2019-01-18, 01:06
Bannlyst
Jag har vad jag tror fått någon sorts inflammation i några hårsäckar på skallen, små bulor som ömmar lite och vätskar om man trycker på dom, tar jag en tång och sliter bort några hårstrån på just den punkten så är rötterna lite vita som en beläggning på dom inte var utan mer som ett lite hårdare vax och det finns inte på dom friska hårrötterna, har även fått någon i mitt skägg.

Någon som råkat ut för något liknande, hur behandlar man sådan här skit, kan jag fixa det själv eller måste jag till farbror doktorn, går sällan till doktorn så fixar helst av allt själv.

Har bra hygien och duschar minst 1 gång/dag.
Citera
2019-01-18, 01:32
Medlem
TopDogs avatar
Du kan prova att badda det inflammerade området med klorhexidinlösning, det dödar mycket bakterier. Finns receptfritt på apotek. Gör det 1 gång om dagen, är det inte borta efter typ 2 veckor kan du snacka med herr doktor.
Citera
2019-01-18, 01:47
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Jag har vad jag tror fått någon sorts inflammation i några hårsäckar på skallen, små bulor som ömmar lite och vätskar om man trycker på dom, tar jag en tång och sliter bort några hårstrån på just den punkten så är rötterna lite vita som en beläggning på dom inte var utan mer som ett lite hårdare vax och det finns inte på dom friska hårrötterna, har även fått någon i mitt skägg.

Någon som råkat ut för något liknande, hur behandlar man sådan här skit, kan jag fixa det själv eller måste jag till farbror doktorn, går sällan till doktorn så fixar helst av allt själv.

Har bra hygien och duschar minst 1 gång/dag.

Prova med något av det här till både ansikte och hår.
Undvik att bada.
Torka huden noga innan du tar på kläder.
Nya lakan och handdukar ofta.
Och sist men inte minst så rör inte vid utslagen i onödan. (Källa. Olika sidor på Google)

Om inte detta hjälper så sök hjälp på vårdcentralen.

https://www.thebodyshop.com/sv-se/ansikte/rengoering-toners/tea-tree-oil/p/p000326?activeVariant=1097257&ds_kid=9270003900682 0609&utm_placement=Tea+Tree+-+Tweens&gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohhKa-o1Oht1XZ4uueeLhuDR3juBIfI5IEJSxRW7q-0LaytY6cOev5kaAiLxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.apotea.se/australian-bodycare-tea-tree-oil-10-ml?gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohht-LXS0sR8GInvMzsQOP3ycumf3eq vQT80bU6TcuzJjmFTtiU0qnAaAuToEALw_wcB
Citera
2019-01-18, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TopDog
Du kan prova att badda det inflammerade området med klorhexidinlösning, det dödar mycket bakterier. Finns receptfritt på apotek. Gör det 1 gång om dagen, är det inte borta efter typ 2 veckor kan du snacka med herr doktor.

Ok det har jag hemma ska gå och badda direkt, tack för ditt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Prova med något av det här till både ansikte och hår.
Undvik att bada.
Torka huden noga innan du tar på kläder.
Nya lakan och handdukar ofta.
Och sist men inte minst så rör inte vid utslagen i onödan. (Källa. Olika sidor på Google)

Om inte detta hjälper så sök hjälp på vårdcentralen.

https://www.thebodyshop.com/sv-se/ansikte/rengoering-toners/tea-tree-oil/p/p000326?activeVariant=1097257&ds_kid=9270003900682 0609&utm_placement=Tea+Tree+-+Tweens&gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohhKa-o1Oht1XZ4uueeLhuDR3juBIfI5IEJSxRW7q-0LaytY6cOev5kaAiLxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

https://www.apotea.se/australian-bodycare-tea-tree-oil-10-ml?gclid=Cj0KCQiA7IDiBRCLARIsABIPohht-LXS0sR8GInvMzsQOP3ycumf3eq vQT80bU6TcuzJjmFTtiU0qnAaAuToEALw_wcB

Men jag tycker om att bada
Torkar mig ordentligt gör jag.
Byta handdukar och sängkläder hur ofta, nu byter jag en gång i veckan.
Rör vid utslagen gör jag hela tiden får försöka låta bli med det.

Tee Tree oil kan jag väl göra själv sågspån olja och te skämt åt sidan, tack för ditt svar!
Citera
2019-01-18, 05:27
Bannlyst
Hade mycket problem med sån skit för några år sedan, då över rygg och axlar. Fruktansvärt, typ som finnar fast man kan inte klämma dom, gör ont som fan !

Det som funkade på mig, var att använda milda schampon, inget AXE eller annat som känns starkt på huden.

Slutade ha i sköljmedel i tvätten, använder bara doftfritt tvättmedel.

Duschar inte lika ofta som jag gjorde innan, kunde duscha 2 ggr per dygn då och det torkar ut huden väldigt mycket. Om du som jag är/var duschnarkoman kommer det kännas ofräscht att "bara" duscha en gång om dagen, och ibland om man inte gjort något ansträngande till och med kunna hoppa en dag. Men man vänjer sig, min hud är mycket bättre nu än va den var för 3-4 år sedan iallafall.

Har mycket sällan någon enstaka hårsäcksinflammation nu för tiden, tack och lov
Citera
2019-01-18, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrtaktarn
Hade mycket problem med sån skit för några år sedan, då över rygg och axlar. Fruktansvärt, typ som finnar fast man kan inte klämma dom, gör ont som fan !

Det som funkade på mig, var att använda milda schampon, inget AXE eller annat som känns starkt på huden.

Slutade ha i sköljmedel i tvätten, använder bara doftfritt tvättmedel.

Duschar inte lika ofta som jag gjorde innan, kunde duscha 2 ggr per dygn då och det torkar ut huden väldigt mycket. Om du som jag är/var duschnarkoman kommer det kännas ofräscht att "bara" duscha en gång om dagen, och ibland om man inte gjort något ansträngande till och med kunna hoppa en dag. Men man vänjer sig, min hud är mycket bättre nu än va den var för 3-4 år sedan iallafall.

Har mycket sällan någon enstaka hårsäcksinflammation nu för tiden, tack och lov

Ja det både kliar och ömmar, jävligt störigt faktiskt!
Älskar att stå och duscha varmt länge och väl och vintertid ligger jag även gärna i badet.
Får köpa någon mildare tvål och se över tvättmedlet och sköljmedlet också.

Tack för dina tips
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in