Citat:
Ursprungligen postat av
frank_pe
Är inte så insatt i hur hårda operatörer / butiker är med avbetalning men tänker att personer som har socialbidrag inte har särskilt bra kreditvärdighet och borde bli nekade när en upplysning görs
Gör man kontantuttag för att spara pengar så vill ibland socialsekreteraren veta vad uttaget gick till men för att kringgå det så skulle man kunna ta ut ett par hundra extra ibland över beloppet i matbutiken eller köpa ett
Paygoo hos Pressbyrån eller liknande och säga att det gick till busskort eller påfyllning till kontantkort så sparar man till en mobil den vägen.
En viss del av det ekonomiska biståndet är tänkt att vara för kläder som man kanske inte behöver nytt av varje månad så där finns också ett kryphål om man vill dölja lite sparande.
Men begär man nöd t.ex som jag fått göra ibland, så kräver de inte kvitton tillbaka, de pengarna kommer de aldrig få redovisade.
Första gången jag fick ett sånt nöd kort, blev jag väldigt orolig eftersom jag trodde att deras pengar var spårbara, att de pengarna hade speciella koder som de då kunde spåra från kortet och vad dom gått till.
Fortfarande är jag lite fundersam kring det, men jag tror att de egentligen inte har så stor koll på dem, men vem vet. Jag kan faktiskt ha rätt.