2019-01-25, 11:15
Medlem
AslakVikingssons avatar
Hej! En släkting till mig har hamnat i en situation jag undrar över om det är rätt eller ej. Hon skaffade sig en hyreslägenhet i en annan stad. Skrev på kontrakt och rubbet. Sedan blev hon erbjuden ett bättre jobb i sin nuvarande stad och sa då upp den lägenhet hon precis tecknat.

Självklart får hon betala dom 3 månader som uppsägningstiden gäller då hon inte kommer flytta. Men nu då när lägenheten är uppsagd så säger hyresvärlden att hon måste teckna ett el abonnemang för dom 3 månader uppsägningstiden är även om hon aldrig ens kommer sätta sin fot där. Kan hyresvärden kräva det?
Citera
2019-01-25, 11:19
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AslakVikingsson
Hej! En släkting till mig har hamnat i en situation jag undrar över om det är rätt eller ej. Hon skaffade sig en hyreslägenhet i en annan stad. Skrev på kontrakt och rubbet. Sedan blev hon erbjuden ett bättre jobb i sin nuvarande stad och sa då upp den lägenhet hon precis tecknat.

Självklart får hon betala dom 3 månader som uppsägningstiden gäller då hon inte kommer flytta. Men nu då när lägenheten är uppsagd så säger hyresvärlden att hon måste teckna ett el abonnemang för dom 3 månader uppsägningstiden är även om hon aldrig ens kommer sätta sin fot där. Kan hyresvärden kräva det?
Man får ett anvisning avtal av den som äger elnät, brukar ha betydligt högre kWh kostnad.
Så man skall inte behöva gör nått.
Citera
2019-01-25, 11:21
Medlem
AslakVikingssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Man får ett anvisning avtal av den som äger elnät, brukar ha betydligt högre kWh kostnad.
Så man skall inte behöva gör nått.

Okej för enligt hyresvärden så säger dom att hon "måste" teckna sig på ett el abonnemang för dom 3 månaderna även om hon inte bor där. Att man får betala det förstår jag. Men att tvingas teckna sig på ett abonnemang lät konstigt.
Citera
2019-01-25, 11:28
Medlem
sebastian66s avatar
Knasig och komplicerad hyresvärd.Av vilken anledning ska man behöva teckna 1 avtal
med elbolaget om man inte ska bo där jävla nonsens ideer.
Man kan tex hyra 1 lägenhet utan att ha el ström eller något utan man endast hyr lägenheten.
Om det är 1 hyresfastighet så kan inga rör frysa som det kan göra i hus för fastigheten är redan uppvärmd av ägaren.
Summan det i detta fall kan handla om är kanske 500:- så för mig en jävla vidrig hyresägare han kunde bara hålla käft och vara glad han får in 3 gratishyror.
Se till att ingen hyr lägenheten på 3 månader för i detta fall betalas hyran så då ska han heller inte ha nyckel till lägenheten
Citera
2019-01-25, 11:51
Medlem
AslakVikingssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Knasig och komplicerad hyresvärd.Av vilken anledning ska man behöva teckna 1 avtal
med elbolaget om man inte ska bo där jävla nonsens ideer.
Man kan tex hyra 1 lägenhet utan att ha el ström eller något utan man endast hyr lägenheten.
Om det är 1 hyresfastighet så kan inga rör frysa som det kan göra i hus för fastigheten är redan uppvärmd av ägaren.
Summan det i detta fall kan handla om är kanske 500:- så för mig en jävla vidrig hyresägare han kunde bara hålla käft och vara glad han får in 3 gratishyror.
Se till att ingen hyr lägenheten på 3 månader för i detta fall betalas hyran så då ska han heller inte ha nyckel till lägenheten

Ja det är på bottenvåningen av ett fem våningshus så rören lär ju knappast frysa.

Ska dom jävlas så här ska vi självklart se till så ingen får flytta in där på 3 månader. Konstig regel.
Citera
2019-01-25, 13:02
Moderator
Briasccas avatar
Om det är ett villkor för hyresavtalets giltighet att man måste ha ett elavtal så måste man teckna ett sådant. Står det inte i hyresavtalet måste man det inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in