Citat:
Ursprungligen postat av
Jajgert
Ok intressant.
Anser du att två sådana Mitsubishi i två olika rum. Räcker på 90 kvadrat? Akompanjerat med tilluftventiler i sovrummen för att nå en tillräcklig tillfredställande ventilation?
Jag vill inte uttala mig om det utan att ha gjort ett hembesök. Det jag kan säga är att det blir absolut inte sämre, men jag är stark förespråkare av ftx. Har du möjlighet så monteta ett ftx.
Om du är händig är det inte så svårt att bygga/montera ventilation själv. Det finns bra och prisvärda näthandlare typ soliduct.se eller luftbutiken.se
Soliduct säljer en sorts gör det själv tjänst:
https://www.soliduct.se/ventilations...40m/p-1877.htm luftbutiken.se lika så, båda verkar köra flexit.
Gällande ventilationsaggregat så har jag goda erfarenheter av swegon, systemair, östberg, flexit och dåliga erfarenheter av acetec. Funktions och driftmässigt är alla väldigt lika men om en värmeväxlarmotor går sönder tar det 5-10 min att byta på ett flexit och 20-30 på ett acetec. Du vill ha ett aggregat där alla komponenter sitter fast med snabbfästen. Personligen skulle jag köpt ett aggregat med motströms plattvärmeväxlare eftersom den överlägset vanligaste felande komponenten på ett aggregat med roterande vvx är vvx-motorn. De är dyrare i inköp och kan ha något lägre verkningsgrad men det är dyrt att köpa nya vvx-motorer titt som tätt.