Flashback bygger pepparkakshus!
2019-10-16, 15:55
Moderator
-Info-s avatar
Detta känns väl kanske lite fjuttigt i sammanhanget då Greta har hela världen som spelplan och inte bara lilla Sverige. Men jag nämner väl det ändå:

Sverige utrikesminister Ann Linde (S) är på besök i en skola och berömmer Greta och menar att hon har haft en stor betydelse:

Citat:
Utrikesministern besökte skolan för att prata om FN:s klimatmöte som hölls i New York i september och svara på frågor om Sveriges utrikespolitik.

Hon berättade om målsättningen att göra Sverige till världens första fossilfria välfärdsland.
– 2045 ska vi inte längre ha några utsläpp av växthusgaser.
Citat:
– Jag tror att det är viktigt att ungdomsrörelser som Fridays for future som Greta Thunberg har inspirerat fortsätter att demonstrera och trycka på. För vi politiker påverkas väldigt mycket av det. Det spelar roll. Jag tror inte att det hade blivit ett sådant här toppmöte utan Fridays for future.

https://mitti.se/nyheter/utrikesmini...armdo&view=app

Greta påverkar. Enligt Ann Linde.
Senast redigerad av -Info- 2019-10-16 kl. 16:00.
2019-10-16, 16:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
Greta är dum och hennes betyg är falska. Hon förstår ingenting och har inte kontakt med riktiga forskare. Klimatforskningen är en stor bluff. En stab med PR-folk skriver hennes usla tal, betalade av globalister och oljebolag. De finns alltid i närheten i följebilar och följebåtar. Hela Gretagrejen är bara ett jippo och snart kommer folk att tröttna och Greta kommer att bli deprimerad igen. Koldioxid är bra för naturen och orsakar inte global uppvärmning, men det ska bli skönt när vi får ett varmare klimat.

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Att Greta Thunberg stöds av oljebolagen är en mycket intressant "iakttagelse", utveckla gärna.
Vi tappade bort frågan om GT:s ev. stöd från oljebolagen.
2019-10-16, 16:35
Medlem
wedonthavetimes avatar
Det här är ett ypperligt exempel på hur du agerar hal ål.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Det där är inte korrekt svenska om du skall förmedla vad någon har sagt. Här väljer du att medvetet lägga in en punkt vilket läses som att "Greta påverkar." är en sanning istället för någons uttryck.

Nu är det dock klart att Greta påverkar. Alla som lever påverkar jorden på något sätt. Greta har t.ex. påverkat människor att skapa memes. Mig har hon påverkat då jag inte längre bryr mig om Sveriges kärnkraft läggs ner då forskningen hon hänvisar till visar att co2 inte är så farligt som jag har trott.
Senast redigerad av wedonthavetime 2019-10-16 kl. 16:48.
2019-10-16, 16:43
Medlem
Citat:
Vi tappade bort frågan om GT:s ev. stöd från oljebolagen.
När verkligheten överträffar dikten blir ironi omöjlig.
2019-10-16, 16:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratochsvensk
När verkligheten överträffar dikten blir ironi omöjlig.
Så det var ett försök till ironi att påstå att oljebolagen finansierar Greta Thunberg?
2019-10-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyllidyv
Det enda jag kan se att man kommer minnas är hennes How dare you-tal i FN.
Vi får även se vad det blir av henne yrkesmässigt osv.
2019-10-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Detta känns väl kanske lite fjuttigt i sammanhanget då Greta har hela världen som spelplan och inte bara lilla Sverige. Men jag nämner väl det ändå:

Sverige utrikesminister Ann Linde (S) är på besök i en skola och berömmer Greta och menar att hon har haft en stor betydelse:

Då får hon ju också tala om vad vi ska ha i stället för utsläpp av växthusgaser. Kanske så mycket vindkraftverk så att alla fåglarna dör?
2019-10-16, 21:33
Moderator
easy_dans avatar
Off topic raderat, frågor och synpunkter på moderering tas som vanligt i första hand med mods och inte i tråden.

/Mod
2019-10-16, 21:41
Medlem
Citat:
Bara för att jag ska förstå hur du ser på Greta Thunberg, vad av detta är ironi?
Är det nummer 5 bara eller är allt ironi.
  1. Greta är dum och hennes betyg är falska.
  2. Hon förstår ingenting och har inte kontakt med riktiga forskare.
  3. Klimatforskningen är en stor bluff.
  4. En stab med PR-folk skriver hennes usla tal,
  5. betalade av globalister och oljebolag.
  6. De finns alltid i närheten i följebilar och följebåtar.
  7. Hela Gretagrejen är bara ett jippo och snart kommer folk att tröttna och Greta kommer att bli deprimerad igen.
  8. Koldioxid är bra för naturen och orsakar inte global uppvärmning,
  9. men det ska bli skönt när vi får ett varmare klimat.
Alltså, jag inser att Greta är smart och att hennes betyg motsvarar kunskaper. Att hon förstår tillräckligt om klimatet och att hon har kontakt med forskare som hjälper henne. Klimatforskningen är inte en bluff men den ifrågasätts för att skapa förvirring och osäkerhet. För detta finns källor.
2019-10-16, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Vi får även se vad det blir av henne yrkesmässigt osv.

Hon har ett flertal diagnoser, får man inte sjukpenning då? Kan man kräva av en person med asperger, ocd, selektiv mutism och ätstörningar att hen ska ha ett yrkesliv?
2019-10-16, 22:14
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Hon har ett flertal diagnoser, får man inte sjukpenning då? Kan man kräva av en person med asperger, ocd, selektiv mutism och ätstörningar att hen ska ha ett yrkesliv?
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag vet inte det heller.

Jag antar att det är detta som gäller?:

Citat:
Aktivitets/sjukersättning

https://www.autism.se/aktivitets_sjukersattning

Jag tror dock inte att detta är aktuellt för Greta. Hon är så känd (världens mest kända svensk) och har numera så många kontakter att erbjudanden om arbete lär väl vara hennes minsta bekymmer.

Sedan om hon klarar av att behålla dem är en annan sak.
2019-10-16, 22:54
Moderator
-Info-s avatar
Mer beröm från Kanada. Denna gång från Calgary i tidningen Calgary Herald:

Citat:
How should Alberta greet Greta?

But this young woman is very different. She has sparked into life a worldwide climate protest. Her every utterance is followed reverently by young people and many older ones.

She is eerily adult at the age of 16. There is about her a touch of martyrdom.

Her bravery is astonishing. She faces down and even scolds powerful world leaders, immune to their flattery and celebrity. What teenager ever did that?

You can’t watch her for even a few minutes without seeing her powerful gift for communication and inspiration.

https://calgaryherald.com/news/polit...ta-greet-greta

Greta toppar även Calgary Heralds förstasida just nu:
https://calgaryherald.com/

Jag antar att jättedemonstrationen i Montreal (500 000 personer) har imponerat på kanadensarna. Det stundande besöket i Alberta uppmärksammas stort där - både av media och av politiker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in