Citat:
Ursprungligen postat av
Ghostery
Hallå.
Har fått för mig att jag ska rippa några gamla VHS-kassetter till DVD. Har en programvara i datorn (OSX) som rippar det till .mp4-format. Min fråga är då, vilket format ska filmen vara i när jag bränner ut det på en dvd-skiva, för att den ska kunna spelas upp som vilken dvd-film som helst, i vilken dvd-spelare som helst?
Är det mp4 eller något annat format?
Bonusfråga: Hur/i vilket program bränner jag ut den som film sedan, i OSX?
Gör jag helt enkelt bara om filen till en .iso och bränner eller?
När du bränner en DVD-skiva kan du göra på två sätt - datorskiva eller DVD-spelarskiva. Det enklaste är att skaffa ett DVD-brännarprogram såsom Roxio DVD Creator eller Nero Burning Rom och följa guiderna i det programmet. Där kan du även göra menyer om du vill, justera bandbredden så att du utnyttjar hela skivan effektivt, etc. Dessa inställningar kan dock också vara förrädiska om du inte vet vad du gör, och det går att röra till det med 16:9-format hit och dit.
Om du bara kopierar MP4-filen till en DVD-skiva med hjälp av Utforskaren i Windows (eller motsvarande för Mac) så kommer sannolikt inte DVD-spelaren kunna spela upp filen. Möjligtvis om den är en nyare Blueray-spelare kanske, men vanliga DVD-spelare klarar inte det.
Du bör alltså bränna den som en DVD-videoskiva isåfall (den använder MPEG2-format vilket andra redan påpekat, men gå inte in och bygg skivan själv, det blir för krångligt).
Du kan dock köpa HDMI-mediaspelare som spelar upp MP4-filer från USB-minne för mindre än 150 kronor på eBay, så DVD börjar bli en utdöende teknik.