Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-29, 14:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag tycker att Greta har väldigt otäcka ögon. Hela hennes uppsyn är faktiskt obehaglig. Hon ser ut som en sådan där elak AI-docka, en sån där som helt saknar mänskliga känslor. Hon utstrålar inte värme eller ens mänsklighet. Jag skulle inte bli förvånad om det finns en lucka i bakhuvudet så att man kan komma åt kretskorten lite smidigare.

Hon utstrålar inte värme eller ens mänsklighet, menar du?:

https://twitter.com/GretaThunberg/status/1161587900947095552

2019-08-29, 14:21
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De har ett stort team. Jag vet inte var alla bor och hur ofta de reser. Men det var i alla fall Boris argument. De hade flugit ändå. Troligen kortare resor, men kanske fler resor istället?

Om personal ur teamet hade flugit ändå så spelar det kanske ingen roll för miljön. Fast omöjligt att säga innan man vet hur mycket de hade flugit annars. De har ett stort team.

Dock här måste man bestämma vad man är ute efter. För oavsett vad Greta gör så får hon kritik:

Ressätt: Hon flyger över.
Argument mot: Det skickar en signal till alla att det är ok att flyga. Och hennes största motståndare ropar: "Hon hycklar! När det passar så flyger hon!"

Ressätt: Hon åker lastfartyg.
Argument mot: "Vet hon inte hur mycket CO2 ett fartyg släpper under en tur över Atlanten? Vet hon inte hur miljöovänliga lastfartyg är?"

Ressätt: Hon seglar.
Argument mot: "Visserligen är själva resan CO2-fri, men besättningen måste minsann flyga för att köra tillbaka båten!"

Det är helt omöjligt för henne att ta sig över Atlanten utan att lämna CO2-avtryck eller utan att få kritik och argument mot. Så denna bit kan hon helt bortse ifrån. Det existerar inget sätt.

Hennes motståndare kommer alltid att hitta argument. Man kan ju tycka ett en tom flygstol eller en hytt i en lastfartyg som ändå ska över Atlanten ger ett litet avtryck, men hennes motståndare kommer då att koncentrera sig på hur mycket CO2 som hela farkosten släpper under hela resan. De anpassar sina argument efter situationen.

Istället får hon titta på andra bitar. En symbolisk resa som ger mycket uppmärksamhet och därmed gynnar hennes kamp (hon är ju en informatör och då är det viktigt med PR)? Samtidigt som hon får kul och får segla över Atlanten med en prins? Ja, självklart. Det självklara valet.

Greta valde helt rätt.

Hon valde definitivt rätt för hennes efterblivna sekt av följare. För klimatets skull kan vi lägga till 60 flygtimmar till henne dock, så hycklar gör hon ändå.
2019-08-29, 14:21
Avslutad
Citat:
Hon utstrålar inte värme eller ens mänsklighet, menar du?:

https://twitter.com/GretaThunberg/status/1161587900947095552

Nej.
https://im.indiatimes.in/content/2018/Dec/greta_thunberg_1545376708.jpg
https://i.ytimg.com/vi/EAmmUIEsN9A/maxresdefault.jpg

Såhär kanske det ser ut under mössan?
https://www.thenational.ae/image/policy:1.681014:1512304371/06313513.jpg
2019-08-29, 14:22
Medlem
Citat:

Dock här måste man bestämma vad man är ute efter. För oavsett vad Greta gör så får hon kritik:

Ressätt: Hon flyger över.
Argument mot: Det skickar en signal till alla att det är ok att flyga. Och hennes största motståndare ropar: "Hon hycklar! När det passar så flyger hon!"

Ressätt: Hon åker lastfartyg.
Argument mot: "Vet hon inte hur mycket CO2 ett fartyg släpper under en tur över Atlanten? Vet hon inte hur miljöovänliga lastfartyg är?"

Ressätt: Hon seglar.
Argument mot: "Visserligen är själva resan CO2-fri, men besättningen måste minsann flyga för att köra tillbaka båten!"

Det är helt omöjligt för henne att ta sig över Atlanten utan att lämna CO2-avtryck eller utan att få kritik och argument mot. Så denna bit kan hon helt bortse ifrån. Det existerar inget sätt.

Stopp och hallå.
Ja, det är faktiskt helt omöjligt att ta sig över Atlanten utan att lämna CO2-avtryck, men ge då fan i att resa över Atlanten om det är så jävla viktigt med klimatet. Det är väl det som hela kampanjen går ut på, att folk inte behöver göra en massa resor och att man ska avstå för att "klimatet kan inte vänta" och "alla pratar om klimatet men är inte beredda att göra något". Men så klart ska Greta också ut och se världen, och då väljer man att göra det på ett sätt där man går runt som en struts och skiter på hela ideologin man har predikat för. Seglingsresan är ett riktigt praktfiasko. Man försöker få det att framstå som att man offrar sig genom att sätta sig på en segelbåt. När sanningen är att det är en riktig överklassresa som knappt går att köpa för pengar och folk hade köat för att få göra den. Ovanpå allt måste man flyga besättning kors och tvärs för att kunna genomföra den och det enda som möjligen hade varit värre miljömässigt är väl att flyga stridsflygplan över Atlanten.

Och ja, hon kan belastas för flygresorna, precis som att man belastas för en flygresa när man är passagerare på ett plan, trots att det är piloten som flyger. Hade man inte tagit båten över så hade man heller inte behövt flyga besättningen.

Detta är ju typiskt så det ser ut från de som predikar. Det är alla andra som ska anpassa sig och avstå från resor.
2019-08-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Och ja, hon kan belastas för flygresorna, precis som att man belastas för en flygresa när man är passagerare på ett plan, trots att det är piloten som flyger. Hade man inte tagit båten över så hade man heller inte behövt flyga besättningen.

Detta är ju typiskt så det ser ut från de som predikar. Det är alla andra som ska anpassa sig och avstå från resor.

Exakt. Hela snacket om flygskam bygger på att CO2-avtrycket av ett stort jetplan slås ut på samtliga som reser med det, helt oavsett att planet hade gjort sin färd även om person X, eller t o m var fjärde person, hade avstått.

Alltså, varje person ses som ansvarig för si och så mycket CO2.
2019-08-29, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag tycker att Greta har väldigt otäcka ögon. Hela hennes uppsyn är faktiskt obehaglig. Hon ser ut som en sådan där elak AI-docka, en sån där som helt saknar mänskliga känslor. Hon utstrålar inte värme eller ens mänsklighet. Jag skulle inte bli förvånad om det finns en lucka i bakhuvudet så att man kan komma åt kretskorten lite smidigare.

Jag förstår inte att inte fler än jag ser det...
Hon har något som liknar tics när folk applåderar och jublar åt henne och det handlar antagligen om hennes autism, att hon inte kan hantera vissa sociala situationer på ett normalt sätt. Hon vill inte att de ska jubla och applådera, hon vill att de ska bli förskräckta och gråta, för att sedan agera i ett tillstånd av kontrollerad panik.

Se hela videoklippet

https://twitter.com/i/status/1041369960436703232

och titta hela tiden in i hennes ögon. Jag ser ingen ondska alls. Klippet är från den 16 september 2018, långt innan hon blev världsberömd.
2019-08-29, 14:32
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ja, det är faktiskt helt omöjligt att ta sig över Atlanten utan att lämna CO2-avtryck, men ge då fan i att resa över Atlanten om det är så jävla viktigt med klimatet. Det är väl det som hela kampanjen går ut på, att folk inte behöver göra en massa resor och att man ska avstå för att "klimatet kan inte vänta" och "alla pratar om klimatet men är inte beredda att göra något".

Vad kampanjen går ut på är att öka uppmärksamheten kring klimatproblemen.

Och störst uppmärksamhet får Greta på plats.

Som jag skrev ovan så kan man se detta som en investering. Man offrar lite CO2 för att vinna tillbaka mångdubbelt med CO2.

Citat:
Hade man inte tagit båten över så hade man heller inte behövt flyga besättningen.

Personal och besättning kring Malizia II skulle flyga ändå. Men andra rutter. Så CO2-mässigt så gjorde detta nog ingen större skillnad.
2019-08-29, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Hon har något som liknar tics när folk applåderar och jublar åt henne och det handlar antagligen om hennes autism, att hon inte kan hantera vissa sociala situationer på ett normalt sätt. Hon vill inte att de ska jubla och applådera, hon vill att de ska bli förskräckta och gråta, för att sedan agera i ett tillstånd av kontrollerad panik.

Se hela videoklippet

https://twitter.com/i/status/1041369960436703232

och titta hela tiden in i hennes ögon. Jag ser ingen ondska alls. Klippet är från den 16 september 2018, långt innan hon blev världsberömd.
Fast är det inte ondska att vilja skrämma upp människor så att de får panik och börjar gråta? I min bok är det inte en kärleksfull handling.

Tittade på klippet och jag vidhåller att hon har kalla känslolösa ögon. Svarta, stirrande.
2019-08-29, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Det är klart att hon får skänka bort dina prispengar. Syftet med lagen är att hindra att vuxna stjäl eller lurar av barn deras tillgångar. Det är inte tillämpligt på Greta, som har startat en global rörelse där hennes ledarskap, trovärdighet, goodwill och ideologi påverkas av att hon skänker bort prispengar och inkomster från böcker. En överförmyndare ska inte kunna påverka uppbyggandet av hennes världsorganisation.
Ja så, finns det luckor i lagen? Kan du bevisa det eller är det bara som du Tror? Finns det någon jurist i tråden som vet säkert? Ganska intressant för den delen.
2019-08-29, 14:53
Medlem
Citat:
Personal och besättning kring Malizia II skulle flyga ändå. Men andra rutter. Så CO2-mässigt så gjorde detta nog ingen större skillnad.

Med tanke på att du precis argumenterat för att när Malizia II blir inhyrda för jobb där flygresor ingår så minskar dom sitt resande ska man väl inte bli förvånad över att du fortsätter på detta spår. Summa kardemumma anser du att Greta försöker säga att om planet lyfter vare sig du bokar biljett eller inte är det helt OK att boka en biljett..
2019-08-29, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Att vuxna stjäl eller lurar av Greta hennes tillgångar är precis vad som händer just nu.
Tänkte just samma sak.
2019-08-29, 14:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Citera gärna mig när du ska bemöta det jag skriver inte annars.

Förlåt då, men det var en fortsättning på ditt resonemang.

Citat:
Greta accepterar att folk måste flyga ibland:

Bra, det visar ju att hon är förnuftig. För helt 0 på flygfronten kan det ju aldrig bli.
Senast redigerad av Merwinna 2019-08-29 kl. 15:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in