2019-01-23, 09:04
Medlem
Mailmanss avatar
Med risk för att låta som en riktigt foliehatt nu men, fanns det någon anledning för honom att vilja försvinna?

Känns så konstigt att höra av sig till polare och säga att jag kommer kanske crasha. Varför går man då på det planet
Citera
2019-01-23, 09:08
Medlem
Ska tydligen vara ett litet flygplan.

https://www.google.se/search?q=piper+flygplan&source=lnms&tbm=isch&sa=X& ved=0ahUKEwj3yrKeuYPgAhXGh6YKHcBIC8wQ_AUIDigB&biw= 1280&bih=910

Om jag ska vara ärlig är jag flygrädd med sådana typer av flygplan.

Kanske extrema vindar/turbulens i luften?
Citera
2019-01-23, 09:18
Medlem
Bebblischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Med risk för att låta som en riktigt foliehatt nu men, fanns det någon anledning för honom att vilja försvinna?

Känns så konstigt att höra av sig till polare och säga att jag kommer kanske crasha. Varför går man då på det planet

Tycker också att det är konstigt. För mig låter det dock lite som att det han skickar är ett röstklipp till "gruppchatten med grabbarna" där han är lite sarkastisk eller driver en smula.

Typ som: "Oooh den här bilen alltså, känns som om den ska gå itu när som helst", när man får skjuts i polarens 740.
Citera
2019-01-23, 09:29
Moderator
HelgeBuks avatar
Rubrikerna om ljud(?)meddelandena verkar mer spännande än verkligheten. Jag tolkar det som att en lite flygrädd kille ska flyga litet plan för första gången och tycker det ser litet och "rangligt" ut.
Citera
2019-01-23, 09:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Ska tydligen vara ett litet flygplan.

https://www.google.se/search?q=piper+flygplan&source=lnms&tbm=isch&sa=X& ved=0ahUKEwj3yrKeuYPgAhXGh6YKHcBIC8wQ_AUIDigB&biw= 1280&bih=910

Om jag ska vara ärlig är jag flygrädd med sådana typer av flygplan.

Det aktuella planet är en Piper PA-46-310P med registrering N264DB
http://www.airport-data.com/aircraft/N264DB.html
https://www.flickr.com/photos/132337785@N03/35166819310
Citera
2019-01-23, 10:03
Medlem
Eftersöket återupptaget:
Citat:
Five aircraft and two lifeboats scoured more than 1,000 sq miles for traces of the Piper Malibu plane on Tuesday.

And the search continued from first light on Wednesday.

Guernsey Police tweeted: "Two planes are taking off and will search a targeted area we believe has the highest likelihood of finding anything, based on review of the tides and weather since it went missing."
...
Sala reportedly sent a WhatsApp voice message to family, saying he was "really scared".

Media in Argentina reported that he said: "I'm on a plane that looks like it's going to fall apart."
https://www.bbc.com/news/uk-wales-46966424

Kanalöarnas räddningsflyg GBEXJ, en BN2A-26, patrullerar området på låg höjd just nu enl. FR24
Senast redigerad av iconicatab 2019-01-23 kl. 10:08.
Citera
2019-01-23, 10:10
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans

Anledningen till hans oro var att han redan flugit över kanalen en gång med det planet och det var tydligen inte någon angenäm upplevelse. Nu var det dags att åka tillbaks till Cardiff efter en tur till Frankrike och det kändes väl helt enkelt inget vidare. Tyvärr besannades ju hans farhågor.
Citera
2019-01-23, 10:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Om han nu tyckte att det var otäckt att flyga från Wales till Frankrike i småplanet. Varför inte köpa en reguljärbiljett till Storbritannien och sedan ta en taxi/tåg till Cardiff.
Killen hade inte direkt problem med pengar.
Att sätta sig igen i flygplanet känns korkat om han nu var så rädd att flyga i det.
Själv skulle jag aldrig flyga över längre havssträckor i ett enmotorigt privatplan.
Citera
2019-01-23, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Anledningen till hans oro var att han redan flugit över kanalen en gång med det planet och det var tydligen inte någon angenäm upplevelse. Nu var det dags att åka tillbaks till Cardiff efter en tur till Frankrike och det kändes väl helt enkelt inget vidare. Tyvärr besannades ju hans farhågor.
Den som kan historien om flygplansmodellen vet att ett antal personer gått åt i sådana. Under 20-25 år nu. Inte för att planet är något dåligt hopkok, utan därför att dom som styrde planen alls inte skulle sysslat med det, eller för att dom fått alldeles för dålig träning o insikt i hur kärran kan bete sig. Den är lite väl "vass" kan man säga. Vem minns nu, den svenskregade malibu som "föll ned" på en bostadsgata vid brommaplan i sthlm, för ca 25år sen?? De passagerarna hade också "råkat sätta sig i fel typ av plan".
RIP - de som nu plumsade ned i kanalen!
Citera
2019-01-23, 10:59
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om han nu tyckte att det var otäckt att flyga från Wales till Frankrike i småplanet. Varför inte köpa en reguljärbiljett till Storbritannien och sedan ta en taxi/tåg till Cardiff.
Killen hade inte direkt problem med pengar.
Att sätta sig igen i flygplanet känns korkat om han nu var så rädd att flyga i det.
Själv skulle jag aldrig flyga över längre havssträckor i ett enmotorigt privatplan.

Antagligen Cardiff eller han själv som skulle glänsa med privata medel, men inte riktigt nådde fram till risk/reward.
Fiskföda åsido, ska bli spännande att följa slantarna i köpet.
Citera
2019-01-23, 14:00
Medlem
Ovcharkas avatar
Man flyger såklart en tvåmotorig liten jet på den sträckan - särskilt om man har pengar.

Litet jävla propellerplan...
Citera
2019-01-23, 14:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc

Kanske extrema vindar/turbulens i luften?

Inte så troligt som primär orsak.

Mer troligt är någon form av fel (motor, navigation osv..) som i sin tur triggar en händelsekedja.
Eller så är det så enkelt att piloten inte klarade av att flyga mha instrument. Vid olyckstillfället var det mörkt och mulet och de flög över öppet hav utan några visuella referenser.

Sista radiokontakten var att piloten ville gå ned till en lägre höjd vilket kan indikera att han flög "visual flight rules" och ville komma ned under molnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in