2020-01-01, 21:11
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dlcm
Svartkrut är inte fritt fram att ha. Det är jäkla krav på hur du får ha det med besiktning och allt. Det är nämligen så att svartkrut är jäkligt farligt det kan antändas lätt av statiskelektricitet och det är inte som rökfritt som exploderar först vid högt tryck.
Att ha svartkrutsknytet i ett förråd på gården ser jag som en tillräckligt säker förvaring.
Citera
2020-01-02, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Att ha svartkrutsknytet i ett förråd på gården ser jag som en tillräckligt säker förvaring.
Det är inte lagligt för det. Du utryckte dig att det är lsgligt att ha laddade licensfria svartkrutsrevolvrar. Nej det är det inte för du får inte förvara svartkrut på det viset.

Du verkar tro att jävligt mycket är lagligt som inte är det. Undantaget för svartkrutsvapen inan 1890 är också just för bara dom inte för armborst vilket du också har verkat fått det till.
Citera
2020-01-02, 01:08
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Det är inte lagligt för det. Du utryckte dig att det är lsgligt att ha laddade licensfria svartkrutsrevolvrar. Nej det är det inte för du får inte förvara svartkrut på det viset.

Du verkar tro att jävligt mycket är lagligt som inte är det. Undantaget för svartkrutsvapen inan 1890 är också just för bara dom inte för armborst vilket du också har verkat fått det till.
Finns lagliga substitut till svartkrut. Pyrodex exempelvis är licensfritt enligt "riskgrupp 1.3" enligt MSB.

Edit: med det sagt har jag alltså spräckt hål på ditt påstående att man inte får ha hela funktionsledet för ett skjutklart licensfritt eldvapen i sin bostad. Att man inte ska ha ett skjutklart vapen liggandet tänker jag inte närma mig, för det tycker jag är uppenbart.
Senast redigerad av GoUoD 2020-01-02 kl. 01:20.
Citera
2020-01-02, 01:36
Medlem
Citat:
Finns lagliga substitut till svartkrut. Pyrodex exempelvis är licensfritt enligt "riskgrupp 1.3" enligt MSB.

Edit: med det sagt har jag alltså spräckt hål på ditt påstående att man inte får ha hela funktionsledet för mynningsladdade eldvapen i sin bostad. Att man inte ska ha ett skjutklart vapen liggandet tänker jag inte närma mig, för det tycker jag är uppenbart.
Jag har aldrig sagt att man inte får ha allt för att kunna skjuta en mynningsladdare i din bostad. Däremot att ha skiten laddad under sängen är inte lagligt att lämna när man är iväg. Pyrodex riskgrupp 1.3 kan du köpa på lite olika sätt antingen via tillstånd för just sprängmedel från räddningstjänsten (msb regler med brandsäkra rum och massa skit) eller vapenlagen (ett ss3492 skåp) eller kan du köpa det i form av pyrotekniska produkter (nödfaklor, fyrverkeri). Det du inte får göra är att ha skiten utan rätt tillstånd, alltså får du inte köpa fyrverkeri och plocka isär dom för att få krut. Då är det ju inte en produkt som är undantagen längre.
Citera
2020-01-02, 01:42
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att man inte får ha allt för att kunna skjuta en mynningsladdare i din bostad. Däremot att ha skiten laddad under sängen är inte lagligt att lämna när man är iväg. Pyrodex riskgrupp 1.3 kan du köpa på lite olika sätt antingen via tillstånd för just sprängmedel från räddningstjänsten (msb regler med brandsäkra rum och massa skit) eller vapenlagen (ett ss3492 skåp) eller kan du köpa det i form av pyrotekniska produkter (nödfaklor, fyrverkeri). Det du inte får göra är att ha skiten utan rätt tillstånd, alltså får du inte köpa fyrverkeri och plocka isär dom för att få krut. Då är det ju inte en produkt som är undantagen längre.
Började omformulera mitt påstående men inser att du bara är ute efter att tjivas. Du får lagligen ha flertalet laddade revolvrar liggandes, så länge de är licensfria, så - punkt!

PS. du får, som jag förstår det, även ha flertalet vapen laddade, så länge du har vapenlicens. Men där är jag desto mer osäker.
Citera
2020-01-02, 02:05
Medlem
Du får ha det laddat, ibland har jag laddade vapen stående själv i rummet. Men man måste ha sådan uppsikt på skiten att ingen obehörig kommer åt alltså för mig inte ett problem (hela familjen håller på med skytte) men för nästan vem som helst annan ett problem. Ska du ha en svartkrutsrevolver laddad så har du då antingen riskgrupp 1.1 eller 1.3 laddat vilket innebär att så fort du lämnar rummet ska den in i skåp. Att ha laddade vapen liggande runtomkring lite överallt är inte lagligt. Licensfria eller inte är krutet och tändhattarna fortfarande tillståndspliktiga.

När det gäller sånt här har jag koll. Har vapen själv både mynningsladdade, rolling block som inte tål rökfritt (en shitshow i sig om man får jaga med pyrodex eller inte), pistoler och vanliga jaktvapen. Sen laddar jag också själv.
Citera
2020-01-25, 10:14
Medlem
KometenKommers avatar
Har varit två fall alldeles nyligen. Dels paret som mördades i Vallentuna och nu senast greven i Skåne som rånades och misshandlades. Och polisen i Skåne har även varnat för att inte göra som greven - öppna för okända.

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/polisen-varnar-ensligt-boende-for-aggressiva-gaster/

Efter flera rån och rånförsök hos boende på ensligt belägna gårdar går nu polisen ut med en varning. De objudna gästerna är aggressiva och rådet är att inte släppa in dem.
Citera
2020-02-20, 22:03
Medlem
Hegamons avatar
Jag har bara en bajonett till en Kalasjnikov. Köpte den från amazon/ebay för att använda vid just homeinvasion.

Gömde mig på ett ställe och planerade hur jag skulle hugga ner dom. Bajonetten ingav en stor trygghet. Då dessa två personer även maskerade sig då dom var hemma hos mig. Jag hade huggit ner dom om jag behövt. Fördelen var att jag var förberedd med bajonett, så jag tror inte dom varit beredda på mig. Likaså tänkte jag döda dom båda om jag behövt.

Indierna (eller vad det var för nationalitet) kom tillbaka och sparkade sönder saker på tomten.

Dom slog också sönder en vindrutan på en bil, vid ett senare tillfälle. Jag tror dom gjorde så, för jag hamnade i bråk med dom tidigare.

Jaja, åtminstone dög bajonetten till en stor trygghet iaf. Jag har stått och övat hur jag ska hugga. Flera hugg framifrån och även hugg mot huvud. Främst sikta mot torson, flera hugg. Lite rörig historia men jag hade använt bajonetten, genom grovt våld mot dom om jag behövt.

Jag har funderat på olicensierat svartkrutsvapen också, men tillsvidare tycker jag min bajonett räcker till.

En sådan här bajonett kostar inte så mycket, jag gav ca 200 kr. Då är den ändå ca 35 cm lång. Bra med räckvidd. Sök på kalasjnikov och bajonett så hittar ni diverse modeller och storlekar.
Senast redigerad av Hegamon 2020-02-20 kl. 22:08.
Citera
2020-03-14, 23:23
Medlem
Citat:

Edit: med det sagt har jag alltså spräckt hål på ditt påstående att man inte får ha hela funktionsledet för ett skjutklart licensfritt eldvapen i sin bostad. Att man inte ska ha ett skjutklart vapen liggandet tänker jag inte närma mig, för det tycker jag är uppenbart.
Vad har man för nytta av ett vapen om det inte är skjutklart? Det gäller väl bara att förvara det på sådant sätt att bara du kommer åt det i händelse av att du snabbt skulle behöva det!
Citera
2020-03-15, 07:25
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manteufel
Vad har man för nytta av ett vapen om det inte är skjutklart? Det gäller väl bara att förvara det på sådant sätt att bara du kommer åt det i händelse av att du snabbt skulle behöva det!
Ett vapenskåp är det du tänker på? Ja, det är grejen. Däremot skrev användaren jag svarade på att han hade den under huvudkudden, eller lutad emot dörrkarmen, eller hur det nu var.
Citera
2020-03-15, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Har varit två fall alldeles nyligen. Dels paret som mördades i Vallentuna och nu senast greven i Skåne som rånades och misshandlades. Och polisen i Skåne har även varnat för att inte göra som greven - öppna för okända.

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/polisen-varnar-ensligt-boende-for-aggressiva-gaster/

Efter flera rån och rånförsök hos boende på ensligt belägna gårdar går nu polisen ut med en varning. De objudna gästerna är aggressiva och rådet är att inte släppa in dem.

Helt otroligt att det går att råna en greve som är miljardär genom att bara åka hem till honom och knacka på dörren och vänta på att han öppnar. I andra länder har rika människor någon slags säkerhet för att skydda sig.
Citera
2020-03-15, 23:32
Medlem
Ja, bor ha helt själv i ett slott utan ngn annan alls? Liksom en bild av hur värnlösa vi är, hur utsatta är då inte andra? Försökt diskutera detta på andra sajter ex Robsoft men blir bara avstängd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in