbrist och massarbetslöshet? Hur mycket jag än ogillar MP är jag övertygad om att Löwin är både intelligent och påläst - precis som Greta.

Isabella Löwin är dessutom mycket äldre än Greta, precis som de flesta av oss skeptiker. Vi har med årens lopp utvecklat konsekvenstänk. Vi vet att man inte får vara naiv och att man måste ha ett helhetsperspektiv.

Som sagt, ett större massmedialt fenomen måste man leta efter. Men det var väl knappast inte det som var målet?

COP25 var ett fiasko och CO2-utsläppen fortsätter öka. Och folk börjar att reta sig på alarmisterna, med Greta i spetsen. Mycket hårda ord från tyskar i sociala medier efter hennes tågresa, t.ex.

Tänk om det blir så illa att memes och nidbilder med ”How dare you?” blir det som folk kommer att minnas henne för?

-Samtidigt så har Greta spridit många nya intressanta tankar och idéer, som kan få mera effekt längre fram. Oftast tar det åratal i politiken för nya idéer att göra sig gällande!

Oftast har Greta talat om att vi får räkna med en mycket lång kamp för att få ett bättre klimat och en bättre miljö. Förmodligen under starkt intryck av den enorma demonstrationen med en halv miljon i Madrid, verkade hon en kortare tid ha nu trott, att större resultat skulle snabbt kunna uppnås.

Politiker tar dock oftast inte så stort intryck ens av jättedemonstrationer, och Greta får nu återvända till att se uppgiften som ett mycket långvarigt arbete.

Hon måste dock hushålla bättre med sina krafter, för att de ska räcka länge under åratal!

I både Tyskland, Spanien och Italien är Greta långt större, än vad hon är i sitt hemland Sverige.
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-18 kl. 09:01.
2019-12-18, 09:01
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen

Det är ju en märklig argumentation. Finns ganska många personer genom historien som blivit otroligt kända, men kanske inte ens under sin livstid åstadkommit något speciellt. Efterdyningarna däremot kan ju vara enorma.

Nu tror jag förvisso Greta Thunberg faktiskt uppnår något av värde. Det geopolitiska landskapet kommer förmodligen bli allt mer likt Sverige där det som högt uppsatt makthavare lönar sig att iallafall delvis följa pöbeln.

Det alla som avskyr Greta Thunberg ofta glömmer är att hon är en ung människa som agerar aktivist. Som att det skulle vara något konstigt med det? Att hänge sig åt något, vad det nu må vara. Tror många har glömt hur det är att vara ung och brinna för någon sak.
2019-12-18, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det är ju en märklig argumentation. Finns ganska många personer genom historien som blivit otroligt kända, men kanske inte ens under sin livstid åstadkommit något speciellt. Efterdyningarna däremot kan ju vara enorma.

Nu tror jag förvisso Greta Thunberg faktiskt uppnår något av värde. Det geopolitiska landskapet kommer förmodligen bli allt mer likt Sverige där det som högt uppsatt makthavare lönar sig att iallafall delvis följa pöbeln.

Det alla som avskyr Greta Thunberg ofta glömmer är att hon är en ung människa som agerar aktivist. Som att det skulle vara något konstigt med det? Att hänge sig åt något, vad det nu må vara. Tror många har glömt hur det är att vara ung och brinna för någon sak.

Bra uttryckt, Seaworthy! Greta säger ofta att hon är en aktivist. -Ja, hon brinner för sin uppgift!
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-18 kl. 09:27.
2019-12-18, 09:34
Medlem
Deutsche Bahn bör tacka Greta istället för att klaga. Ny analys av expert!

"Thunbergs golvbild satte fingret på hur Europas tågnät brister samtidigt som allt fler vill välja att resa miljövänligt med tåg. De tyska tåginvesteringarna per capita är bara 21 procent av vad de är i Schweiz och punktligheten på långdistanstågen faller."

https://www.fplus.se/analys-deutsche...klaga/a/lAWn13
2019-12-18, 09:40
Medlem
"Nature hyllar Greta Thunberg!

Klimataktivisten Greta Thunberg finns med på vetenskapstidskriften Natures årliga lista över personer som haft stor betydelse inom forskning och vetenskap under året."

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/n...nberg-12516517
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-12-18 kl. 09:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in