• 1
  • 2
2019-01-25, 10:42
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieMorra
Jag vet ärligt talat inte, men om det inte är obligatoriskt så är min fråga ganska meningslös. Så vi antar att det är obligatoriskt, eller att institutionen säger att det inte är obligatoriskt men att det de facto är det. Vart vänder man sig? Vi antar att jag pratat med den kursansvarige men att denne vägrat ändra i materialet.

Lite intressant är ju också vad som krävs för att ett material skall anses som obligatoriskt.
Oavsett vilket så är det kursansvarig som anger vilket material som kursen är byggd runt. Det finns inget som säger att lärosätet måste stå för kursmaterial. Jag har köpt kursmaterial för säkert 7-8000 kr. Dessa brukar oftast gå att sälja efter kursen så den faktiska kostnaden är betydligt lägre.

Då tycker jag ett betydligt större problem är kursmaterial som inte finns att få tag på. Vi fick en bok till psykologin som krävdes för kursen. Den fanns varken på lärosätets bibliotek eller att beställa någonstans. Kursansvarige nonchalerade oss totalt och menade att det är vårt ansvar att få tag i materialet. Boken gick inte ens att beställa utomlands.
Citera
2019-01-25, 11:02
Medlem
Ut med namnet på universitet!
Citera
2019-01-26, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om inlämnade av uppgifterna krävs gör att få godkänt på kursen så är det obligatoriskt. Om det bara är träning inför tentan så är det inte obligatoriskt.

Jag ska kolla upp nästa gång jag har föreläsning om det krävs att vi gör övningarna för att få godkänt. Om det krävs, har universitetet i så fall brutit mot någon lag? Vem skall man i så fall ta upp det med?
Citera
2019-01-26, 16:31
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Jag ska kolla upp nästa gång jag har föreläsning om det krävs att vi gör övningarna för att få godkänt. Om det krävs, har universitetet i så fall brutit mot någon lag? Vem skall man i så fall ta upp det med?
Återigen; det är ingen självklarhet att kursmaterial är gratis.
Citera
2019-01-26, 17:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Universitetet har inte brutit mot någon lag, även om de kräver att man använder ett specifikt verktyg eller en specifik kursportal.
Ditt problem verkar vara att du lånar (eller kopierar?) kurslitteratur, och därmed inte får tillgång till den i kurslitteraturen ingående lärandeportalen. Om så är fallet har du samma problem som den som väljer att använda en annan upplaga av läroboken, det som man missar får man jaga upp på annat sätt.

När deltagande i lärandeportalens övningar är obligatoriska moment har du givetvis ett bekymmer.

Däremot kan man ha överenskommelser med studerandeorganisationen (på universitets- fakultets- eller institutionsnivå om tillgång till den här sortens verktyg. I det läget (det kan vara vettiga pedagogiska verktyg, till exempel) brukar institutionerna ha konton för studenterna att dela ut.
Citera
2019-01-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Återigen; det är ingen självklarhet att kursmaterial är gratis.

Men det borde ändå vara en viss skillnad om övningarna är obligatoriska?
Jämför med om övningarna hade funnits i en bok istället, då hade tentan inte varit att man gör just de övningarna, utan att man hade tillägnat sig själva kunskapen. Om övningarna är obligatoriska så är det ju som om man tar betalt för själva tentan

Jag hade naturligtvis inte protesterat om man använt övningarna ur en lärobok som man kan låna, köpa begagnad eller ny. Men enda sättet att komma åt de här övningarna är att köpa en onödigt dyr kursbok för att på det sättet få tillgång till en övningsportal.
Senast redigerad av EddieMorra 2019-01-26 kl. 17:43. Anledning: Förtydligande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in