2019-01-19, 21:21
Medlem
Tjenare. Är grön i denna delen

Tänkte börja lägga undan 1000kr i månaden och försöka få dessa att växa. Tanken är långsiktigt, men jag vill de ska vara enkelt och säkert (om de nu inte låter för jävla dumt lol) har inte tid eller kunskap/lust att titta till sparandet flera gånger om dagen och läsa på en massa och jämnföra. Utan ja vill bara sätta in 1000kr och få dessa att växa.

Sparandet just nu är på ett vanligt bankkonto utan ränta. Renoverar huset så använder upp mycket pengar därav bara 1000kr till ett nytt sparande.

Frågan min är då; Vilket form av sparande passar mig? Tar gärna emot tips !

Saknas de någon relevant information för att hjälpa så fråga

Mvh
okunnig
Citera
2019-01-19, 21:31
Bannlyst
Jag månadssparar ETF hos Nordnet hur enkelt som helst. Sen bör du också kolla Avanza!
Citera
2019-01-19, 21:44
Medlem
Sätt upp automatisk sparning i Avanza zero, över tid så slår inget index, enkelt smidigt å bland de bästa om du vill ha mer spridd risk så ta 50-50 Avanza zero å Avanza global
Citera
2019-01-19, 21:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Microhard
Tanken är långsiktigt, men jag vill de ska vara enkelt och säkert...
Någon aktiefond. Du kan välja vilken risk du vill ha. Kolla Avanza eller din bank.
Citera
2019-01-20, 03:00
Medlem
Om jag var i din sits hade jag satt upp en fondsparande i 2-3 fonder tex. 1 globalfond 1 Sverigefond och 1 Tillväxtmarknadsfond.
Spara på ett ISK-konto och våga fortsätta månadsspara även om det är röda siffror senaste veckan, månaden eller året. Du tjänar du på att investera/spara dessa pengar över en lång tid framöver.
Sparande behöver inte göras svårt det viktigaste är att man sparar och du kommer tacka dig själv i framtiden!
Citera
2019-01-20, 03:45
Medlem
Jag tror att du skulle tycka om Lysa.se. Du får svara på några frågor som hjälper dig förstå din egen risknivå, sedan får du ett förslag på fördelning mellan aktiefond och räntefond. Ta deras föeslag och vips så har du ett sparande som sköter sig självt till en låg kostnad! Aktiefonden är en bred global indexfond. Räntefonden är en mix mellan olika räntepapper, både svenska och utrikiska, korta, långa och high yield.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in