2019-11-30, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Vi passerar ständigt tipping points, vilka försämrar möjligheterna att begränsa klimatförändringar. Men viljan till förståelse, speciellt förståelse för Greta, är obefintlig hos vissa.

Fast Greta pratar ju om THE Tipping Point, med stort T, som ska infinna sig ca år 2030. Samma 10-årsrespiter har angetts flera gånger innan. Bl.a år 2005 eller 2006 av IPCC:s ordförande: ”We have only 10 years left”.

Bara historielösa och okunniga personer tror att Greta var först ut. Vi andra ser hur löjliga alarmisterna ständigt gör sig.

Domen kommer att bli hård när dagens rädda barn når vuxen ålder och förstår att propagandan var fel. Att de skrämdes upp helt i onödan och att civilisationen fortskrider. Trots att Greta koketterade med Keelingkurvan och korsade Atlanten.
2019-11-30, 09:17
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Fast Greta pratar ju om THE Tipping Point, med stort T, som ska infinna sig ca år 2030. Samma 10-årsrespiter har angetts flera gånger innan. Bl.a år 2005 eller 2006 av IPCC:s ordförande: ”We have only 10 years left”.

Bara historielösa och okunniga personer tror att Greta var först ut. Vi andra ser hur löjliga alarmisterna ständigt gör sig.

Domen kommer att bli hård när dagens rädda barn når vuxen ålder och förstår att propagandan var fel. Att de skrämdes upp helt i onödan och att civilisationen fortskrider. Trots att Greta koketterade med Keelingkurvan och korsade Atlanten.
Mjaaa
Menar du att det tidigare var "tipping points" men Greta hon känner "THE TIPPING POINT"?
2019-11-30, 09:32
Medlem
fermions avatar
En tipping point syftar metaforiskt på ett sådant läge utan återvändo illustrerat av att man hasar sig ut på en gungbräda som lutar åt ena hållet med avsikt att springa tillbaka när den börjar vicka för mycket men hamnar i ett läge där den tippar över men där man inte kan hinna springa tillbaka och få den till ursprungsläget.
Problemet med Greta och andra som använder denna metafor är att det är oklart vad de syftar på.

Är det att den globala medeltemperaturen oåterkallerligen kommer att höjas med t. ex. 2 grader?
Är det att "klimatet blir instabilt" och rusar åt något håll utan att kunna stoppas?
Är det att datamodellerna blir instabila och divergenta sinsemellan?
Är det att ett visst antal "klimatvariabler" får värden utanför ett fördefinierat område?

Vad som troligen menas i "konsensusgruppen" är att vi går från ett jämviktstillstånd till ett annat och då återstår faktiskt att visa vad som är sämre med det nya och att anpassa sig efter det. Man bör visa att klimatet är sämre nu än för 100 år sedan till exempel.
2019-11-30, 09:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
En tipping point syftar metaforiskt på ett sådant läge utan återvändo illustrerat av att man hasar sig ut på en gungbräda som lutar åt ena hållet med avsikt att springa tillbaka när den börjar vicka för mycket men hamnar i ett läge där den tippar över men där man inte kan hinna springa tillbaka och få den till ursprungsläget.
Problemet med Greta och andra som använder denna metafor är att det är oklart vad de syftar på.

Är det att den globala medeltemperaturen oåterkallerligen kommer att höjas med t. ex. 2 grader?
Är det att "klimatet blir instabilt" och rusar åt något håll utan att kunna stoppas?
Är det att datamodellerna blir instabila och divergenta sinsemellan?
Är det att ett visst antal "klimatvariabler" får värden utanför ett fördefinierat område?

Vad som troligen menas i "konsensusgruppen" är att vi går från ett jämviktstillstånd till ett annat och då återstår faktiskt att visa vad som är sämre med det nya och att anpassa sig efter det. Man bör visa att klimatet är sämre nu än för 100 år sedan till exempel.
Det var välformulerat.
Själv undrar jag om inte Gretas kategoriska och hysteriska utspel kan ha tippat klimatdebatten bortom all vetenskap och samförstånd för lång tid framöver.
Senast redigerad av wwr 2019-11-30 kl. 09:46.
2019-11-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är ingen lag på det. En del föredrar att vara osynliga, och inte kunna lokaliseras av nyfikna personer hela tiden.

Bortsett då från att de där lever på att vika ut sig.
2019-11-30, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghou
Vi passerar ständigt tipping points, vilka försämrar möjligheterna att begränsa klimatförändringar. Men viljan till förståelse, speciellt förståelse för Greta, är obefintlig hos vissa.

Jag är ingen klimtskeptiker, mem mycket skeptisk till att Greta har något att tillföra. Jag är bekymrad över hur miljön förstörs, hur Sverige nedskräpas av folk som hatar naturen. Djurplågeriet eskalerar. Den brottslighet som eskalerar mest är när primitiva brottslingar går lösa överallt i det offentliga rummet. Det begränsar min rörelsefrihet att ge mig ut ensam i naturen för plocka bär och svamp, eller för att göra banala saker som att jogga när jag har lust. Hundpromenader kan ju var riskfyllda. Det är säkrare att torka hundpiss i hallen än att rasta en valp utomhus när det är mörkt!

Greta får hållas. Du får också hållas. Vi har än så länge yttrandefrihet, men det är inte er förtjänst. Ni är folk som inte gått i skolan, och den tid ni gått i skolan har ni inte lärt er något av betydelse. Men ni sätter agendan. Politikerna älskar er för nu är pengarna slut.

Befolkningsökning är ett miljöproblem. Det finns varken pengar, bostäder och infrastruktur för att öka befolkningen i denna snabba takt som skett i Sverige. Det bli påfrestningar överallt, med ökad elkonsumtion, som ni löser med att stänga ner ren el som kärnkraft. Ni är idioter.

Om Greta gått i skolan, hade hon vetat varför folk inte köper hennes utåtagerande beteende. Hon hade förstått att miljö och klimat är olika utifrån olika kontinenter, och att vi inte kan lösa andra destruktiva länders miljöbrott genom att vi känner flygskam i Sverige.

Jag vill informera dig om att vi haft en liten istid under 90 år under medeltiden. Det ledde till svält. Skördarna räckte inte till för att mätta alla, och det ledde till häxjakt där man brände käringar som er på bål.

Jag länkar till Wikipedia som är tillräckligt lättläst för dig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Little_Ice_Age
2019-11-30, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är ingen klimtskeptiker, mem mycket skeptisk till att Greta har något att tillföra. Jag är bekymrad över hur miljön förstörs, hur Sverige nedskräpas av folk som hatar naturen. Djurplågeriet eskalerar. Den brottslighet som eskalerar mest är när primitiva brottslingar går lösa överallt i det offentliga rummet. Det begränsar min rörelsefrihet att ge mig ut ensam i naturen för plocka bär och svamp, eller för att göra banala saker som att jogga när jag har lust. Hundpromenader kan ju var riskfyllda. Det är säkrare att torka hundpiss i hallen än att rasta en valp utomhus när det är mörkt!

Greta får hållas. Du får också hållas. Vi har än så länge yttrandefrihet, men det är inte er förtjänst. Ni är folk som inte gått i skolan, och den tid ni gått i skolan har ni inte lärt er något av betydelse. Men ni sätter agendan. Politikerna älskar er för nu är pengarna slut.

Befolkningsökning är ett miljöproblem. Det finns varken pengar, bostäder och infrastruktur för att öka befolkningen i denna snabba takt som skett i Sverige. Det bli påfrestningar överallt, med ökad elkonsumtion, som ni löser med att stänga ner ren el som kärnkraft. Ni är idioter.

Om Greta gått i skolan, hade hon vetat varför folk inte köper hennes utåtagerande beteende. Hon hade förstått att miljö och klimat är olika utifrån olika kontinenter, och att vi inte kan lösa andra destruktiva länders miljöbrott genom att vi känner flygskam i Sverige.

Jag vill informera dig om att vi haft en liten istid under 90 år under medeltiden. Det ledde till svält. Skördarna räckte inte till för att mätta alla, och det ledde till häxjakt där man brände käringar som er på bål.

Det pinsamma är att forskarna står bakom skapade Greta teamet, blev enbart en tillfällig media hype som väntat.
Klimatvurmande är enbart en livsstil som man anammar, resterande använder klimat argumentet av ekonomiska syften.

Gällande utveckling, vissa biltillverkare t.ex. har varit smarta, dom inväntar istället utvecklingen av bränslecells teknologin.
2019-11-30, 10:41
Moderator
-Info-s avatar
Här kan ni läsa lite om bakgrunden till varför det blev just La Vagabonde som ska segla över Greta:

Citat:
Därför seglar Greta med La Vagabonde

Det var katamaranen La Vagabonde som ledde Greta Thunberg till Youtube-stjärnorna, men vägen dit var inte självklar trots att projektet har stöd av några av världens mest erfarna långseglare.
– Det var avgörande att en professionell skeppare förstärkte besättningen, säger långseglarexperten Jimmy Cornell som kopplade samman Greta och paret på La Vagabonde.

https://pakryss.se/darfor-seglar-gre...ots-katamaran/

La Vagabonde var inte förstahandsvalet utan tanken var att en annan båt (också en katamaran) skulle segla över Greta, men de backade ur.

Citat:
(...) Men tyvärr drog sig ägaren av katamaranen ur när han tänkt efter och inte fick ihop planeringen med åtaganden för sin familj. Men vi hade redan då konstaterat att Rileys och Elaynas båt La Vagabonde också skulle kunna vara ett bra alternativ. Det är en Outremer 45 och den låg i Chesapeake Bay på östkusten.
2019-11-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Greta oroar sig för sambandet mellan fossil CO₂ och den temperaturstegring man ser i diagrammet på den Wikipediasida du länkade till.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Litt...Comparison.png

Det finns ingen anledning att bli arg på henne, hon är djupt oroad.
Senast redigerad av ghou 2019-11-30 kl. 11:17.
2019-11-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De har ju inte på transpondern hela tiden. Att du inte hittar några positionsangivelser på nätet någnstans, betyder inte att båten inte har varit till havs. Däremot undrar jag hur Riley med familj tänker ta sig hem till Australien? Jag antar att de måste övervintra i Europa - har de råd med det?

Transpondern var uppenbarligen konstant påslagen under flera månader utanför Bahamas. Jag misstänker att båten fraktades till USA med ett fraktföretag. Jag kollade upp skepparen och det visade sig att han bröt nacken där och inte kunde segla.

Det gick ju lysande för Greta med att försöka resa koldioxidfritt, hennes resa har snart själv förbrukat ett Gt koldioxid.

Räkna alla människor som har flugitd fram och tillbaka, samt båtar/bilar som har fraktats.
2019-11-30, 11:28
Medlem
Giant Squids avatar
Lite kul att man klimatdemonstrerade på Arktis och Antarktis, där de som vet vad det handlar om ställde upp med FfF skyltar.
Gretas protest har numer sträckt sig över alla kontinenter, makalöst.
Nån som vet om man ställt upp från rymdstationen ännu?
2019-11-30, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Lite kul att man klimatdemonstrerade på Arktis och Antarktis, där de som vet vad det handlar om ställde upp med FfF skyltar.
Gretas protest har numer sträckt sig över alla kontinenter, makalöst.
Nån som vet om man ställt upp från rymdstationen ännu?

Skrämmande att vuxna som faktiskt tar det på allvar, klimatet är en nutida religion.
https://gifer.com/en/B918

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in