2019-09-28, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Vad är det för knäppskalle?
Tja, när jag började kolla på honom för nån månad sedan så verkade han förnuftig först. Jobbat inom det militära som officer, pratade mycket om vansinnet som sker i Sverige och varför VI borde flytta härifrån, etc. ( för det kommer inte att bli bättre..) han gav tips, råd, m.m. Från ena dan till den andra blev han plötsligt helt förbytt, började med filmsnuttar om nån slag religiös väckelse och nu detta att GRETA är helt rätt, " vi är hennes, eller: kristna krigare"..
Totalt utflippad om du frågar mig, det som är skrämmande är att dessa dårar kan skicka filmer via youtube och sprida sina budskap.
2019-09-28, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Tja, när jag började kolla på honom för nån månad sedan så verkade han förnuftig först. Jobbat inom det militära som officer, pratade mycket om vansinnet som sker i Sverige och varför VI borde flytta härifrån, etc. ( för det kommer inte att bli bättre..) han gav tips, råd, m.m. Från ena dan till den andra blev han plötsligt helt förbytt, började med filmsnuttar om nån slag religiös väckelse och nu detta att GRETA är helt rätt, " vi är hennes, eller: kristna krigare"..
Totalt utflippad om du frågar mig, det som är skrämmande är att dessa dårar kan skicka filmer via youtube och sprida sina budskap.
Det är det som är så obehagligt med alla sociala media,de kan utnyttjas av de mest underliga människor
2019-09-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Tillväxt har alltid varit hatobjektet för vänstern. Vi ska gå i säck och aska. Antagligen har hon hört det från sin mamma.

Ja. Frågan om klimatet har återigen gått från att handla om vetenskap och tekniska innovationer till att handla om att planekonomi ska införas. För det är det som ”systemskiftet” nu handlar om. Vissa vill absolut inte se klimatfrågan lösas inom ramen för nuvarande ekonomiska system och arbeta för förbättringar. Då offrar de hellre klimatet på sikt. Säck och aska och brunkol åt människorna och planeten tror jag det kommer resultera i. Men naturligtvis behöver inte de som leder processen hålla till godo med säck och aska. Tur att man är gammal och van vid hur det brukar gå till.
2019-09-28, 17:32
Medlem
Insyn5s avatar
Greta utan manus:

https://youtu.be/0bwLt_5t73g

Jag vill egentligen inte vara elak mot ett barn. Men det är uppenbart att Greta far illa av allt detta.
2019-09-28, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FannyImlay
Ja. Frågan om klimatet har återigen gått från att handla om vetenskap och tekniska innovationer till att handla om att planekonomi ska införas. För det är det som ”systemskiftet” nu handlar om. Vissa vill absolut inte se klimatfrågan lösas inom ramen för nuvarande ekonomiska system och arbeta för förbättringar. Då offrar de hellre klimatet på sikt. Säck och aska och brunkol åt människorna och planeten tror jag det kommer resultera i. Men naturligtvis behöver inte de som leder processen hålla till godo med säck och aska. Tur att man är gammal och van vid hur det brukar gå till.
Ja, hahaha,! skrattet fastnade i halsen.. så är det, som du säger, dina sista rader..
2019-09-28, 17:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Greta utan manus:

Jag vill egentligen inte vara elak mot ett barn. Men det är uppenbart att Greta far illa av allt detta.

Det verkar som att den där videosekvensen postas om och om igen. Är det 20:e gången nu?

Här en annan sekvens från samma presskonferens. Även där Greta utan manus:

https://www.youtube.com/watch?v=RGf-SBar_r4&feature=youtu.be&t=1555

Där gick det något bättre.
2019-09-28, 18:14
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det verkar som att den där videosekvensen postas om och om igen. Är det 20:e gången nu?

Här en annan sekvens från samma presskonferens. Även där Greta utan manus:

https://www.youtube.com/watch?v=RGf-SBar_r4&feature=youtu.be&t=1555

Där gick det något bättre.

Jag kan medge att Gretas engagemang är fint.

Men spridningen av hennes dystopiska världsbild är något helt annat, att hon på riktigt står och säger att jorden mer eller mindre är körd om 8år, måste ju till och med få en sån som du att ramla av stolen. Det är ju fan absurt.

Det är sant att länder som Kina och Indien förstör miljön något fruktansvärt, just detta verkar Greta inte nämna så mycket. Utan hon pratar mest om att "ni" förstör "vår" framtid. Antar att hon menar västerländska vita politiker, i vanlig ordning.
2019-09-28, 18:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Roligt när man tycker att kritik av GT är viral med några tiotusentals visningar på Youtube när gretapositiva eller gretaneutrala videor visas några hundratusentals gånger eller som bäst flera miljoner gånger.

Här en video som jag inte riktigt vet om man ska se den som Greta-positiv eller Greta-negativ eller Greta-neutral. Men den har i alla fall haft över 1,6 miljoner visningar på några dagar:

Citat:
Greta Thunberg sings Swedish Death Metal

https://www.youtube.com/watch?v=CLxpgRqxtEA

Intressant video. Greta sjunger dödsmetall.
2019-09-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
1,5 gradersmålet kommer att missas. Det ser mörkt ut på den fronten. Temperaturen stiger nu väldigt fort och CO2-utsläppen är fortsatt höga. Men förhoppningsvis så klarar man att hålla sig under 2 grader. Helst en trygg bit under 2 grader.
Jag har inte brytt mig om att sätta mig in i detaljerna i Parisavtalet. Och det har väl knappast Greta™ gjort heller. Det har dock Björn Lomborg gjort. Han har granskat siffrorna. Om Parisavtalet följs till punkt och pricka så kommer utsläppen att minska med 1% relativt mot vad som sägs krävas för att uppfylla 2-gradersmålet. Greta™ far alltså land och rike kring för att inskärpa att vi måste uppfylla 1% av vad som egentligen borde vara 100% Vad är det för lallande byfånar som följer den här råttfångaren?
2019-09-28, 18:42
Medlem
Citat:
Greta utan manus:

Jag tycker att man måste ha rätt att kritisera mediefenomenet Greta och det Greta säger och skilja det från det privata barnet Greta. Man kan inte göra ståndpunkter heliga genom att skicka fram ett barn. Sen kanske man ska ha i åtanke att det handlar om just ett barn om man vill bemöta och kritisera barnet. Men man kan ju inte hindra folk från att delta i diskussionen bara för att barnet Greta finns med. Då urholkar vi ju det demokratiska samtalet. Det har lett till polarisering att barnet Greta som fenomen bara kritiserats från vissa, specifika, håll medan andra förmodligen tänkt men inte vågat säga något. Min egen kritik av Greta kan nog sammanfattas i tre punkter: 1. Jag uppfattar det som att hon (eller snarare hennes vuxna fans och förespråkare) underförstått är emot ”marknaden” i sig och vill ha nån slags ”planekonomi” vilket i dagsläget blivit det som ”ändra systemet” eller ”systemskiftet” går ut på. 2. Hon är ett barn som används för att fronta en uppfattning och därmed göra den omöjlig att kritisera eftersom hon är just ett barn. 3. Allt detta tror jag leder till en negativ klimatutveckling då det motverkar de positiva förändringar som redan pågår genom att samtalet nu polariseras och det mesta blir tomma ord och hyllningar eller kritik av barnet Greta.

Att det har blivit såhär med Greta & co tror jag beror på att de finns krafter som länge sett just klimatfrågan som en exklusiv möjlighet till att få ett ekonomiskt ”systemskifte” och känt sig hotade av marknadslösningarnas framgång som framförallt representeras av den ökade användningen av solenergi (sedan ungefär 2012 då solenergi blev billigaste alternativet på i stort sett alla marknader) men även med ökningen av eldrivna fordon och eldrivna motorer generellt sett. (Det finns ju dessutom också organisationer som etablerats under lång tid inom miljöområdet som i princip blivit vinstdrivande ändamål i sig själva och som faktiskt förlorar på en positiv förändring som organisationer betraktat.)
Senast redigerad av FannyImlay 2019-09-28 kl. 18:55.
2019-09-28, 19:15
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FannyImlay
Jag tycker att man måste ha rätt att kritisera mediefenomenet Greta och det Greta säger och skilja det från det privata barnet Greta. Man kan inte göra ståndpunkter heliga genom att skicka fram ett barn.
Ligger mycket i det. Man omöjliggör all kritik och alla motargument genom att skicka fram ett "barn" som påstår sig vilja rädda världen och framtiden för alla andra barn. Vem kan argumentera mot sånt?
Fult och ojuste.
2019-09-28, 19:22
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Greta utan manus:

ja,hon borde bli hämtad senast 14 från förskolan varje dag, sedan åka lådcykel hem med mamsen och baka klimatsmarta kakor och bara mysa i våningen på kungsholmen!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in