• 1
  • 2
2019-01-24, 04:41
Medlem
Trillskes avatar
Reflekterade lite kring senaste bytet av jobb där jag i vanlig ordning mer eller mindre backat in i erbjudandet på grund av att jag faktiskt inte är så himla intresserad är tusenlappar här och där när marginalskatten är >50% (varje tusenlapp sätter stor press på arbetsgivaren, i förlägningen dig, och ger väldigt lite i plånboken). Generellt kommer jag fram till att det även rent ekonomiskt är mer fördelaktigt att skapa större utrymme utanför tjänsten (pga tex egna bolag).

Funderade kring vad jag eventuellt missat, och då slog det mig: sign on! Varför pratar man inte om detta? En klumpsumma på 50k-100k man tex kan använda som några veckors semester innan tjänsten träder i kraft.

Det blir ju orimligt om man går via rekryterare, men låter ganska givet att be om annars.

Någon som fått bonus vid sign? Vad fick ni? Var det ert förslag eller företagets?
Citera
2019-01-24, 05:08
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Funderade kring vad jag eventuellt missat, och då slog det mig: sign on! Varför pratar man inte om detta? En klumpsumma på 50k-100k man tex kan använda som några veckors semester innan tjänsten träder i kraft.

Det blir ju orimligt om man går via rekryterare, men låter ganska givet att be om annars.

Någon som fått bonus vid sign? Vad fick ni? Var det ert förslag eller företagets?

Jag har fått sådana erbjudanden vid tre tillfällen. Alltid rekryterande parts förslag.

En, tre och fyra månadslöner. I samtliga fall har det dock varit tal om utbetalt efter ett visst antal månader på tjänsten. I fallet sex månader var det dessutom menat som incitament för att jag skulle bryta ett ingånget avtal med en annan arbetsgivare. Jag hade alltså valt arbetsgivare B istället för A och A trodde tydligen att det enbart handlade om pengar.

Jag förstår inte varför det skulle vara orimligt via rekryterare, i samtliga mina fall har det varit frågan om headhunting.

Fast en sådan utbetalning punktbeskattas ju, så jag förstår inte riktigt hur du menar att skatten inte skulle slå? Visst, det går säkert att bluffa sig runt, men om man skall följa lagar och regler så är det egentligen ingen direkt skillnad jämfört med lön.
Senast redigerad av EckiEcki 2019-01-24 kl. 05:10.
Citera
2019-01-24, 07:16
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag har fått sådana erbjudanden vid tre tillfällen. Alltid rekryterande parts förslag.

En, tre och fyra månadslöner. I samtliga fall har det dock varit tal om utbetalt efter ett visst antal månader på tjänsten. I fallet sex månader var det dessutom menat som incitament för att jag skulle bryta ett ingånget avtal med en annan arbetsgivare. Jag hade alltså valt arbetsgivare B istället för A och A trodde tydligen att det enbart handlade om pengar.

Jag förstår inte varför det skulle vara orimligt via rekryterare, i samtliga mina fall har det varit frågan om headhunting.

Fast en sådan utbetalning punktbeskattas ju, så jag förstår inte riktigt hur du menar att skatten inte skulle slå? Visst, det går säkert att bluffa sig runt, men om man skall följa lagar och regler så är det egentligen ingen direkt skillnad jämfört med lön.

I vilken branchoch på vilken nivå var det?
Citera
2019-01-24, 07:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
I vilken branchoch på vilken nivå var det?

IT. Rollerna IT-samordnare, SAP Basis Konsult, Service Area Manager.

Sedan slår det mig nu att ”tre månadslöner” betalades ut på en gång, men var villkorade till att jag stannade minst nio (har jag för mig) månader. Det var nästan tjugo år sen.
Citera
2019-01-24, 09:26
Medlem
Trillskes avatar
Menar absolut inte att det är skattemässigt fördelaktigt, däremot skulle jag personligen uppskatta detta mycket mer än någon tusenlapp extra i plånboken per månad. Antar att detta kan skilja om man är mer rotad och följer den årliga inflationsjusterade % löneökningen varje år, men jag jobbar inte riktigt så (än så länge).

Med rektyrerare menar jag bara att sign on går ju då till dem. De kan ofta få tex 100k för rekryteringen. Klart man skulle kunna dela upp den summan.

Villkoret på nio månader lät fint, man har ju ändå inget intresse av att hoppa runt snabbare än så.
Citera
2019-01-24, 09:52
Medlem
Vanstertrollets avatar
Sign on bonusar existerar i princip bara i sportvärlden.
Citera
2019-01-24, 11:59
Medlem
I princip fick jag detta vid ett tillfälle.
Jag fick som nyanställd erbjudande om betald semester (25 dagar). Kravet var att jag stannade i fem år. Annars blev jag återbetalningsskyldig.
Jag stannade i 4år, 11månader o två veckor när jag fick erbjudande om frivillig uppsägning mot ett avgångsvederlag.
Ett bra jobb. Fick både extra betalt för att börja samt sluta. Bäst av allt var att jag fick gå på dagen med bibehållen lön under uppsägningstiden.
En riktigt bra sommar innan jag satte mig i skolbänken.
Citera
2019-01-24, 12:43
Medlem
ps870s avatar
När jag bytte jobb en gång valde jag mellan 2 olika bolag. Samma tjänst och ungefär samma lön och villkor. När jag berättade att jag sökte 2 jobb erbjöd det ena företaget att betala ut en extra månadslön om jag började hos dem.
Citera
2019-01-24, 12:46
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
I princip fick jag detta vid ett tillfälle.
Jag fick som nyanställd erbjudande om betald semester (25 dagar). Kravet var att jag stannade i fem år. Annars blev jag återbetalningsskyldig.
Jag stannade i 4år, 11månader o två veckor när jag fick erbjudande om frivillig uppsägning mot ett avgångsvederlag.
Ett bra jobb. Fick både extra betalt för att börja samt sluta. Bäst av allt var att jag fick gå på dagen med bibehållen lön under uppsägningstiden.
En riktigt bra sommar innan jag satte mig i skolbänken.

Fast det låter som förskottssemester vilken är väldigt vanligt.
Citera
2019-01-24, 12:57
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Sign on bonusar existerar i princip bara i sportvärlden.

Absolut inte. Nu är kanske Sverige inte störst på detta, men runtom i världen (och speciellt i USA) är det vanligt med dels "hittelön" för de som föreslår kandidater som sedan anställs och en bonus för de som fyller efterfrågade positioner/tjänster. I bolagsledningen är det vanligt förekommande men jag har varit med om att man erbjuder en bra slant ned på projektledarnivå till den som tar anställning.
Citera
2019-01-24, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Absolut inte. Nu är kanske Sverige inte störst på detta, men runtom i världen (och speciellt i USA) är det vanligt med dels "hittelön" för de som föreslår kandidater som sedan anställs och en bonus för de som fyller efterfrågade positioner/tjänster. I bolagsledningen är det vanligt förekommande men jag har varit med om att man erbjuder en bra slant ned på projektledarnivå till den som tar anställning.

Rekryteringsbonusar har jag haft på alla mina jobb jag haft. En summa man får om man föreslagit en person som sedan anställts (i bland också krav att personen ska jobba 6mån innan bonusen betalas ut).
Citera
2019-01-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Fast det låter som förskottssemester vilken är väldigt vanligt.
Inte 1989.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in