Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-18, 21:31
Bannlyst
Den här tråden handlar om vad man får köpa och inte, med normen som blir över när man betalat allting man bör.

Får man t.ex köpa en mobil på avbetalning, en mobil är ju något de flesta är beroende av speciellt för att få tillgång till bank id?
Citera
2019-01-18, 21:36
Medlem
Jag har svårt att se varför du skulle behöva köpa en mobil på avbetalning. Du kan få en mobil som fungerar med BankID för så lite som 500kr.
Citera
2019-01-18, 21:43
Medlem
Men hur skulle de veta hur din telefon är betald cash eller avbetalning
Citera
2019-01-18, 22:40
Bannlyst
En mobil skojjar du? På avbetalning?

Glasögon kan funka.

Själv fick man en cykel men då var det runt 2004 tiden.
Jag skrev att då slipper ni ge mig bidrags pengar till busskort för att ta mig till praktiken.
Fick 1000 kr. Sen bytte man soc och fick busskort ändå.

Cykeln blev stulen haha.
Citera
2019-01-19, 09:08
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Jag har svårt att se varför du skulle behöva köpa en mobil på avbetalning. Du kan få en mobil som fungerar med BankID för så lite som 500kr.

Nä, alla har rätt att ha en iPhone X.
Citera
2019-01-19, 12:33
Bannlyst
Nu handlar det inte bara om mobiler, utan rent allmänt vad man får och inte betala med den norm man får.

Det finns ju, de som köper alkohol för dem, t.ex vet att folk jag känner både köpt tv och köpt t.ex tv-spel på avbetalning.
Även andra prylar, men har även varnat dem att de kan komma hem och antingen beslagta dem eller även begära att de säljs.

Ok nej man kan inte få en mobil som klarar av bank id för 500 spänn, om operativsystemet har fel version.
Citera
2019-01-19, 12:52
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SantaSatan
Får man t.ex köpa en mobil på avbetalning, en mobil är ju något de flesta är beroende av speciellt för att få tillgång till bank id?
Är inte så insatt i hur hårda operatörer / butiker är med avbetalning men tänker att personer som har socialbidrag inte har särskilt bra kreditvärdighet och borde bli nekade när en upplysning görs
Gör man kontantuttag för att spara pengar så vill ibland socialsekreteraren veta vad uttaget gick till men för att kringgå det så skulle man kunna ta ut ett par hundra extra ibland över beloppet i matbutiken eller köpa ett Paygoo hos Pressbyrån eller liknande och säga att det gick till busskort eller påfyllning till kontantkort så sparar man till en mobil den vägen.
En viss del av det ekonomiska biståndet är tänkt att vara för kläder som man kanske inte behöver nytt av varje månad så där finns också ett kryphål om man vill dölja lite sparande.
Citera
2019-01-19, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Är inte så insatt i hur hårda operatörer / butiker är med avbetalning men tänker att personer som har socialbidrag inte har särskilt bra kreditvärdighet och borde bli nekade när en upplysning görs
Gör man kontantuttag för att spara pengar så vill ibland socialsekreteraren veta vad uttaget gick till men för att kringgå det så skulle man kunna ta ut ett par hundra extra ibland över beloppet i matbutiken eller köpa ett Paygoo hos Pressbyrån eller liknande och säga att det gick till busskort eller påfyllning till kontantkort så sparar man till en mobil den vägen.
En viss del av det ekonomiska biståndet är tänkt att vara för kläder som man kanske inte behöver nytt av varje månad så där finns också ett kryphål om man vill dölja lite sparande.

Men begär man nöd t.ex som jag fått göra ibland, så kräver de inte kvitton tillbaka, de pengarna kommer de aldrig få redovisade.

Första gången jag fick ett sånt nöd kort, blev jag väldigt orolig eftersom jag trodde att deras pengar var spårbara, att de pengarna hade speciella koder som de då kunde spåra från kortet och vad dom gått till.

Fortfarande är jag lite fundersam kring det, men jag tror att de egentligen inte har så stor koll på dem, men vem vet. Jag kan faktiskt ha rätt.
Citera
2019-01-19, 13:15
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SantaSatan
Men begär man nöd t.ex som jag fått göra ibland, så kräver de inte kvitton tillbaka, de pengarna kommer de aldrig få redovisade.
Det kan också vara ett sätt att spara men förmodar att man inte blir beviljad nödpengar hela tiden eftersom man får skylla sig själv till viss del om man inte hushåller med pengarna.

Ser att BankID kräver minst Android 5 och här är några alternativ för ca 500 kr med högre version:
https://www.aliexpress.com/item/In-S...6-fab0f6e43d36 ...kör med Android 8.1 och kan skickas från Tyskland så att inte PostNord lägger på sin avgift för tull och moms.
https://www.amazon.co.uk/Blackview-5...ds=smart+phone ...kör med Android 7 och skickas från England.
http://rdeshop.se/products/se/388/12...iltelefon.html ...verkar ha Android 6 men är nog det sämsta alternativet.
Citera
2019-01-19, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Det kan också vara ett sätt att spara men förmodar att man inte blir beviljad nödpengar hela tiden eftersom man får skylla sig själv till viss del om man inte hushåller med pengarna.

Ser att BankID kräver minst Android 5 och här är några alternativ för ca 500 kr med högre version:
https://www.aliexpress.com/item/In-S...6-fab0f6e43d36 ...kör med Android 8.1 och kan skickas från Tyskland så att inte PostNord lägger på sin avgift för tull och moms.
https://www.amazon.co.uk/Blackview-5...ds=smart+phone ...kör med Android 7 och skickas från England.
http://rdeshop.se/products/se/388/12...iltelefon.html ...verkar ha Android 6 men är nog det sämsta alternativet.

Fixera dig inte enbart om mobilen, men tack att du lagt din energi på att leta. Min tråd är tänkt att få folk att förstå vad som inte är okej att köpa. För jag har själv letat efter det på nätet och har inte hittat just detta.
Alla trådar jag löst handlar nästa bara vad man får köpa, men det finns ju kostnader man inte räknar med.

Om mobilen helt plötsligt inte fungerar säger vi och man står där och behöver bank id, så är man rätt illa ute faktiskt, eftersom man behöver bank id till nästan allt. En del sidor har även börjat med, att man måste signera via bank id. På försäkringskassan är det bara bank id som gäller och det ställer till det enorm.
För t.ex mig.

Men det kanske finns dom som behöver en cykel, eller något annat och vad gäller då? T.ex, det var det den här tråden var tänkt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in