2019-01-27, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosework
Tycker du det? Ja, dels är hyresvärden död och dels hände det hemska saker på gården så jag skulle inte vilja bo där en dag till!!
Fast jag undrar om det stämmer med den där annonsen..
F.ö lär det inte hända nåt med gården i första taget. Det är väl systrarna som tar över?
Citera
2019-01-27, 20:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Nu har jag sett hela tråden här inne.
Väldigt mycket konspirativt, spekulationer osv. osv.

Ponera:
Om SR levde så kunde ju han se smärtan från KA och allt han gjorde.
Han ju kunnat ta livet av sig i ett senare skede. Typ, en matsked salt eller något annat.

Jo tror nog att vi alla här inne kan lägga ner ett tag och enbart avvakta FUP:en när den väl kommer ut.
(FUP=Förundersöknings protokoll)

Jag tror mig veta (inte säker på detta) att det kommer bli en offentlig handling så småningom.

Nej, FUP:ar sekretessbeläggs väl när gärningspersonen är död?
Citera
2019-01-27, 20:05
Medlem
Citat:

Ponera:
Han ju kunnat ta livet av sig i ett senare skede. Typ, en matsked salt eller något annat.

Jo tror nog att vi alla här inne kan lägga ner ett tag och enbart avvakta FUP:en när den väl kommer ut.

Jag tror mig veta (inte säker på detta) att det kommer bli en offentlig handling så småningom.

FUP blir väl bara offentligt om åtal mot någon väcks?
Citera
2019-01-27, 20:06
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:

Ponera:

Fel! Det pågår självklart en förundersökning men den kommer aldrig bli offentlig pga att det inte finns någon att åtala!
Förundersökningen kommer möjligen delges hans närmsta sörjande (systrarna) men kommer aldrig bli publik.
Citera
2019-01-27, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reme
Spekulation och inget försvar mot barnamördaren!

Det kanske inte alls handlade om hämd, utan att han helt enkelt inte orkade bära på den smärta då exet träffat Afghankillen, hans bästa vän dött osv.
Kanske hade han druckit och blev ännu skörare så det till slut snurrade runt helt. Men han kunde inte lämna barnen, för dem vantrivs hos sin mamma, och smärtan barnen skulle behöva utstå när han tagit livet av sig.

Det var omöjligt att tänka på ett annat sätt i denna förtvivlan.

Somsagt bara spekulation.

Angående motiv tyckte jag Wikisidan för Familicide hade ett intressant stycke om hur tankebanorna går hos personer som mördar sina egna barn

The internal logic for family annihilation can stem from a number of sources.

David Wilson of Birmingham City University has divided these cases into four groups: anomic, disappointed, self-righteous and paranoid.

In this typology, the anomic killer sees his family purely as a status symbol; when his economic status collapses, he sees them as surplus to requirements. The disappointed killer seeks to punish the family for not living up to his ideals of family life. The self-righteous killer destroys the family to exact revenge upon the mother, in an act that he blames on her. Finally, the paranoid killer kills their family in what they imagine to be an attempt to protect them from something even worse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Familicide
Citera
2019-01-27, 20:09
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, FUP:ar sekretessbeläggs väl när gärningspersonen är död?

Tack för svaret. Detta visste jag inte.
Citera
2019-01-27, 20:09
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Jo tror nog att vi alla här inne kan lägga ner ett tag och enbart avvakta FUP:en när den väl kommer ut. (FUP=Förundersöknings protokoll)

Inget åtal => Ingen offentlig FUB. Vi är dömda att spekulera tills vi tröttnar.
Citera
2019-01-27, 20:10
Medlem
Han säjer inte Anders. Han säger ”E ja online nu? (J)a de e ja.”
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Tänkte på en grej.

I början av klippet så säger han Andre*s
Är det denna personen som filmade och outade filmklippet sen?

https://www.facebook.com/profile.php?id=770304821

Tänkte på hur bra vän man är och filmar ett sånt förlopp och sedan läker ut det när man har slut resultatet.

Känns som en bra vän.
Citera
2019-01-27, 20:10
Medlem
Ciaxs avatar
Citat:
Jag har skannat igenom filmen som tyvärr är av dålig kvalitet. Det är av filmat från en annan skärm.
d.v.s en kopia. Det innebär att ingen har sett original videon. Som i.o.f.s kan ha blivit manipulerad i efterhand. Vilket jag inte tror.

Men om någon ringde under tiden filmningen på gick så borde det dyka upp en notering på skärmen, typ: "Inkommande samtal" eller liknande.

Det ser för mig, som att SR ringde från en iPhone.

Själv kör jag enbart Android så jag kan ha fel. Kanske någon här inne kan bekräfta mitt påstående.

Om någon filmar en video (med telefonen mot datorskärmen) som Samuel sänt live på fb, så syns ju inte ett samtal som Samuel får? Det skulle isf synas på Samuels telefon men inte på uppladdningen på fb. Förstår du hur jag menar?
Citera
2019-01-27, 20:11
Medlem
MorT2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbaa
Filmen är ju inspelad med en annan telefon.

Jo vist kan det vara någon helt annan som lagt upp detta men det tog ju enda nästan 2 dagar innan filmen LAS ut.

Hur som haver är det ju någon som är vän med han på Fb som filmat och lagt ut klippet så någon koppling lär personen ha som filmar och lägger ut. Med tanken på tillväga gånga sättet att filma en skärm så lär man inte vara så extremt tekniskt kunnande då dom flesta mobiler har igen inspelning av skärmen mm ladda ner bla bla.

En personal arbetandes inom räddningstjänsten hat skrivit tidigare i tråden att denne haft filmen sparad. Inte var han/hon vän med S. Finns många fler som sett filmen än hans vänner
Citera
2019-01-27, 20:12
Medlem
pansarbrittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Ja precis, fick en liten tankevurpa där.

Det jag egentligen ville klargöra var att det inte är K´s fel att det blev så här, som vissa mer eller mindre vill få det till.

Givetvis så är det inte någon annans fel än gärningsmannen att det slutade som det gjorde. Andra människor och händelser har nog påverkat hans beslut däremot.

Som han sa var K iskall, elak och empatilös. Hans känslor för henne var inte över, medan hon redan träffat en ny man. Det visades tydligt i videon, då hela motivet till detta hade med henne att göra. Hans bästa vän gick bort, och K fortsatte behandla honom likadant..

Så förstörd psykiskt som S var efter sin bästa vän gått bort, en fru som behandlar honom som luft, och allt annat så är det fullt möjligt att han redan gett henne "hintar" om att han skall ta livet av sig, och hon har inte reagerat som om hon brydde sig. Någonstans där tror jag han bestämde sig för att ta med sig barnen som hämnd. Jag tror nog han tänkte på K som en ond kärring pga hur kall hon var mot honom, medans K själv förmodligen bara var över honom och helt enkelt var kall för att han skulle komma över henne också. Kvinnor beter sig ofta så när ett förhållande tar slut.

Jag tror starkt på att om hon agerat på ett annat sätt, och S fått stöd så hade det inte slutat som det gjorde..

Detta är ett kärleksdrama med en jävligt dålig utgång..

Edit: Det är också möjligt att han blev instabil när vännen dog, och hörde av sig till exet och behövde henne, sa att han saknade henne, och det var en fet smäll i ansiktet när han fick höra att hon träffat en ny. Sen spårade det ur.
Senast redigerad av pansarbritta 2019-01-27 kl. 20:39.
Citera
2019-01-27, 20:23
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Och eftersom barnen är döda ärver väl deras mamma eftersom pappan är död?
Jag har för mig att det är så här.
När barnen dör då ärver pappan hälften av deras kvarlåtenskap och mamman den andra hälften. Så små barn har inte mycket mer än kanske några sparkonton och ingen fast egendom som kan ärvas.
När pappan dör efter barnen ärver hans släktingar kvarlåtenskapen och barnens mamma får ingenting av det för hon kan bara ärva barnen, om dom inte hade skrivit ett testamente där han testamenterar något till henne.
Men hade dåren skrivit i testamente till hennes förmån så är det nog inte kvar.
Han säger ju i filmen att han gjort klart allting så hans syster får det lättare med allt och mamman är nog totalt borttagen från allt.

Edit: Jag ligger 30 sidor efter just nu så ber om ursäkt om jag upprepar något. Försöker läsa ikapp.
Senast redigerad av Timeout 2019-01-27 kl. 20:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in