Nää... Försök utvinn ren francium istället! Fast du får vara snabb! Den "stabilaste" francium-isotopen är Fr-223, som sönderfaller med en halveringstid på 22 minuter...
Smältpunkt är ens ej uppmätt... Men om man kollar på alkanserien, så borde francium vara flytande vid rumstemperatur. Samt explodera så in i h-vete!
Jag minns, jag hade 250 g ren natrium när jag var 14... Detta levererades i 3 st stänger på 2 st 100 g samt en på 50 g. Slängde 100 g i havet, o herre j-vlar vad det small! På den tiden fanns de berömda smällarna "Thunderking", ta en sådan och gånga med hundra, typ... Slängde den ca 30 m ut i havet men kände ändå av smällen... (tänk då att natrium är det "oskyldigaste", kalium, eller, ännu värre, cesium, hade troligen sprängts som typ att antal dynamitgubbar)
Sen när jag flyttade till lägenhet, så kunde jag inte ha kvar en del kemikalier. Det vore lite trist om hela hyreshuset flög i luften... Så jag tänkte, jag ger bort det till skolans kemi-institution, natrium var de nästan chockade över att få!
-Oooh.. Det är det farligaste vi har!
Dessutom gav jag bort min vita fosfor (ca 100 g), dock verkade inte veta hur farligt detta var, då de bara tackade o tog emot det. Samt mitt fina rena brom, men detta hade skolan inte tillstånd att inneha, så jag hällde ut det i trädgården istället...
Men en kul reaktion är att lägga en liten bit ren natrium i en "pöl" med ren brom! J-vlar vilken reaktion det blev!