2006-02-22, 10:14
Medlem
evolutes avatar
Elektroner som oberoende kvantpartiklar som påverkas av jonerna - Bandstruktur

Egentligen är ju elektronerna inte fria utan de påverkas av den elektrostatiska potentialen från alla jonerna. Eftersom jonerna är arrangerade (i en kristall) i ett periodiskt 3D mönster så får man således en periodisk potential som elektronerna rör sig i. Man kan nu visa att lösningarna till Schrödingerekvationen i ett sådant fall ges av produkten mellan en plan våg (~exp(i*k*r)) och en funktion som har samma periodicitet som potentialen (Blochs sats). En av de kvanttal som beskriver lösningarna till Schrödingerekvationen är den s.k. vågvektorn k. Det parameterrrum som spänns upp av vågvektorerna k_x, k_y och k_z kallas det reciproka rummet. Det periodiska mönstret av joner, gittret, motsvaras av ett gitter i det reciproka rummet, det reciproka gittret. Man kan nu visa att lösningarna inte bara är periodiska i direkta rummet utan även i reciproka rummet. Energin som funktion av k är således periodisk i tre särskilda vektorer k1, k2 och k3. Periodiciteten i det reciproka rummet avgörs av den minsta cell som kan användas som byggsten för det reciproka rummets gitter - den första Brillouinzonen. Enligt ett särskilt schema kan vi konstreura första, andra, tredje, .. Brillouinzonen. Detta är ett viktigt koncept eftersom när man tittar på energin som en funktion vågvektorn k så kommer energin att göra ett hopp vid varje Brillouinzongräns. Således försöker elektronerna att besätta k-punkter så att minimalt antal gränser passeras eftersom det kostar energi.

Bloch-funktioner
Brillouinzoner

Det andra kvanttalet som beskriver lösningarna är det s.k. bandindexet n. Lösningarna till Schrödingerekvationen för elektroner i en potential ges av den s.k. bandstrukturen

E(n,k)

där k är en vektor och n är ett heltal. Det är en funktion i k med flera grenar. Varje band (= varje gren = varje n) kan hålla 2*N elektroner där N är antalet celler i materialet. I ett material med 4 elektroner per cell så kommer således två band att vara helt fyllda. I fri elektronmodellen är

E(k) = hbar^2*k^2/(2*m) (hbar är Plancks konstant / 2*pi)

medan den i den mer kompletta teorin kan ha ett mer komplext utseende.

Bandstruktur

Tittar man på utseendet av E(n,k) nära första Brillouinzongränser finner man att det finns två lösningar som motsvarar lösningar med olika symmetri hos vågfunktionen. Detta ger upphov till ett energigap så att de olika banden är separerade med en viss energi. Lägger vi på ett elektriskt fält kommer elektronerna försöka röra sig inuti banden (så att k förändras). Är banden fulla finns ingenstans att röra sig (Pauliprincipen igen) och ledningsförmågan blir noll - vi har en isolator. För att erhålla ledning i ett sådant material måste man lägga på ett fält som ger så hög energi till elektronerna att de kan hoppa till nästa tomma band - då får man överslag i isolatorn. Man ser att denna situation med enbart fyllda band endast kan uppträda när antalet elektroner per cell är jämnt. Således kan endast grundämnen med jämnt antal valenselektroner, eller ett jämnt antal atomer per cell, vara isolatorer.

Man har här nu ett svar på vad som bestämmer antalet ledningselektroner i en metall: antalet elektroner som ligger i halvfyllda band. Således kommer de flesta 'normala' metaller att ha en ledningselektroner per atom. Man bör därför egentligen skilja på ledningselektron och valenselektron. Exempelvis har aluminium tre valenselektroner men endast en ledningelektron (egentligen ett ledningshål - se nedan).

Energiband

Antag nu att ett antal band är halvulla. Energin för den största energin där elektrontillståndet är fyllt ger då fermienergin och varje halvfullt band kommer att definiera en yta i reciproka rummet som separerar fyllda från ofyllda tillstånd. Mängden av dessa ytor kallas Fermiytan. Ett material kan sägas vara en metall om och endast om en Fermiyta existerar. Fermiytan i fria elektronmodellen är en sfär, för alkalimetaller har vi något deformerade sfärer medan vi för ex. Au har en väldigt deformerad sfär.

Exempel på fermiytor

Animation av Fermiytan för Au

För metaller med flera valenselektroner som Al, Mg eller Be så kommer flera band att vara halvfyllda och man får en uppsättninga av ytor enligt nedan. Fermiytornas betydelse blir tydlig av diskussionen ovan där vi sa att endast elektronerna med energi ~ E_F bidrar till elektronegenskaperna för metaller. Således bestämmer fermiytans form de flesta metallegenskaper. Exempelvis rör sig elektroner i ett magnetfält på slutna kurvor som är vinkelräta mot Fermiytan (detta ger faktiskt ett sätt att mäta Fermiytans struktur).

Vi nämnde tidigare att man ofta använder konceptet med effektiv massa. Eftersom elektroner i ett band kan svara på yttre krafter på ett lite märkligt sätt så definierar man en effektiv massa

m' = hbar^2/(d^2 E/ dk^2)

vilket gör att att kraftekvationen blir den gamla hederliga Newtons andra lag a = F/m. Notera nu att m' mycket väl kan vara negativ vilket gör att elektroner med negativ elektronmassa svarar på ett elektriskt fält som att de vore positivt laddade. Vi har då positiva laddningsbärare som ofta kallas hål (se nedan).

Vi såg tidigare att Hall-koefficienten kan vara negativ vilket skulle tyda på att man kan ha positiva laddningsbärare. Hur kan detta inträffa? Hos ex Aluminium är Fermiytan i första och tredje Brillouinzonen elektronlik medan ytan i andra zonen är hål-lik. Det fyllda första bandet med två elektroner kommer inte att ge något bidrag till strömmen (eftersom det inte finns några lediga tillstånd) och det tredje bandet är nästan tomt så allt vi har kvar är ett hål i andra bandet. Man får då både rätt storlek och tecken på Hall-koefficienten för aluminium.

Vidare kan man visa att man kan beskriva fysiken för ett elektronband utifrån endera de fyllda eller de ofyllda tillstånden. De ofyllda tillstånden beteer sig också som elektroner med positiv laddning, hål. I halvledarfysik är detta ett mycket vanlig koncept där man dopar material med elektroner eller hål genom att införa orenheter i materialet som endera donerar en valenselektron (elektron) eller accepterar en valenslektron (hål). I ett rent material skulle elektronerna och hålen alltid att vara lika många.

Det var några grundläggande fakta om elektroner i metaller. Vi har då ändå inte gått in på några som helst detaljer och här ännu inte inkluderat några effekter av elektronernas ömsesidiga växelverkan, av tau:s beroende av elektrondistributionen och av att gittret (jonerna) inte är statiskt.
Citera
2006-02-22, 10:37
Medlem
Trevlig morgonläsning, på en föreläsningsfri dag!
Just detta ämne har jag faktiskt aldrig stött på, i utredd form, under mina studier. Vare sig inom den fysikaliska eller oorganiska kemin. Men det kanske dyker upp så småningom.

Bra jobbat!
Citera
2006-02-22, 12:18
Medlem
fbes avatar
Jag har fått intrycket att olika vetenskapliga discipliner har olika definitioner på vad en metall är. Jag har inte pluggat kemi på någon hög nivå, men jag har inom astronomin fått lära mig att astrofysiker räknar allt tyngre än helium till metaller. Det har att göra med vilka ämnen som bildas i stjärnor, respektive fanns där före stjärnorna.
Citera
2006-02-22, 12:53
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Jag har fått intrycket att olika vetenskapliga discipliner har olika definitioner på vad en metall är. Jag har inte pluggat kemi på någon hög nivå, men jag har inom astronomin fått lära mig att astrofysiker räknar allt tyngre än helium till metaller. Det har att göra med vilka ämnen som bildas i stjärnor, respektive fanns där före stjärnorna.

Ja, det har jag hört en astrofysiker säga på en föreläsning, men det är egentligen lite olyckligt. Kunde de inte hittat på en egen benämning?
Citera
2006-02-23, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Trevlig morgonläsning, på en föreläsningsfri dag!
Just detta ämne har jag faktiskt aldrig stött på, i utredd form, under mina studier. Vare sig inom den fysikaliska eller oorganiska kemin. Men det kanske dyker upp så småningom.

Bra jobbat!

Jag tror inte det dyker upp inom kemin, faktiskt.
Ämnet i fråga är fasta tillståndet fysik (solid state physics), populärt kallat FTF. Ryms som en delmängd inom det vidare begreppet condensed matter physics. Och idag är ett av de viktigaste områdena inom FTF halvledarfysik.

Jag minns från föreläsningarna i FTF nån gång i tiden en del av det evolute nämner. Speciellt viktiga begrepp är Fermienergi och Fermiytor, reciprokt gitter, och alldeles särskskilt fononer (kvantiserade gittervibrationer). Fononer spelar en viktig roll i förklaringarna till egenskaper och fenomen hos fasta ämnen.

Minns att den där föreläsaren liknade en speciell Femiyta vid gristryne. Varpå jag raskt döpte den till gristrynefunktionen.

För kemisten som tittar på fasta ämnens ytfärg och glans (reflektionsfärg) har detta faktiskt betydelse. Det kan visas matematiskt (googla) utifrån Maxwells ekvationer + lite till att reflektionskoefficienten är en funktion av ämnets komplexa konduktivitet. Och färgen är beroende av dispersionsrelationer, dvs reflektionskoefficientens frekvensberoende.

Evolute får rätta mig om jag har fel, det var många år sedan. Och *host* FTF var nog inte riktigt mitt favoritämne.
Det är imponerande att man kan beräkna ämnens egenskaper mha kvantmekanik.
Citera
2006-02-23, 16:29
Medlem
evolutes avatar
Ett grundläggande men roligt exempel från teorin om Fermiytor och Brillouinzoner.

Förarbete

I reciproka rummet definieras första Brillouinzonen av att man drar linjer från en gitterpunkt till närliggande gitterpunkter och bisekterar dessa med plan.

Mer matematiskt.

Runt den valda gitterpunkten kommer dessa plan att avgränsa en volym som är första Brillouinzonen och ytan själv är första Brillouinzongränsen. Antag nu att vi löser Schrödingerekvationen för fria elektroner. Man finner då att tillåtna vågvektorer är separerade i reciproka rummet med avståndet 2*pi/L, där L är kristallens makroskopiska linjära dimension, så att densiteten av k-punkter är L^3/(2*pî)^3 = V/(8*pi^3) där V är kristallens volym. Notera att längdenheten i reciproka rummet är inversa meter. Man vill nu ange k-värden för alla N elektrontillstånd i kristallen. Eftersom energin för ett elektrontillstånd med vågvektor k ges av E = hbar^2*k^2/(2*m) så ser man att totala energin blir minimal om man låter de besatta tillstånden utgöra en sfär i reciproka-rummet - Fermisfären. Vad blir denna sfärs radie k_F? Vi måste ha

antal elektroner = elektroner per k-punkt gånger k-punkter per reciprok volym gånger reciprok volym som innehåller N elektroner.

I matematiska termer blir det

N = 2 * V/(8*pi^3)^* 4*pi*k_F^3/3 (2 kommer av två olika spinntillstånd per k-punkt)

så att radien i Fermisfären ges av

k_F = (3*pi^2*N/V)^(1/3).

Storleken på Fermisfären beror alltså bara på elektronkoncentrationen N/V i materialet.

Nu har vi alltså antagit att Fermiytan är helt sfärisk - ett resultat som gäller bra för alkalimetaller och till viss del för ex. Cu. Låt oss använda en liten ingrediens från teorin om bandstruktur: vid Brillouinzongränserna sker ett hopp i elektronenergi, man har ett energigap. Det kostar alltså energi för Fermisfären (de ockuperade elektrontillstånden) att korsa en Brillouinzongräns. Det är således något vi vill undvika.

Koppar har yt-centrerad kubisk struktur (förkortat FCC) med gitterparameter 3.61 Å. För en FCC struktur har första Brillouinzonen formen av en trunkerad oktahedron. Det minsta avståndet till första Brillouinzongränsen är

G_min = sqrt(3)*(pi/a)

där a är gitterparametern. Får Fermisfären för koppar plats inuti första Brillouinzonen (förkortat BZ)? Vi har, med N/A = 4/a^3 vilket är giltig för FCC strukturen som har 4 atomer per kubisk enhetscell och monovalenta metaller,

k_F = (3*pi^2*4/a^3)^(1/3) = (12/pi)*(pi/a) = 1.56 (pi/a) < 1.73 (pi/a) = G_min

Alltså får den plats inuti första BZ.

Tillämpning

Zink är lösligt i koppar i hela intervallet 0 % - 100 % så att vi kan skapa legeringen Zn_xCu_(1-x) för x mellan 0 och 1. Eftersom Zink är en divalent metall kan vi således variera den effektiva valensen kontinuerligt mellan 1 och 2 i denna legering. För vilken koncentration x av Zn kommer Fermisfären att tangera första BZ-gränsen? Vi får villkoret

(12*(1+x)/pi)^(1/3) = sqrt(3)

vilket ger x = pi*sqrt(3)/4 - 1 = 0.36.

Tittar man experimentellt på denna legeringen så finner man att en fasomvandling till rymd-centrerad kubisk struktur (BCC) sker vid 0.38. Varför? Jo, för att BCC endast har två atomer per enhetscell istället för 4 och dess första BZ har formen av en rombisk dodekaeder med ett minsta avstånd till första BZ-gränsen på

G_min = sqrt(2)*(pi/a)

vilket tillåter en koncentration x som ges av

(6*(1+x)/pi)^(1/3) = sqrt(2) eller x = pi*sqrt(2)/3-1 = 0.48.

Genom att materialet genomgår en fasövergång slipper Fermiytan alltså korsa BZ-gränserna och man sparar energi. Det är intressant hur väl vi kan förutsäga dessa fasomvandlingar med frielektronteori och mycket lite bandteori.

Men historien slutar inte där. Experimentellt finner man att ytterligare en fasomvandling till en komplex struktur sker vid x = 0.50, mycket nära x=0.48 där frielektron-Fermisfären vill korsa 1:a BZ-gränsen för BCC. Man kan faktiskt förutsäga fyra olika fasomvandlingar i detta system med ganska god noggrannhet genom att upprepa dessa beräkningar.

Detta exempel visar hur relativt enkla modeller i fasta tillståndets fysik kan modellera verkliga material. Exempelvis är ju mässing en koppar/zink-förening mex x=0.5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in