Citat:
Ursprungligen postat av
Trillske
Funderade kring vad jag eventuellt missat, och då slog det mig: sign on! Varför pratar man inte om detta? En klumpsumma på 50k-100k man tex kan använda som några veckors semester innan tjänsten träder i kraft.
Det blir ju orimligt om man går via rekryterare, men låter ganska givet att be om annars.
Någon som fått bonus vid sign? Vad fick ni? Var det ert förslag eller företagets?
Jag har fått sådana erbjudanden vid tre tillfällen. Alltid rekryterande parts förslag.
En, tre och fyra månadslöner. I samtliga fall har det dock varit tal om utbetalt efter ett visst antal månader på tjänsten. I fallet sex månader var det dessutom menat som incitament för att jag skulle bryta ett ingånget avtal med en annan arbetsgivare. Jag hade alltså valt arbetsgivare B istället för A och A trodde tydligen att det enbart handlade om pengar.
Jag förstår inte varför det skulle vara orimligt via rekryterare, i samtliga mina fall har det varit frågan om headhunting.
Fast en sådan utbetalning punktbeskattas ju, så jag förstår inte riktigt hur du menar att skatten inte skulle slå? Visst, det går säkert att bluffa sig runt, men om man skall följa lagar och regler så är det egentligen ingen direkt skillnad jämfört med lön.