• 1
  • 2
2019-02-08, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rongrong
Jag har aldrig monterat/stött på en sådan men har installerat Mitsubishi VL-50 hos flertalet kunder p.g.a dess låga ljudnivå. Du vill inte köpa nått skit som väsnas som en pax-fläkt eller dylikt. Har dock ingen koll på NIBE:n, den kanske är tyst

Ok tack så jätte mycket. Jobbar du med att installera ventilationslösningar?

Enligt nibes produktbeskrivning om NIBE DVC 10 så har den liknande DB som Mitsubishi VL-50. Sen tycker jag Mitsubishis variant känns lite skum? Tilluften/frånluften är så oerhört nära varandra. Kan det verkligen vara smart?

Tanken är att du ska ha två stycken. En i vardagsrummet och en längre bort så ska de jobba tillsammans.
Citera
2019-02-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jajgert
Ok tack så jätte mycket. Jobbar du med att installera ventilationslösningar?

Enligt nibes produktbeskrivning om NIBE DVC 10 så har den liknande DB som Mitsubishi VL-50. Sen tycker jag Mitsubishis variant känns lite skum? Tilluften/frånluften är så oerhört nära varandra. Kan det verkligen vara smart?

Tanken är att du ska ha två stycken. En i vardagsrummet och en längre bort så ska de jobba tillsammans.
Firman har personal som monterar/installerar ventilation. Jag började på firman som montör men nu jag jobbar mest med injustering av ventilationssystem, programmering av ventilationsaggregat och ovk/nyinstallationsbesiktningar.

Kombihuvar av alla slag fungerar så att den förbrukade luften innefrån (avluften) blåser rakt ut eller uppåt och eftersom den är varmare än luften utomhus stiger den. Friskluften (uteluften) tas in på huvens undersida. Det kan upplevas som konstigt men fungerar.
Citera
2019-02-09, 20:56
Medlem
Citat:
Firman har personal som monterar/installerar ventilation. Jag började på firman som montör men nu jag jobbar mest med injustering av ventilationssystem, programmering av ventilationsaggregat och ovk/nyinstallationsbesiktningar.

Kombihuvar av alla slag fungerar så att den förbrukade luften innefrån (avluften) blåser rakt ut eller uppåt och eftersom den är varmare än luften utomhus stiger den. Friskluften (uteluften) tas in på huvens undersida. Det kan upplevas som konstigt men fungerar.

Ok intressant.
Anser du att två sådana Mitsubishi i två olika rum. Räcker på 90 kvadrat? Akompanjerat med tilluftventiler i sovrummen för att nå en tillräcklig tillfredställande ventilation?
Citera
2019-02-11, 23:26
Medlem
Citat:
Ok intressant.
Anser du att två sådana Mitsubishi i två olika rum. Räcker på 90 kvadrat? Akompanjerat med tilluftventiler i sovrummen för att nå en tillräcklig tillfredställande ventilation?
Jag vill inte uttala mig om det utan att ha gjort ett hembesök. Det jag kan säga är att det blir absolut inte sämre, men jag är stark förespråkare av ftx. Har du möjlighet så monteta ett ftx.

Om du är händig är det inte så svårt att bygga/montera ventilation själv. Det finns bra och prisvärda näthandlare typ soliduct.se eller luftbutiken.se
Soliduct säljer en sorts gör det själv tjänst: https://www.soliduct.se/ventilations...40m/p-1877.htm luftbutiken.se lika så, båda verkar köra flexit.

Gällande ventilationsaggregat så har jag goda erfarenheter av swegon, systemair, östberg, flexit och dåliga erfarenheter av acetec. Funktions och driftmässigt är alla väldigt lika men om en värmeväxlarmotor går sönder tar det 5-10 min att byta på ett flexit och 20-30 på ett acetec. Du vill ha ett aggregat där alla komponenter sitter fast med snabbfästen. Personligen skulle jag köpt ett aggregat med motströms plattvärmeväxlare eftersom den överlägset vanligaste felande komponenten på ett aggregat med roterande vvx är vvx-motorn. De är dyrare i inköp och kan ha något lägre verkningsgrad men det är dyrt att köpa nya vvx-motorer titt som tätt.
Senast redigerad av rongrong 2019-02-11 kl. 23:32.
Citera
2019-02-12, 22:06
Medlem
Citat:
Jag vill inte uttala mig om det utan att ha gjort ett hembesök. Det jag kan säga är att det blir absolut inte sämre, men jag är stark förespråkare av ftx. Har du möjlighet så monteta ett ftx.

Om du är händig är det inte så svårt att bygga/montera ventilation själv. Det finns bra och prisvärda näthandlare typ soliduct.se eller luftbutiken.se
Soliduct säljer en sorts gör det själv tjänst: https://www.soliduct.se/ventilations...40m/p-1877.htm luftbutiken.se lika så, båda verkar köra flexit.

Gällande ventilationsaggregat så har jag goda erfarenheter av swegon, systemair, östberg, flexit och dåliga erfarenheter av acetec. Funktions och driftmässigt är alla väldigt lika men om en värmeväxlarmotor går sönder tar det 5-10 min att byta på ett flexit och 20-30 på ett acetec. Du vill ha ett aggregat där alla komponenter sitter fast med snabbfästen. Personligen skulle jag köpt ett aggregat med motströms plattvärmeväxlare eftersom den överlägset vanligaste felande komponenten på ett aggregat med roterande vvx är vvx-motorn. De är dyrare i inköp och kan ha något lägre verkningsgrad men det är dyrt att köpa nya vvx-motorer titt som tätt.

Ok tack för svar.
Jag har råd att lösa en FTX. Måste dock bygga en "brygga/golv" på vinden först. Men det gör jag rätt snabbt i vår isåfall.
Kan även söka radonbidrag så där spar man in lite också.
Vad skulle du säga att det kostar i driftkostnader för FTX? Tänker kw/h per år + filterbyte?
Citera
2019-02-13, 20:31
Medlem
Citat:
Ok tack för svar.
Jag har råd att lösa en FTX. Måste dock bygga en "brygga/golv" på vinden först. Men det gör jag rätt snabbt i vår isåfall.
Kan även söka radonbidrag så där spar man in lite också.
Vad skulle du säga att det kostar i driftkostnader för FTX? Tänker kw/h per år + filterbyte?
Driftkostnad är väldigt svårt att uttala sig om eftersom ditt nuvarande självdrag släpper ut varm luft och drar in ouppvärmd luft, som värms av dina radiatorer. Byte till FTX gör således att husets övriga värmesystem förbrukar färre kw/h per år.

Om du är intresserad av värmepump rekommenderar jag att kika på Flexit econordic. Företaget jag jobbar åt tror att det är framtiden. Separata värmepumpar och ventilationsaggregat kommer nog att försvinna, åtminstone i villor/hus
Citera
2019-02-13, 20:47
Medlem
AndersM79s avatar
Som många andra frågat/påpekat: Ligger det det plast överst??? Det ska det ju absolut inte vara! Sa inte inspektören något om det?
Citera
2019-02-14, 10:26
Medlem
Om du skaffar ett FTX system så måste du ha ett varningssystem om en fläkt går sönder eller om den förlorar effekt,
Men det kanske alla har nu för tiden?
Citera
2019-02-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Som många andra frågat/påpekat: Ligger det det plast överst??? Det ska det ju absolut inte vara! Sa inte inspektören något om det?
Tjena. Finns bara lite plats kring vindsluckan. Den ska också bort.
Jag var nog förvirrad när jag skrev.
Citera
2019-02-14, 19:34
Medlem
Citat:
Driftkostnad är väldigt svårt att uttala sig om eftersom ditt nuvarande självdrag släpper ut varm luft och drar in ouppvärmd luft, som värms av dina radiatorer. Byte till FTX gör således att husets övriga värmesystem förbrukar färre kw/h per år.

Om du är intresserad av värmepump rekommenderar jag att kika på Flexit econordic. Företaget jag jobbar åt tror att det är framtiden. Separata värmepumpar och ventilationsaggregat kommer nog att försvinna, åtminstone i villor/hus

Nu har ju jag bergvärme så det blir nog separata lösningar i mitt fall. Men jag tror som du att det där är framtiden.
Skulle jag kunna återvinna värmen med FTX så skulle jag absolut kunna sänka temperaturen på bergvärmen lite grann. Men jag tror inte det skulle bli jättestor skillnad sett till KW/H. Jag har redan väldigt låga driftkostnader.
Nu vill jag bara ha lite bättre luftomsättning.
Står i valet och kvalet om jag ska fixa tilluft i alla sovrummen och sedan montera två stycken NIBE DVC 10 till att börja med.
Vårat hus är rätt öppet och ganska litet 89 kvadrat. FTX känns lite "overkill".
Citera
2020-06-30, 01:02
Medlem
Citat:

Hej!
Vad har du för dålig erfarenhet med Acetec FTX- Aggregat?
Dålig kvalité eller?
Gällande vvx-motorbyte kan jag bara säga, att det ta circa 5 minuter, inte 30. Det beror ju så klart hur duktig man är. Men deras aggregat är väldigt enkelt byggt och lätt att byta fläktar, motor, filter, mm.

En motströmsväxlare eller plattvärmeväxlare har också sina nackdelar beroende vart i Sverige man bo. Är det kallt på vinter håller den på med avfrostning hela vinter och återvinning blir lik 0. En roterande värmeväxlare däremot klara också höga temperaturer under 0 och avfrostning skes via frånluft. Det betyder inga extra energikostnader.
Allmänt har roterande VVX väl en bättre verkningsgrad eller ha jag fel?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in