2006-02-22, 00:04
Medlem
Haecceitys avatar
Var kommer detta uttryck ifrån? Pianon är väl inte speciellt lugna rent musikaliskt?
Citera
2006-02-22, 00:14
Medlem
Luxuss avatar
om jag inte minns fel från pianolektionerna så finns det en term för när man skall spela lugnare.. å den heter piano på italienska eller vadfan det är för internationellt språk man talar när man talar musik
Citera
2006-02-22, 00:17
Medlem
Jo det stämmer Luxus, piano är svagt, pianissimo är svagare och piano pianissimo är svagast. Jag kunde inte alla termerna jag tjuvkikade på susning

Men uttrycket kommer från den sortens musiktermer iallafall.
Citera
2006-02-22, 01:36
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haecceity
... Pianon är väl inte speciellt lugna rent musikaliskt?
Ett piano är vad pianisten gör det till, kan man säga. Ordet "piano" betyder mycket riktigt "svagt" på italienska. Sedan byggdes ett instrument som kallades "fortepiano" med syftning på den stora dynamiken. Slutligen förkortades fortepiano till piano ungefär som automobil blev bil.

NEO om instrumentet piano:
HIST.: sedan 1810; förk. av fortepiano, dvs. musikinstrument som man kan spela både starkt och svagt på; till forte och ita. piano 'svagt; sakta'; jfr piano [=svagt]
Citera
2006-02-22, 04:08
Medlem
Haecceitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Ett piano är vad pianisten gör det till, kan man säga. Ordet "piano" betyder mycket riktigt "svagt" på italienska. Sedan byggdes ett instrument som kallades "fortepiano" med syftning på den stora dynamiken. Slutligen förkortades fortepiano till piano ungefär som automobil blev bil.

NEO om instrumentet piano:
HIST.: sedan 1810; förk. av fortepiano, dvs. musikinstrument som man kan spela både starkt och svagt på; till forte och ita. piano 'svagt; sakta'; jfr piano [=svagt]
Tack för ett mycket bra svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in