2019-02-23, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Förstår inte vad uppståndelsen handlar om? Ska skulden läggas på KA nu för att SR hann skjuta sig eller vad är det frågan om? Ingen hade ju kunnat hindra honom!

Vi har antagit från liven att SR satt i poolen eller nära poolen med gevären redo och när han ser ljus från en bil så stänger han snabbt liven och troligen är han död bara några få sekunder efter det.
Troligen hade han gjort samma sak om han hade hört något annat ljud för då hade han misstänkt att det var polisen som kom.
Den som tror något annat är enbart korkad för det framgår så tydligt av liven vad SR hade bestämt sig för. Han hade mördat två barn och tänkte inte låta sig tas levande! Han sa det själv.

Från liven.
Ingen kan hjälpa mig nu. Ni måste fatta, jag tänker inte sitta inne i ett helt jävla liv för att jag har dödat grabbarna.
Jag har två bössor här nu, jag kommer lägga mig i poolen och bara dö. Jag ville bara berätta hur sista tiden har varit, och ingen fattar och nu tror jag att snuten kommer. Vi hörs, hejdå.

Ingen bil kan smyga ljudlöst fram en mörk kväll i ett så glesbebyggt område även om den hade haft släckta lyktor. Det är dessutom grusväg fram till SR:s hus. Knastrar bra när man rullar på det.
Antar att även polisen körde dit med dom vanliga lyktorna på för det var kväll och mörkt ute och det finns vad jag vet ingen gatubelysning utefter vägen så man ser en bil närma sig på långt håll från SR:s hus.

Oavsett vem som hade kommit dit först, KA, grannen kanske kom hem, en vän körde dit för att försöka stoppa honom eller polisen så hade INGEN hunnit stoppa honom för han var redo för att skjuta sig direkt om han märkte att någon kom.
Vi som har sett liven vet hur bråttom han fick och att han trodde att det var polisen som kom så varför försöka lägga skulden på KA?

Det här är inget avsnitt i CSI eller Criminal minds där polisen har oändliga resurser och kan få ut folk blixtsnabbt mitt ute i ingenstans med mörkerglasögon och smyga sig fram osedda.
Det här är tyvärr verkligheten och tack och lov händer det väldigt sällan att utgången blir dubbelmord på två små barn och att mördaren tar sitt liv direkt efteråt, men det händer och har hänt förut.

Stackars K*rin som fick dig runt halsen, finns nog inte en sund person i kris som hade önskat sig dig som talesman. Du är så uppfylld av avsky och äckel i dig själv, mot dig själv, så din text och läsförmåga blir därefter, totalt verklighetsfrånvänd endast insvept i ett totalt mörker som nog inte alls har med tragedin eller SR vansinnesdåd att göra.

Polisen får flertalet med larm om två mord och ett pågående självmord. En labil person sitter öppet på facebook och sänder information om vad som hänt och vad som ska komma att hända. Givetvis kan inte polis agera utifrån att faktan är sann, att mannen skjutit två barn och dom är döda och att han strax ska knäppa sig själv. Så fungerar inte pågående polisinsatser.

Detta blir givetvis ett prio ett ärende för både polis och ambulans, en samverkan sker mellan de olika aktörerna. Man vet att vapen eventuellt finns tillhanda så först på plats i sådana ärenden ska vara polis som har polislagen på sin sida och ska säkra platsen för eventuellt andra i omgivningen likaväl som för andra insatser än polis. Det är inte bara till SR man vill man vill även se till barnen, att SR skjutit dem kan man inte med säkerhet veta inte heller att barnen är döda utan möjlighet att kunna räddas. Många avvägningar ska göras med allt vad det innebär och självklart är säkerheten viktig när en man i desperation sitter med vad han säger två skjutvapen tillhanda, i sådana lägen äger polisen händelsen så varken ambulans eller räddningstjänst eller K*rin ska vara först på plats i en så pass riskfylld situation. Finns otroligt mycket juridik att förhålla sig till i lägen vid pågående självmord med skjutvapen, varje instans såsom ambulans, räddningstjänst och polis har sin juridiska manual att följa men polisen har de största befogenheterna och givetvis polislagen i ryggen vilket de andra aktörerna inte har.

Lite små grundprinciper vid pågående självmord är bl a tyst framkörning, spärra av området för att säkra omgivning och framförallt frys läget vilket är helt självklara och allmänt kända principer utan att ha det minsta med CSI program att göra. Ingen kan resonera som dig, mannen tänker skjuta sig själv, han har bestämt sig snörvlar han på streamen så vi polismän kan inget göra, låt därför karln skjuta sig själv så åker vi dit sen och plockar upp efter honom och hoppas att grannar och eventuella personer i huset klarar sig för SR säger ju faktiskt bara att han dödat barnen och har endast sig själv kvar att skjuta så läget är under kontroll.

Att K var på platsen 20 minuter själv enligt vittnen i tråden är bedrövligt, en enorm fara för henne för i liven går allt ut på henne. Tanken har aldrig slagit dig att SR kanske skulle noterat att det inte var polis som kom brännande upp på gården utan att det var just K*rin och vad han då skulle gjort vet ingen men alla borde förstå att K var i en fullkomligt livsfarlig situation ensam cirka 20 min(om det stämmer) med en man som var så illa däran att han kan skjuta sina egna barn och sig själv. K*rin var som sagt var i livsfara och med henne många andra runtomkring som kunde gjort som Karin. Vad som hänt om Karin inte dykt pp vet ingen, hade SR kunnat gripas innan skottet mot sig själv, hade polisen fått tag i en förhandlare för förhandlare finns vid sådana här situationer, hade polis kunnat smyga sig på fått kontroll över de två vapnen som låg i närheten för de vapnen hade SR inte i handen under sändning.

Finns otroligt mycket att undra över och tydligen gör folket så, så pass mycket att polisen måste bemöta frågorna i media under pågående utredning och försvara sig själva mot ”rykten” som cirkulerar. För om du läser artikeln igen ser du att Danielsson är i försvarsställning och bemöter polisens agerande med de patetiska orden, vi mamman och mina polismän var nästan på plats samtidigt och som inte det skulle räcka vill polisen förmedla att K inte kände till läget och att hon inte blivit förhörd förän nu i dagarna pga ”medmänsklighet” men också pga polisiära skäl. Vad är dom polisiära skälen till att första person på plats inte förhörs, medmänsklighet? Nej den köper jag inte.

Det finns två aspekter här, SR hann skjuta sig själv utan att polis ens nådde till platsen men det gjorde K och utan minsta lilla blinkning kan man dra slutledningsförmågan att K svävade i livsfara. Det är det artikeln går ut, ett polisiärt försvarstal. Inte din sedvanligt bittra slutledningsförmåga som endast får en att rysa av obehag runt dina inlägg. Fy fan vilket mörker att få dig som försvarare och förhoppningsvis är K helt omedveten om dig för du gör mer skada än nytta, mycket mera skada. Jag har inget hopp på en saklig debatt ifrån dig utan jag räcker över pennan till dig där du nu får möjligheten att återigen spy gallainlägg, mer än så förväntar jag mig inte av dig.
Senast redigerad av dvara 2019-02-23 kl. 11:50.
Citera
2019-02-23, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara
Stackars K*rin som fick dig runt halsen, finns nog inte en sund person i kris som hade önskat sig dig som talesman. Du är så uppfylld av avsky och äckel i dig själv, mot dig själv, så din text och läsförmåga blir därefter, totalt verklighetsfrånvänd endast insvept i ett totalt mörker som nog inte alls har med tragedin eller SR vansinnesdåd att göra.
.

"Mycket liv för lite ull, sa kärringen som klippte grisen"... det måste ha tagit dig ganska lång tid att skriva just ingenting. Inget av värde. Avsky och äckel är det enda dubbel-barnamördaren gjort sig förtjänt av.
Citera
2019-02-23, 12:14
Medlem
Vart är dödsannonserna för barnen?
Citera
2019-02-23, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dvara

Polisen får flertalet med larm om två mord och ett pågående självmord. En labil person sitter öppet på facebook och sänder information om vad som hänt och vad som ska komma att hända. Givetvis kan inte polis agera utifrån att faktan är sann, att mannen skjutit två barn och dom är döda och att han strax ska knäppa sig själv. Så fungerar inte pågående polisinsatser.

Detta blir givetvis ett prio ett ärende för både polis och ambulans, en samverkan sker mellan de olika aktörerna. Man vet att vapen eventuellt finns tillhanda så först på plats i sådana ärenden ska vara polis som har polislagen på sin sida och ska säkra platsen för eventuellt andra i omgivningen likaväl som för andra insatser än polis. Det är inte bara till SR man vill man vill även se till barnen, att SR skjutit dem kan man inte med säkerhet veta inte heller att barnen är döda utan möjlighet att kunna räddas. Många avvägningar ska göras med allt vad det innebär och självklart är säkerheten viktig när en man i desperation sitter med vad han säger två skjutvapen tillhanda, i sådana lägen äger polisen händelsen så varken ambulans eller räddningstjänst eller K*rin ska vara först på plats i en så pass riskfylld situation. Finns otroligt mycket juridik att förhålla sig till i lägen vid pågående självmord med skjutvapen, varje instans såsom ambulans, räddningstjänst och polis har sin juridiska manual att följa men polisen har de största befogenheterna och givetvis polislagen i ryggen vilket de andra aktörerna inte har.

Lite små grundprinciper vid pågående självmord är bl a tyst framkörning, spärra av området för att säkra omgivning och framförallt frys läget vilket är helt självklara och allmänt kända principer utan att ha det minsta med CSI program att göra. Ingen kan resonera som dig, mannen tänker skjuta sig själv, han har bestämt sig snörvlar han på streamen så vi polismän kan inget göra, låt därför karln skjuta sig själv så åker vi dit sen och plockar upp efter honom och hoppas att grannar och eventuella personer i huset klarar sig för SR säger ju faktiskt bara att han dödat barnen och har endast sig själv kvar att skjuta så läget är under kontroll.

Att K var på platsen 20 minuter själv enligt vittnen i tråden är bedrövligt, en enorm fara för henne för i liven går allt ut på henne. Tanken har aldrig slagit dig att SR kanske skulle noterat att det inte var polis som kom brännande upp på gården utan att det var just K*rin och vad han då skulle gjort vet ingen men alla borde förstå att K var i en fullkomligt livsfarlig situation ensam cirka 20 min(om det stämmer) med en man som var så illa däran att han kan skjuta sina egna barn och sig själv. K*rin var som sagt var i livsfara och med henne många andra runtomkring som kunde gjort som Karin. Vad som hänt om Karin inte dykt pp vet ingen, hade SR kunnat gripas innan skottet mot sig själv, hade polisen fått tag i en förhandlare för förhandlare finns vid sådana här situationer, hade polis kunnat smyga sig på fått kontroll över de två vapnen som låg i närheten för de vapnen hade SR inte i handen under sändning.

Finns otroligt mycket att undra över och tydligen gör folket så, så pass mycket att polisen måste bemöta frågorna i media under pågående utredning och försvara sig själva mot ”rykten” som cirkulerar. För om du läser artikeln igen ser du att Danielsson är i försvarsställning och bemöter polisens agerande med de patetiska orden, vi mamman och mina polismän var nästan på plats samtidigt och som inte det skulle räcka vill polisen förmedla att K inte kände till läget och att hon inte blivit förhörd förän nu i dagarna pga ”medmänsklighet” men också pga polisiära skäl. Vad är dom polisiära skälen till att första person på plats inte förhörs, medmänsklighet? Nej den köper jag inte.

Det finns två aspekter här, SR hann skjuta sig själv utan att polis ens nådde till platsen men det gjorde K och utan minsta lilla blinkning kan man dra slutledningsförmågan att K svävade i livsfara. Det är det artikeln går ut, ett polisiärt försvarstal. Inte din sedvanligt bittra slutledningsförmåga som endast får en att rysa av obehag runt dina inlägg. Fy fan vilket mörker att få dig som försvarare och förhoppningsvis är K helt omedveten om dig för du gör mer skada än nytta, mycket mera skada. Jag har inget hopp på en saklig debatt ifrån dig utan jag räcker över pennan till dig där du nu får möjligheten att återigen spy gallainlägg, mer än så förväntar jag mig inte av dig.

Bra skrivet!
Citera
2019-02-23, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Bra skrivet!

Situationen här var inte så pass enkel som tråden gör gällande. Man kan anta att första patrull på plats var en så kallad ”radiobil” i närheten. En sådan patrull sitter självklart inte helt säkert på den rätta utrustningen för alla extrema situationer, inte heller kunskapen. Man får anta att ett ansvarigt befäl med kompetens sköter fördelningen, tar itu med förstärkning och diverse stödresurser. Men vad man förstår via den nya artikeln som kom i dagarna så kom K först till platsen därefter ”radiobilen” och sist förstärkning. Med otur hade det kunnat varit minst en död person till, K*rin.

Polis har självklart ingriparskyldighet och snabbt skall det gå då detta får ses som ett snabbt händelseförlopp, SR säger sig skjutit barnen och tänker nu skjuta sig själv.Han bor inte öde, finns fler människor i huset, kan han gå barsärk mot andra grannar? Varje minut är av värde och det är inte en ögonblicksutryckning detta tvärtom säger vittnet., Minst 20 minuter finns K på platsen och vad hon genomgår psykiskt under denna långa vänta vågar nog ingen leva sig in i. Finns inget stöd för henne, inget skydd, finns ingen patrull där bara en ensam mamma som hört ett skott. I vem tog det skottet? träffade det?, lever barnen?, skjuter SR mot henne?. Förstå dessa 20minuter av helvete och det ska absolut inte beskrivas som nästan där samtidigt vilket Danielsson gör, han gör inget annat än försvarar polisen i en helt absurd situation.

Jag förstår absolut de som ifrågasätter vilket jag tror är mera är vad folket gör alltså ifrågasätter än att sprida rykten, polisinsatsen känns väldigt defensiv och utdragen i en händdelsekedja som mera kan beskrivas som ett vansinnigt ögonblicksdåd. Om Danielsson vill förmedla att människor, anhöriga, vänner sprider rykten så vill jag säga att Danielsson inte behöver bemöta dessa rykten alls men detär just vad han gör, dessutom i en mycket tydlig försvarsställning där han backar polisen istället för K som satt ensam där i 20 min med skott yrandes rund huset. "Ungefär samtidigt"
Citera
2019-02-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Ovanstående skrev jag i slutet av januari och jag undrar fortfarande om socialen och hans läkare har rannsakat sitt agerande i fallet. De har en mycket stor del i tragedin!

Jag tror fortfarande att Samuel dödade sina barn för att älskade båda två, men att han genom sitt eget djupt deprimerade och förvirrade tillstånd inte såg någon annan utväg än att döda dem innan han tog sitt eget liv. Han var sjuk och måste på fullaste allvar ha trott att de skulle ha det bättre döda än att förlora sin pappa och behöva vara med mamma Karin och hennes nye.

Alla människor är inte lika. Några är starka och några går under eftersom de inte klarar att utsättas för stor press, misslyckanden och sorger under långa perioder lika bra som andra. Jag ser inte Samuel som en ond människa, för mig var han en djupt deprimerad man med kaos i skallen som till och från lyckades hålla skenet uppe och dessemellan, troligen främst när han hade druckit, kunde visa sina svagheter. Jag tror inte att någon som är väl insatt i psykologi har svårt att förstå och förklara vad som fick Samuel att döda sina pojkar. Att försöka förstå vad som hände i Samuels hjärna är INTE detsamma som att försvara hans handling, den är oförsvarlig - men inte oförklarlig.

Tack för att dödsannonsen publicerades här, nu kan jag både skicka en blomma till Samuels begravning och en peng till Suicide Zero som hans anhöriga önskar. Jag tror att flera av hans vänner kommer att vilja närvara vid minnesstunden, bland annat för att få ta adjö av den Samuel de kände innan han blev en annan och också för att visa hans anhöriga sitt stöd.
Om man mördar sina egna barn så är det inte av kärlek. Det är bara ett uttryck för att man tror att barnen är en förlängning av sig själv. Inte alls försvarbart.
Citera
2019-02-23, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Om man mördar sina egna barn så är det inte av kärlek. Det är bara ett uttryck för att man tror att barnen är en förlängning av sig själv. Inte alls försvarbart.

Nej, det är inte försvarbart. Men som tidigare skrivits trodde antagligen S att det var så.... Nu lär vi aldrig få veta hans mentala status vid tillfället, men tror knappast han resonerade rationellt.

Inte ens säkert att den första planen var att ta med sig barnen in i döden, han hade absolut planerat sitt eget självmord, men huruvida barnen planerats in i det hela lär vi aldrig få veta. Med tanke på filmen får jag dock känslan att det var oplanerat, men som sagt, det får vi nog aldrig veta
Citera
2019-02-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsbyxan
Vart är dödsannonserna för barnen?

Tror att de berörda kommer på begravningen men att de anhöriga vill hålla den för sig själva. Om den kommer så blir det nog efter att begravning varit
Citera
2019-02-23, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singleheart
Nej, det är inte försvarbart. Men som tidigare skrivits trodde antagligen S att det var så.... Nu lär vi aldrig få veta hans mentala status vid tillfället, men tror knappast han resonerade rationellt.

Inte ens säkert att den första planen var att ta med sig barnen in i döden, han hade absolut planerat sitt eget självmord, men huruvida barnen planerats in i det hela lär vi aldrig få veta. Med tanke på filmen får jag dock känslan att det var oplanerat, men som sagt, det får vi nog aldrig veta
Vi kan aldrig veta och jag tror inte att GM var ondskan själv. Han tog sig rätten att mörda sina egna barn utifrån sina föreställningar. Det är en no gone zone för mig. Barnen har och i detta fall rätten till sitt egna liv oavsett hur det kunde se ut. Barn är inte en förlängning av en förälder.
Citera
2019-02-23, 14:33
Avslutad
Motiv/orsak:

- Svartsjuka
- Kontrollbehov
- Hämnd
- Psykiskt obalans

Allt utfört på Karins födelsedag, vad är det ni inte förstår..?
Citera
2019-02-23, 14:50
Medlem
Jag blir mer än beklämd över diskussionerna gällande GMs dödsannons. Vad är det man inte förstår? Det finns så många brottsoffer i denna händelse att alla gör väl vad de kan för att förstå det ofattbara. Hur och när är deras ensak. Jag är så lyckligt lottad av att inte vara vare sig anhörig eller vän till det mest ofattbara brottet som finns, att barn blir mördade. Jag behöver inte fortsätta mitt liv med en sådan händelse. All respekt till dem som måste göra det.

Edit. Det gäller även blåljuspersonal. Hur går man vidare om man sett det de såg?
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2019-02-23 kl. 15:11.
Citera
2019-02-23, 17:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Jag blir mer än beklämd över diskussionerna gällande GMs dödsannons. Vad är det man inte förstår? Det finns så många brottsoffer i denna händelse att alla gör väl vad de kan för att förstå det ofattbara. Hur och när är deras ensak. Jag är så lyckligt lottad av att inte vara vare sig anhörig eller vän till det mest ofattbara brottet som finns, att barn blir mördade. Jag behöver inte fortsätta mitt liv med en sådan händelse. All respekt till dem som måste göra det.

Edit. Det gäller även blåljuspersonal. Hur går man vidare om man sett det de såg?

Dödsannonsen diskuteras väl inte överhuvudtaget, det är väl att begravningen görs offentlig som är diskussionen.

Det måste man väl få diskutera på ett forum eller?

Min tanke angående offentlig begravning är att den kan bli förstörd av människor med hat mot Samuel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in