2019-01-22, 03:28
Medlem
Hej allesammans!

Har nyligen fått Quetiapine Accord 25mg utskrivet för sömnproblem och panikångest. Det är meningen att jag ska ta en tablett på kvällen för att kunna sova och att det även ska minska min panikångest.

Så nu till min fråga; är det någon som har erfarenhet av denna medicinen och hur fungerade den för er? Biverkningar? Är jääääättetacksam för svar även om det är väldigt individuellt med medicinering.

Jag har nämligen gått på dem nu i fyra dagar och de första fyra dagarna kunde jag sova som en queen och mådde helt okej dagligen. Har tidigare haft daglig panikångest. Lite seg på morgonen och sådär men inget överdrivet. Men nu är klockan 03.12 och har proppat i mig 50mg (vilket iofs inte är ngn jättehög dos men dubbelt så mycket som jag ska ta egentligen.) Först 25mg kl 22 och efter två timmar av restlessness och överdriven irritation tog jag 25mg till vid 00 bara för att kunna däcka. Men kan fortfarande verkligen inte sova, är helt spänd och det känns som att jag ska få ett raseriutbrott närsomhelst, jag kan inte ligga still och frustrationen äääter upp mig. Har någon upplevt liknande eller vafan händer? Är det värt att fortsätta käka dem eller är min läkare en jävla idiot som skriver ut detta? Har förresten ingen diagnos ännu. PoK
Citera
2019-01-22, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjernfia
Hej allesammans!

Har nyligen fått Quetiapine Accord 25mg utskrivet för sömnproblem och panikångest. Det är meningen att jag ska ta en tablett på kvällen för att kunna sova och att det även ska minska min panikångest.

Så nu till min fråga; är det någon som har erfarenhet av denna medicinen och hur fungerade den för er? Biverkningar? Är jääääättetacksam för svar även om det är väldigt individuellt med medicinering.

Jag har nämligen gått på dem nu i fyra dagar och de första fyra dagarna kunde jag sova som en queen och mådde helt okej dagligen. Har tidigare haft daglig panikångest. Lite seg på morgonen och sådär men inget överdrivet. Men nu är klockan 03.12 och har proppat i mig 50mg (vilket iofs inte är ngn jättehög dos men dubbelt så mycket som jag ska ta egentligen.) Först 25mg kl 22 och efter två timmar av restlessness och överdriven irritation tog jag 25mg till vid 00 bara för att kunna däcka. Men kan fortfarande verkligen inte sova, är helt spänd och det känns som att jag ska få ett raseriutbrott närsomhelst, jag kan inte ligga still och frustrationen äääter upp mig. Har någon upplevt liknande eller vafan händer? Är det värt att fortsätta käka dem eller är min läkare en jävla idiot som skriver ut detta? Har förresten ingen diagnos ännu. PoK

Har du inte några kompletterande sömntabletter utskrivna?
Citera
2019-01-22, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Har du inte några kompletterande sömntabletter utskrivna?

nej, har tidigare fått imovane, mirtazapin, lergigan och propavan (inte under samma tid då) för mina sömnproblem men ingen av dessa har funkat förutom imovanet vilket dem nu har bytt ut mot quetiapine för att imovane är ju beroendeframkallande:/ det är meningen att jag ska ta quetiapine som en sömntablett liksom:/
Citera
2019-01-22, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjernfia
nej, har tidigare fått imovane, mirtazapin, lergigan och propavan (inte under samma tid då) för mina sömnproblem men ingen av dessa har funkat förutom imovanet vilket dem nu har bytt ut mot quetiapine för att imovane är ju beroendeframkallande:/ det är meningen att jag ska ta quetiapine som en sömntablett liksom:/

Säg att du behöver imovanen som komplement, det ska inte vara några problem om du är vuxen och inte har missbruksproblematik.
Ta inte mer quetiapine nu och antingen somnar du eller så hinner du ringa direkt på morgonen om imovan.
Citera
2019-01-22, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Säg att du behöver imovanen som komplement, det ska inte vara några problem om du är vuxen och inte har missbruksproblematik.
Ta inte mer quetiapine nu och antingen somnar du eller så hinner du ringa direkt på morgonen om imovan.

Jag tänker ändå ringa imorgon men jag har en missbruksproblematik då jag rökt cannabis dagligen i 1,5 år i ett försök att självmedicinera och ser varför detta kan vara ett problem plus att har lämnat urinprov i veckan då jag var positiv på cannabis PLUS benso och metylfendidat trots att jag ej tagit metylfendidat eller benso i knarkarsyfte fick bara en oxascand av en vän vid en panikattack (visste ej det var benso, hon sa att det var lugnande liksom) och något metylfendidat har jag absolut inte tagit men de tror ju att jag är värsta pundaren nu på psykiatrin:/ får la hoppas de förbiser detta men sitter verkligen i en liten knepig sits när det gäller medicinering. Det blir nog bättre när jag pissar rent nästa gång dock så jag håller mig på banan. Dock är man ju jääävligt sugen på haschet när man inte kan sova och har förklarat detta för de på psykiatrin så förstår ej varför dem inte bara ger mig vettiga insomningstabletter ist för lugnande och antipsykotika?? men det är väl som du säger att det är för min missbruksproblematik då.
Citera
2019-01-22, 05:14
Medlem
Taklampsfots avatar
Skit i att äta quetipinet. Jag mådde dåligt när jag slutade. Sätter en varning på den medicinen. Man får avtändning = Dålig matlust och svårt att sova när man slutar.
Citera
2019-01-22, 06:26
Medlem
Jag fick quetiapin 25mg förut mot ångest och oro. Jag skulle ta en tablett på morgonen, en vid lunch och en till kvällen, varje dag. Sen vid behov.
Va som en zombie. Hade även lergigan och stesolid.

Har slutat med dom iaf men har hemma utifall. Nu har jag endast stesolid.
Citera
2019-01-22, 06:42
Medlem
Asklords avatar
Om rastlösheten hänger i sig så finns det bara två alternativ.

1. Sluta med giftet.
2. Ta dopaminagonist som t ex Madopark.
Citera
2019-01-22, 11:35
Medlem
Jag har 100mg - 200mg per dag för ångest, rusande tankar och sömnstörning.

Funkar bra men funderar på att sluta snart pga jag är inte psykotisk eller manisk så känns som om det kanske blockar signalsubstanserna lite mycket. Men ska börja med en till så då kanske jag kan ta bara 100mg per kväll.

25 mg vb hade jag under dagen vid ångest förut men märkte ingenting.
Citera
2019-01-22, 12:54
Medlem
Man får tolerans får den antihistaminerga effekten ganska snabbt. I högre doser blockerar den bara mer dopamin vilket leder till allt du beskriver så länge du inte är psykotisk.
Släng rävgiftet och behandla ångesten på andra sätt istället.
Finns inte mycket evidens för behandling av sömnproblem och ångest med neuroleptika. Läkarna skriver ut det för att det är ett enkelt sätt att droga ner sina patienter och bli av med dom.

Har du ens testat naturliga åtgärder som magnesiumtillskott, mindfulness, motion, lägga ner koffein och socker, Bra kost mm?

Hade personligen testat SSRI, mirtazapin eller Voxra före man ger upp helt och hållet och drogar ner sig. Extremt få människor har såpass grov problematik att man måste neddrogas med neuroleptika och benzo.

Och förresten, sade jag att neuroleptikan du tar gör att hjärnan krymper redan efter några veckor Finns åtskilliga studier som visar detta. Du kommer även att få störd ämnesomsättning och hormonella rubbningar. Ibland permanent.
Citera
2019-01-24, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Man får tolerans får den antihistaminerga effekten ganska snabbt. I högre doser blockerar den bara mer dopamin vilket leder till allt du beskriver så länge du inte är psykotisk.
Släng rävgiftet och behandla ångesten på andra sätt istället.
Finns inte mycket evidens för behandling av sömnproblem och ångest med neuroleptika. Läkarna skriver ut det för att det är ett enkelt sätt att droga ner sina patienter och bli av med dom.

Har du ens testat naturliga åtgärder som magnesiumtillskott, mindfulness, motion, lägga ner koffein och socker, Bra kost mm?

Hade personligen testat SSRI, mirtazapin eller Voxra före man ger upp helt och hållet och drogar ner sig. Extremt få människor har såpass grov problematik att man måste neddrogas med neuroleptika och benzo.

Och förresten, sade jag att neuroleptikan du tar gör att hjärnan krymper redan efter några veckor Finns åtskilliga studier som visar detta. Du kommer även att få störd ämnesomsättning och hormonella rubbningar. Ibland permanent.

Really? Har du källor på detta att hjärnan krymper?
Citera
2019-01-24, 02:40
Medlem
neuron-drones avatar
Quetiapin är mot psykos. Men jo, svensk vård gillar att bomba oss med sådant här. Problemet med antipsykotika är att man kan få akatisi. Det är helvetet på jorden.

Själv fick jag "bara" panikångest av skiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in