2019-01-20, 03:59
Medlem
[complex]s avatar
Ursäkta topic....
Men jag blir smått *galen* (om jag inte redan smått är det.)....
Måste bara skriva att jag druckit alkohol och *ÖL* innan jag postar detta..!
Ska däcka strax.. Men! Vad i *h3lv3t3333* är *mörk materia* för något?????..

Existerar det *inte* alls och mänsklig *UPPFINNING*, eller existerar det?
Det känns enligt min *åsikt* som att det enbart är en mänsklig *åsikt* precis som en "gud" eller entitet är....
Ursäkta alla stavfel... Är mörk materia en uppfinning eller är det verkligt?
Hur motbevisar man eller bevisar man detta?Tack på förhand!
Nu dags att sova... Just a thought! " (gnarles barkley)..
Senast redigerad av [complex] 2019-01-20 kl. 04:07.
Citera
2019-01-20, 04:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [complex]
Ursäkta topic....

Det känns enligt min *åsikt* som att det enbart är en mänsklig *åsikt* precis som en "gud" eller entitet är....

Det är väl osynlig materia som fysiker har beräknat sig fram till bör finnas i universum - med ledning av hur materia som man kan se rör sig och reagerar - men som ännu ingen bevisat?
Citera
2019-01-20, 04:22
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursäkta topic....

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl osynlig materia som fysiker har beräknat sig fram till bör finnas i universum - med ledning av hur materia som man kan se rör sig och reagerar - men som ännu ingen bevisat?

Ja tack! Det är väl så man får tänka... =)
Det är *inte* bevisat ens... Och därav kanske inte ens existerar! Tack. Jag får grubbla över detta en annan gång! Men det kanske faktiskt inte existerar!
..! Hade nästan vart skönt om det bara var en "fix idé" typ . Nu sova.. Tack för svaret dude (or girl)! Nighty. ✌️👍 <3
Citera
2019-01-20, 04:54
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ja tack! Det är väl så man får tänka... =)
Det är *inte* bevisat ens... Och därav kanske inte ens existerar! Tack. Jag får grubbla över detta en annan gång! Men det kanske faktiskt inte existerar!
..! Hade nästan vart skönt om det bara var en "fix idé" typ . Nu sova.. Tack för svaret dude (or girl)! Nighty. ✌️👍 <3

Visst existerar det. Vi vet bara inte så exakt hur och exakt var. Men man kan mäta sig fram till att det existerar.
Citera
2019-01-20, 05:13
Medlem
[complex]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Visst existerar det. Vi vet bara inte så exakt hur och exakt var. Men man kan mäta sig fram till att det existerar.

Mja.. Du kan ha rätt!
Råka fastna här.. Ska sova nu, men det är tills vi hittat något *instrument* (eller geni tankesätt) för att *mäta* mörk energi/materia...
Vilket *extreeeeemt komplicerat* UNIVERSUM!!! Men vilken *kärlek* och *respekt* man har för UNIVERSUM! Fyfan.
Men nu vart det en sen natt med allt möjligt som hände. Måste stänga ner och sova nu! Sköt om dig kalkryggar och jag hoppas att du eller nån annan löser denna gåta så småningom! Kram kram på dig /(beer) complex.
✌️❤️

Ps: Klart som fan mänskligheten löser detta energi problem så småningom!

Godnatt! ⭐
Citera
2019-01-20, 05:29
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Man vet inte och därför kallar man den "mörk".
Citera
2019-01-20, 05:51
Medlem
Heauxms avatar
vi kan inte se eller höra det eller ta på det men det är materia och det är mätbart. Finns antimateria också.
Citera
2019-01-20, 05:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Man vet inte och därför kallar man den "mörk".

Nej, man kallar den mörk, för att den - i så fall - är så svart och kompakt att den inte reflekterar något ljus alls. Det är därför man inte kan se den, OM den nu finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
vi kan inte se eller höra det eller ta på det men det är materia och det är mätbart. Finns antimateria också.

Antimateria är inte heller bevisat att det finns. Det är ännu mer science fiction än mörk materia. (Fast det skulle vara praktiskt, om man skulle kunna göra en antimateriaversion av Annie...)
Senast redigerad av Merwinna 2019-01-20 kl. 05:59.
Citera
2019-01-20, 06:40
Medlem
Citat:
Nej, man kallar den mörk, för att den - i så fall - är så svart och kompakt att den inte reflekterar något ljus alls. Det är därför man inte kan se den, OM den nu finns.

Antimateria är inte heller bevisat att det finns. Det är ännu mer science fiction än mörk materia. (Fast det skulle vara praktiskt, om man skulle kunna göra en antimateriaversion av Annie...)
Antimateria är betydligt mer verifierat än mörk materia. Har själv gjort experiment där antimateria kan detekteras, och exempelvis resultaten från CERN är helt beroende av att det existerar.
Citera
2019-01-20, 07:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är bara något smarta kommit på som ska kunna förklara allting. För att Universum möjligt ska kunna förklaras måste det finnas just mörk materia. Det är inget bevisat att det finns utan bara att tro på tomten ungefär.
Citera
2019-01-20, 07:17
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Visst finns det! Hur kan du annars förklara ljus som slukas in i ett stort "svart" hål? Det är som en magnet som suger åt sig "ljus".
Citera
2019-01-20, 07:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saerkvarken
Antimateria är betydligt mer verifierat än mörk materia. Har själv gjort experiment där antimateria kan detekteras, och exempelvis resultaten från CERN är helt beroende av att det existerar.

Jag är inte så jätteimpad av, att man tror sig ha funnit något som bara kan existera under idealiska förhållanden i ett vacuumrör, inte går att se, inte går att ta på, bara finns i en tusendels sekund innan det faller sönder igen o.s.v.. Det är ju uppenbart att något som är så instabilt inte kan spela någon betydande roll i verkligheten. Men OK, jag ska erkänna att jag inte har hängt med i ämnet de senaste åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Visst finns det! Hur kan du annars förklara ljus som slukas in i ett stort "svart" hål? Det är som en magnet som suger åt sig "ljus".

Fast vet man att det händer, då? Svarta hål är väl också science fiction?
Senast redigerad av Merwinna 2019-01-20 kl. 07:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in